Partnerzy portalu

Fracht z Azji do Europy trzykrotnie droższy niż rok temu

Stawki frachtu przewozów towarów w kontenerach w umowach spot pobiły w minionym tygodniu kolejne rekordy i to w podwójnym ujęciu. Były najwyższe w tym roku oraz skoczyły w ciągu jednego tygodnia na niektórych liniach o 25-28 proc.

Fracht
Foto: Lacherlott z Pixabay

Zamiana stawek frachtu, w opinii analityków, odzwierciedlają wszystkie niekorzystne zjawiska na rynku: wysoki popyt, przewyższający „normalny” szczyt przewozów przedświątecznych, zatłoczenia w wielu portach oraz niedobór pustych kontenerów i różnego rodzaju sprzętów, od statków, po suwnice.

Fracht na linii Azja-Europa

Dane Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wykazują, że dla przewozów oceanicznych zarezerwowanych w ubiegłym tygodniu z Szanghaju do portów Morza Północnego (i DCT Gdańsk) 11 bm. miały wartość 2948 USD/TEU, tj. w ciągu tygodnia (w porównaniu z 49-tym tygodniem zakończonym 4 grudnia) wzrosły o 574 dolary na kontener (o 24,3 proc.). Dla przypomnienia, już w 49-tym tygodniu frach skoczył o 13 proc. w porównaniu tydzień/tygodnia.

W jeszcze większym stopniu wzrosły stawki z Szanghaju do portów Morza Śródziemnego (i Czarnego). W końcu 50-tego tygodnia wynosiły 3073 USD/TEU, tj. były o 689 dolary wyższe (aż o 28,9 proc.) niż w końcu tygodnia 49-tego.

Wskaźnik SCFI

W końcu 50-tego tygodnia ogólny wskaźnik SCFI dla 13-tu głównych linii oceanicznych miał wartość 2311,71 USD/TEU i wzrósł w ciągu tygodnia o 8,6 proc., tj. ponad trzykrotnie wolniej niż w przypadku obu linii europejskich.

Ogólny wskaźnik SCFI jest obecnie o 162 proc. wyższy w porównaniu do tego samego okresu 2019 r., ale stawki frachtu z Szanghaju do portów Morza Północnego o 230 proc. droższe.

W istocie realne koszty przewozów są jeszcze wyższe o kilkaset dolarów za kontener, bowiem armatorzy stosują – w zależności od „obłożenia” poszczególnych szlakach żeglugowych – różne dodatkowe opłaty, o czym pisaliśmy. Oznacza to, że na linii z Azji do Europy fracht jest co najmniej trzykrotnie droższy.

Prezes SeaIntelligence Lars Jensen powiedział portalowi The Loadstar, że według niepotwierdzonych danych, niektórzy spedytorzy płacili ostatnio w umowach spot za przewóz z Azji do Europy Północnej nawet 5000 USD/TEU.

Dodajmy, że w minionym tygodniu koszty transportu morskiego wzrosły na 9 spośród 13-tu analizowanych liniach, na trzech zmalały, na jednej pozostały bez zmian. O symboliczny 1 dolar wzrosły stawki frachtu z Szanghaju do portów zachodniego wybrzeża USA, choć ich poziom jest też rekordowy – 3948 USD/FEU.

Czytaj również:
Pobity rekord wszechczasów stawek frachtu morskiego z Szanghaju do Europy

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close