Spadek obrotów w Porcie Hamburg
Epidemia koronawirusa odbiła się na wynikach operacyjnych portu Hamburg. W ciągu trzech kwartałów 2020 r. w największym niemieckim porcie przeładowano 6,3 mln TEU co stanowi spadek o blisko 10% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Trudnym okresem dla Hamburga okazał się zwłaszcza trzeci kwartał 2020 r. kiedy przeładunki okazały się o 16,2% niższe niż w II kwartale. Jednakże przedstawiciele Portu widzą pewne optymistyczne sygnały wskazujące, że okres dwucyfrowego spadku obrotów się kończy, a w trzecim kwartale pojawiają się sygnały wzrostu gospodarczego.
— Od lipca obserwujemy stabilizację w rozwoju przeładunków, a wraz z nią mniejszy ogólny spadek towarów transportowanych drogą morską w porcie w Hamburgu. Przyczyny można znaleźć w niższym wskaźniku zakażeń latem i wynikającym z tego złagodzeniu środków mających na celu powstrzymanie pandemii, a także w wysyłce w celu uzupełnienia zapasów na świąteczny handel — skomentował Axel Mattern, prezes Port of Hamburg Marketing.
W okresie od stycznia do września w niemieckim porcie przeładowano 93,2 mln ton ładunków, co stanowi spadek o 10,7% rok do roku. W segmencie general cargo przeładunki zmniejszyły się o 9,9% do poziomu 65,2 mln t. a przeładunki towarów masowych spadły o 12,4% do wysokości 28 mln ton.
Rozwój sytuacji w transporcie kontenerowym różnie wyglądał u poszczególnych głównych partnerów handlowych Portu. Pozytywnie rozwija się handel z Chinami, które są dla Hamburga najważniejszym partnerem. W transporcie z i do tego kraju odnotowano wzrost o 11,3%. W przypadku przeładunku towarów transportowanych do innych krajów zanotowano spadki: Rosja (- 15,1%), Szwecja (-11,8%), Korea Płd. (-11,8) i Polska (-9,6%).
Bardzo duży wzrost zanotował port w przeładunkach kontenerów transportowanych do Wielkiej Brytanii (+41%) co jest wynikiem przewożenia z tego kraju do Niemiec pustych jednostek. Wzrosły też ilości ładunków w wymianie z Singaporem, USA i Malezją.
Całkowity import przez Port Hamburg spadł w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. o 14,4% natomiast eksport o 5,5%. Zmiejszenie importu było spowodowane spadkiem produkcji stali w Niemczech i w związku z tym mniejszym zapotrzebowaniem na węgiel i rudę. W tym samym czasie wzrósł eksport produktów spożywczych w tym zbóż.
Wyniki niemieckiego portu odzwierciedlają sytuację w całej branży. W okresie styczeń – październik spadek obrotów zaliczyły porty: Helsinki (-7,3%), Ryga(-27,5%), Ventspils (-40%), Kalliningrad (-6%), St. Petersburg (-1%). Wzrost obrotów odnotował natomiast Port Gdynia o 1,6 %.