Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Znaczne, czy drakońskie podwyżki opłat obsługi naziemnej cargo lotniczego?

Nawet ponad  3300 dolarów za przesyłkę 10-cio tonową będą musieli płacić od stycznia spedytorzy w Europie korzystający z usług przewozów powietrznych. Właśnie zakończyła się kolejna runda podwyżek opłat za obsługę naziemną samolotów i ładunków w terminalach lotniczych (ground handling).

cargo lotnicze
Zdjęcie: Jason-Goh-z-Pixabay

Z najnowszego cennika jednej z największych na świecie takich firm – WFS (Worldwide Fleight Services) wynika, że na lotnisku Heathrow wprowadza ona m.in. opłatę „covid’owską” w wysokości 22,50 GBP (30,35 USD), a za ładunki cargo luzem w imporcie 0,2 GBP (0,27 USD) za 1 kilogram.

Dnata (Dubai National Air Transport Association – dostawca usług portu lotniczego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich) dolicza 24 centy/1 kg ładunku luzem, a Swissport International – ok. 26 centów/1 kg. Pełna lista specyfikacji i dopłat za różne czynności liczy nawet tuzin pozycji.

„To są żarty. Niektóre z najwyższych stawek przeładunkowych na świecie sięgną 2500 funtów za przesyłkę 10-tonową. Płacimy ceny jak za obsługę Rolls-Royce Phantom, ale w istocie za Austin Allegro (kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1973-1983, synonim małego pojazdu – przyp. autor)” – powiedział niewymieniony z nazwy spedytor, cytowany przez brytyjski portal The Loadstar.

Według niego, problem polega na tym, że spedytorzy „są zniewoleni”, muszą korzystać z obsługi ground handlingowej linii lotniczy i „po prostu płacić”. Tymczasem z powodu ograniczonego ruchu samolotów pasażerskich, działalność obsługi naziemnej jest prostsza, a przewozy cargo zapewniają stałe przychody.

Nie padły jednak stwierdzenia, że firmy ground handlingowe poprzez wzrost opłat na klientów przerzucają niedobory przychodów spowodowane mniejszą ilością pracy.

W przesłanym do portalu oświadczeniu, przedstawiciel WFS wskazał na powody podwyżek opłat. Po pierwsze, wzrosły koszty działalności w warunkach covid-19, bowiem wprowadzono „najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony”.
Po drugie, „Nasze opłaty za obsługę terminali są corocznie weryfikowane i przekazywane naszym klientom. Są wdrażane na szczeblu krajowym i odzwierciedlają strukturę kosztów w nich występujących, odzwierciedlając rosnące koszty pracy i koszty operacyjne, inwestycje kapitałowe, ulepszenia technologii, podwyżki czynszów i inne zmiany realizowane w całej naszej działalności, które pomagają zapewnić klientom wzrost wydajności i inne korzyści”, stwierdza WFS.

Jako przykład inwestycji podaje inwestycje w rozbudowę placówek do obsługi farmaceutyków (jest to istotne wobec wyzwania obsługi logistycznej szczepionek na koronawirusa), zmodernizowany i ulepszony system operacyjny skracający czas oczekiwania ciężarówek na odbiór i dostawy towarów, poprzez wykorzystanie rezerwacji slotów i czasów dokowania, czy inwestycje w czytniki Bluetooth, które zapewniają śledzenie w czasie rzeczywistym lokalizacji i statusu ładunków, przesyłek paczkowych i pocztowych.

Do chlubnych wyjątków należy szkocka firmaground handlingowa – Menzies Aviation. Wycofała właśnie wprowadzoną w październiku opłatę „covid’ową” , a zarząd stwierdził, że „nie ma w najbliższym czasie planów zwiększenia taryf”. Postąpił tak, bowiem „zaplanował odpowiednią liczbę osób do zmniejszonej działalności, a gdy sytuacja na rynku się zmieni i wzrosną koszty osobowe, może to wymagać wzrostu opłat terminalowych”.

O wpływie koronawirusa na towarowy transport lotniczy czytaj również tutaj: Druga fala covid-19 zamieszała na rynku cargo lotniczego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close