Partnerzy portalu

Nadal drogi transport lotniczy i morski, możliwe przełamanie?

W październiku wolumen przewozów towarów drogą powietrzną zwiększył się o 3 proc. w porównaniu września 2020 r. Był to szósty miesiąc ich wzrostu. Utrzymuje się także dynamika większego transportu morskiego frachtu drobnicowego w kontenerach – we wrześniu statkami przewieziono ich o 7 proc. więcej w porównaniu rok do roku.

Nadal drogi transport lotniczy i morski

Dane te potwierdzają kontynuację wysokiego popytu na towary zgłaszane przez handel i przemył, po spadku w I połowie roku. Jednak powstałe napięcia różnego typy na rynkach obu rodzajów transportu skutkują nadal rosnącymi stawkami frachtu. Pojawiają się też pierwsze symptomy możliwej zmiany trendów, do czego przyczynia się druga fala pandemii koronawirusa na świecie.

Cargo lotnicze

W końcu października ceny frachtu lotniczego między Chinami a  Europą były o 25 proc. wyższe niż we wrześniu. W porównaniu z poziomem z maja br., były droższe o 60 proc.
Stawki frachtu wzrosły także w ostatnim tygodniu października (44-tym), o 9 proc., pomimo spadku popytu w ostatnim tygodniu ubiegłego miesiąca o 3 proc. (na świecie – o 5 proc.), wynika z analiz TAC Index.
W końcu października za transport 1 kg towarów drogą powietrzną z Hongkongu do portów w Europie trzeba było płacić 3,82 dolary, co było powrotem do stanu z końca czerwca br. (w a apogeum, w maju, stawki wywindowano do 5,88 USD/kg). Z Szanghaju do Europy ceny wzrosły w ubiegłym tygodniu o 0,5 proc., do 4,22 USD za kg.

Dane WorldACD wskazują, że w październiku wolumen przewozów lotniczych na świecie był „zaledwie” o 13 proc. mniejszy niż w tym samym miesiącu 2019 r., podczas gdy na początku II kwartału 2020 r. był o 37 proc. niższy. Zarazem według WorldACD, światowe moce produkcyjne w tygodniu 44 spadły o 2 proc. w porównaniu z poprzednim tygodniem. Z kolei tzw. dynamiczny współczynnik załadowania samolotów (uwzględniający wagę ładunku i pojemność samolotu) zmalał o 1,5 proc.

Analitycy wskazują zatem, że są pewne oznaki wskazujące na możliwość odwrócenia trendu popytu i stawek frachtu lotniczego, co zbiega się z podjętymi przez rządy wielu krajów dalszymi ograniczeniami w transporcie lotniczym (z udziałem samolotów pasażerskich). Jednak dopiero dane listopadowe potwierdzą, jaka będzie tendencja w kolejnych tygodniach.

TIACA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Lotniczych Przewoźników Towarowych) wzywa środowisko przemysłu lotniczego, by przyjąć dynamiczny współczynnik załadowania samolotów – uwzględniający pojemność statku i wagę ładunku – zamiast tradycyjnego, opartego wyłącznie na wadze. Tłumaczy, że samoloty zazwyczaj szybciej osiągają maksymalną objętość, niż maksymalną wagę cargo. Różnica: we wrześniu współczynnik wykorzystania samolotów na świecie oparty na wadze wynosił 47 proc., natomiast współczynnik obciążenia dynamicznego – 70 proc. Sens tej zmiany wyjaśnia Niall van de Wouw dyrektor zarządzający Clive Data Services, który opracował nowy wskaźnik: „Stosując tradycyjny współczynnik trudno jest wyjaśnić, dlaczego stawki frachtu rosną, bo pomiar sugeruje, że samoloty wykorzystują tylko w połowie swoje zdolności, a w połowie są puste”.

Cargo morskie

We wrześniu 2020 r. drogą morską przewieziono towary w 14,72 mln TEU, czyli o prawie 7 proc. więcej niż we wrześniu 2019 r. (13,76 mln TEU), wynika z danych Containers Trades Statistics. Wrześniowy wolumen był niewiele mniejszy, niż w szczytowym w tym roku lipcu 14,82 mln TEU w imporcie i eksporcie, kiedy to światowy handel wzrósł gwałtownie po blokadach covid-19 w drugim kwartale. W sierpniu globalny wolumen kontenerów z towarami w imporcie i eksporcie, zarejestrowany przez CTS, wynosił 14,8 mln TEU.
W Europie we wrześniu 2020 r. wolumen importu drobnicy w kontenerach wzrósł o 4,1 proc. rdr, do 2,82 mln TEU (w porównaniu z 2,7 mln TEU w tym samym miesiącu w 2019 r.).
Od końca maja utrzymuje się tendencja wzrostu stawek frachtu, a ich średni poziom (1664,56 USD/TEU) w umowach spot w końcu minionego tygodnia był już prawie dwukrotnie wyższy niż w końcu maja (840 USD, dane za Shanghai Containerized Freight Index). Koszt przewozu ładunku z Szanghaju do portów Morza Północnego wynosił 6 bm. 1246 USD/TEU i wzrósł w ciągu tygodnia o 106 dolarów (o 9,3 proc.), do portów Morza Śródziemnego (i Czarnego) – 1365 USD/TEU i wzrósł o 36 dolary (o 2,7 proc.).

Niestety, towarzyszą temu dwa zjawiska.

Po pierwsze, pogorszyła się jakość usług, mierzona wskaźnikiem punktualności kontenerowców w stałych połączeniach. Według Sea-Intelligence, w trzecim kwartale wskaźnik ten wynosił 65 proc., czyli był o 14,6 punktów procentowych niższy niż w tym samym okresie 2019 r.

W analizowanej grupie 15 największych armatorów, najbardziej niezawodnym okazał się w trzecim kwartale niemiecki Hamburg Sud (wskaźnik niezawodność harmonogramu 76,5 proc.), a najgorszym Pacific International Lines (PIL) z Singapuru (wskaźnik 49 proc.). Powodów opóźnień jest kilka, w tym kongestie w wielu portach oraz brak pustych kontenerów. Dlatego przewoźnicy stosują „karne” dopłaty, co jest drugim złym zjawiskiem.

Od 16 listopada dodatkową opłatę, w wysokości 125 USD/TEU dla wszystkich za- i wyładunków, wprowadzi w hiszpańskim porcie  Bilbao szwajcarsko-włoski armator MSC. Podobne opłaty będzie on pobierał także w innym europejskim porcie, Genua oraz kilku na świecie – w tym w Auckland (Nowa Zelandia).

Patrz również: Droższy, ale i gorszy rynek morskich przewozów kontenerowych

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close