Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pobity rekord wszechczasów stawek frachtu morskiego z Szanghaju do Europy

Tego nie było od wielu, wielu lat – stawki frachtu w umowach spot w przewozach drobnicy w kontenerach z Szanghaju (i portów Dalekiego Wschodu) do portów Europy Zachodniej (i DCT Gdańsk) wzrosły w ciągu jednego, 48-tego tygodnia o 27,2 proc. i na jego zakończenie (27 listopada) wynosiły 2091 USD/TEU. Było to o 447 dolarów więcej niż w końcu 47-go tygodnia (20 listopada).

fracht morski
Zdjęcie: Karsten Wachtmann z Pixabay

Były to zarazem o 170 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku. Ale równie istotną „nowością” jest to, że koszty przewozu 1 TEU morzem z Azji do Europy przekroczyły po raz pierwszy w historii żeglugi właśnie poziom 2000 dolarów.

Koszty transportu z Szanghaju do portów Morza Śródziemnego w ciągu omawianego tygodnia skoczyły mniej, bo „tylko” o 23,5 proc., ale wynosiły 2219 USD/TEU. I były dwukrotnie wyższe (203 proc.) w  stosunku do poziomu sprzed 12 miesięcy.
Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) 27 listopada miał wartość 2048,27 USD/TEU i był o 5,6 proc. wzrost tydzień/t, czyli także ponad dwukrotnie wyższy niż rok temu.

Jak podkreślają analitycy, w zasadzie nie ma oznak, by do końca roku dla azjatycko-europejskich spedytorów zmieniła się sytuacja i odwrócił się trend wzrostowy kosztów frachtu. Szczególnie, że wielu armatorów informuje o dalszych podwyżkach w przyszłym miesiącu umów FAK (ogólny fracht), obciążanych różnymi dopłatami i opłatami za produkty premium.

Są one obecnie wymagane, jeżeli nadawca chce mieć pewność i zabezpieczyć się, że jego kontener znajdzie slot (przestrzeń) na konkretnym statku, w konkretnym terminie. Ale, w opinii niektórych analityków, w „tych trudnych czasach” dodatkowe opłaty są sposobem za ekstra zyski przewoźników.

Sytuacja ta wynika z różnych powodów. Nadal rośnie „odłożony” wcześniej popyt na transport morski, na co nakłada się szczyt przewozów sezonowych: bożonarodzeniowych, ale już w części przed Chińskim Nowym Rokiem (11-17 lutego 2021 r.).
Ponadto od kilku tygodni przewoźnicy oceaniczni priorytetowo traktują „ewakuację” pustych kontenerów do Azji, by uwolnić rosnące zapasy towarów przeznaczonych do eksportu, co m.in. władze Chin i Korea Płd. traktują jako priorytetowe zadanie.

Patrz: Rozhuśtany transport morski

Niedobory kontenerów są szczególnie dotkliwe w chińskich portach: Xiamen, Ningbo i Szanghaj. Paradoksalnie więc, w sytuacji wielkiego popytu na transport, niektóre statki opuszczają te i inne porty bez zapełnionych ładowni.
Dochodzą do tego kongestie w głównych portach Indii i Wielkiej Brytanii, co zrywa harmonogramy połączeń. Z tego powodu sojusz Ocean Alliance poinformował swoich partnerów, że w styczniu będzie pomijał w stałym połączeniu port Felixstowe.

Być może zmienia się inny powód anomalii na rynku transportu morskiego. Do niedawna armatorzy priorytetowo traktowali, jako bardziej lukratywny, rynek headhaul z Azji do Ameryki Północnej. Właśnie w minionym tygodniu doszło do przełamania i z Szanghaju do portów wschodniego wybrzeża USA fracht zmalał o 33 dolary za FEU (do 3880 USD/FEU), tj. o symboliczne 0,8 proc.

Być może oznacza to jednak bliskie przełamanie zwyżek stawek frachtu, w połączeniu z ich  spadkiem w 48-ym tygodniu na dwu innych liniach, spośród 13-tu objętych notowaniami SCFI i constans – na jednej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close