Fracht z Azji do Europy trzykrotnie droższy niż rok temu
Stawki frachtu przewozów towarów w kontenerach w umowach spot pobiły w minionym tygodniu kolejne rekordy i to w podwójnym ujęciu. Były najwyższe w tym roku oraz skoczyły w ciągu jednego tygodnia na niektórych liniach o 25-28 proc.

Zamiana stawek frachtu, w opinii analityków, odzwierciedlają wszystkie niekorzystne zjawiska na rynku: wysoki popyt, przewyższający „normalny” szczyt przewozów przedświątecznych, zatłoczenia w wielu portach oraz niedobór pustych kontenerów i różnego rodzaju sprzętów, od statków, po suwnice.
Fracht na linii Azja-Europa
Dane Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) wykazują, że dla przewozów oceanicznych zarezerwowanych w ubiegłym tygodniu z Szanghaju do portów Morza Północnego (i DCT Gdańsk) 11 bm. miały wartość 2948 USD/TEU, tj. w ciągu tygodnia (w porównaniu z 49-tym tygodniem zakończonym 4 grudnia) wzrosły o 574 dolary na kontener (o 24,3 proc.). Dla przypomnienia, już w 49-tym tygodniu frach skoczył o 13 proc. w porównaniu tydzień/tygodnia.
W jeszcze większym stopniu wzrosły stawki z Szanghaju do portów Morza Śródziemnego (i Czarnego). W końcu 50-tego tygodnia wynosiły 3073 USD/TEU, tj. były o 689 dolary wyższe (aż o 28,9 proc.) niż w końcu tygodnia 49-tego.
Wskaźnik SCFI
W końcu 50-tego tygodnia ogólny wskaźnik SCFI dla 13-tu głównych linii oceanicznych miał wartość 2311,71 USD/TEU i wzrósł w ciągu tygodnia o 8,6 proc., tj. ponad trzykrotnie wolniej niż w przypadku obu linii europejskich.
Ogólny wskaźnik SCFI jest obecnie o 162 proc. wyższy w porównaniu do tego samego okresu 2019 r., ale stawki frachtu z Szanghaju do portów Morza Północnego o 230 proc. droższe.
W istocie realne koszty przewozów są jeszcze wyższe o kilkaset dolarów za kontener, bowiem armatorzy stosują – w zależności od „obłożenia” poszczególnych szlakach żeglugowych – różne dodatkowe opłaty, o czym pisaliśmy. Oznacza to, że na linii z Azji do Europy fracht jest co najmniej trzykrotnie droższy.
Prezes SeaIntelligence Lars Jensen powiedział portalowi The Loadstar, że według niepotwierdzonych danych, niektórzy spedytorzy płacili ostatnio w umowach spot za przewóz z Azji do Europy Północnej nawet 5000 USD/TEU.
Dodajmy, że w minionym tygodniu koszty transportu morskiego wzrosły na 9 spośród 13-tu analizowanych liniach, na trzech zmalały, na jednej pozostały bez zmian. O symboliczny 1 dolar wzrosły stawki frachtu z Szanghaju do portów zachodniego wybrzeża USA, choć ich poziom jest też rekordowy – 3948 USD/FEU.
Czytaj również:
Pobity rekord wszechczasów stawek frachtu morskiego z Szanghaju do Europy