Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rok 2021 lepszy dla rynku transportu morskiego, ale pod jakim względem?

Ruszyła fala aktualizowanych – o skutki pandemii covid-19 i postępy w walce z nią – prognoz gospodarczych na 2021 rok. Jest to też podstawą do pierwszych prognoz, jak będzie wyglądał rynek przewozów morskich drobnicy w kontenerach.

transport morski
Zdjęcie: Helmut Jungclaus z Pixabay

W prognozach ekonomicznych podkreśla się m.in., że do większego obecnie optymizmu, niż np. pół roku temu, skłania bliska perspektywa szerokiej dystrybucji szczepionki przeciwko covid-19. Jej pozytywne skutki świat powinien odczuć realnie w drugiej połowie 2021 r., m.in. w postawi ożywienia wydatków konsumentów i inwestycji korporacji.

Prognozy makroekonomiczne

Z prognozy gospodarczej Komisji Europejskiej z 5 listopada 2020 r. wynika, że gospodarka strefy euro skurczy się o 7,8 proc. w 2020 r., ale następnie wzrośnie o 4,2 proc. w 2021 r. i o 3 proc. w 2022 r.

Wcześniejsza o miesiąc prognoza Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wskazywała, że globalne PKB w tym roku zmaleje o 4,5 proc. (prognoza z czerwca wskazywała na – 6 proc.), natomiast w 2021 r. ma odbić do +5 proc. (+5,2 proc. w poprzedniej projekcji).

Z kolei np. ekonomiści Grupy BNP Paribas zakładają wyraźną poprawę koniunktury w 2021 roku i prognozują wzrost globalnego PKB na poziomie +5,6 proc., w tym np. w Chinach o 8,6 proc.

Prognozy transportowe na 2020 r.

Oceny sytuacji w morskim transporcie kontenerowym należy widzieć z dwu punktów widzenia: przewoźnik oraz zleceniodawców. Nie zawsze są one zbieżne w pewnych punktach, szczególnie – stawek frachtu.

Główny analityk żeglugi BIMCO (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa) Peter Sand ocenia, że 2020 rok będzie per saldo dobry pod względem popytu konsumpcyjnego, a z pewnością nie tak zły, jak wydawało się w maju lub czerwcu. „W warunkach ograniczeń w mobilności, konsumenci nie mogli wydawać pieniędzy na usługi, a zamiast tego wydali więcej na towary wożone w kontenerach”.

Ponadto konsumenci w Europie i wielu innych krajach rozwiniętych byli chronieni planami pomocy skierowanych bezpośrednio do nich i dla biznesu, co osłabiło skutki spadku zatrudnienia i konsumpcji.
Widać to po wynikach trzeciego kwartału, który dla przewozów kontenerowych jest rekordowy w tym roku i wyższy rdr. Jednak pierwsze dziewięć miesięcy np. porty zachodniego USA zakończyły spadkiem wolumenów o 4,4 proc., a wschodniego wybrzeża –o 4,4 proc.
O ile więc w czwartym kwartale nie wyczerpią się pozytywne skutki pomocy rządowych, łączny popyt na przewozy w 2020 roku może być niewiele mniejszy, niż w 2019 roku, choć jednak mniejszy.

Prognozy transportowe na 2021 r.

Jeżeli zatem sprawdzą się nadzieje, że powszechne szczepienie przeciw koronawirusowi ruszy z początkiem przyszłego roku, główne gospodarki świata zaczną rosnąć w kolejnych miesiącach, potwierdza cytowany przez portal Lloyd’sLoading ekspert BIMBO. Ale, paradoksalnie, nie musi to być dobra wiadomość dla przewoźników kontenerowych.

„Wiele towarów, które zostały już przewiezione do USA i Europy i jeszcze do nich trafią, są to dobra trwałe. Raczej jest mało prawdopodobne, aby szybko kupowano te rzeczy po raz drugi”, stwierdza Sand.

Według niego, stłumiony obecnie popyt na usługi eksploduje w przyszłym roku, czyli uszczupli pulę wolnych środków do wydania. „Dlatego jest to negatywna wiadomość dla transportu kontenerowego” dodaje ekspert. Zauważa przy tym, że mnożnik PKB/popyt na przewozy ładunków w kontenerach jest znacznie niższy, niż w dekadzie 2000-2008 i wynosi „1”. Inaczej mówiąc, gdy światowe PKB rośnie o 2 proc., w takim samym tempie rośną przewozy kontenerowe.

Co ze stawkami frachtu?

Jest mało prawdopodobne, że rok 2021 będzie równie opłacalny dla przewoźników oceanicznych, jak obecny, wynika z rozważań eksperta BIMCO, reprezentującego w końcu interesu środowiska. Nie ma na uwadze gwałtownego spadku – wywindowanych od końca maja – stawek frachtu, lecz możliwość wzrostu cen ropy naftowej, wraz z ożywieniem światowej gospodarki. Wyższe koszty bunkru mogą w przyszłym roku obniżyć rentowność przewozów. Peter Sand ocenia, że stawki frachtu w umowach spot mogą jeszcze przez kilka tygodni rosnąć. Dlatego większy będzie nacisk spedytorów i gestorów ładunków na zawieranie umów średnio- i długoterminowych, w oparciu o wyższe wyjściowe poziomy, niż w 2020 r.

„Alternatywa pozostania na rynku spot jest o wiele droższa. Lepiej więc jest płacić wyższą stawkę kontraktu długiego, niż konkurować na rynku kasowym” – stwierdza ekspert. W domyśle, jeżeli taką strategię przyjmą też spedytorzy, to przewoźnicy zarobią per saldo więcej, niż w 2020 r. Umowy spotowe opiewają przecież na ok. 1/3 wszystkich przewozów.

I w tym widać rozbieżność interesów dwu stron rynku. Można jedynie zauważyć, że umowy długoterminowe tradycyjnie gwarantują zabranie ładunku w ustalonym terminie, a umowy spotowe – niekoniecznie, choć w tym roku i ta reguła była złamana.

Przeczytaj również: Rozhuśtany transport morski

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close