Partnerzy portalu

Znaczny spadek przeładunków w Porcie Hamburg, w tym towarów w polskim handlu zagranicznym

W pierwszej połowi 2020 roku port w Hamburgu przeładował 61,2 mln ton towarów, tj. o 12 proc. mniej w porównaniu do tego samego okresu 2019 r., w tym drobnicy 4,1 miliona TEU, czyli o 12,4 proc. mniej. W grupie wiodących portów europejskich był to jeden z największych spadków.

Znaczny spadek przeładunków port Hamburg, w tym towarów w polskim handlu zagranicznym
Zdjęcie: HHL

Hamburg zanotował mniejsze przeładunki we wszystkich głównych grupach towarów, w tym: general cargo (drobnica luzem) – o 12,2 proc. (42,5 mln ton) i ładunków masowych – o 11,7 proc. (18,7 mln ton), choć w tej grupie wzrosły obroty zbożem i nawozami. Silniej zmalały obroty ładunków z importu (33,7 mln ton), bo o 16,3 proc. rdr, niż w eksporcie (27,5 mln ton) – o 6,1 proc.

Te gorsze wyniki miały związek z pogorszeniem światowej koniunktury z powodu pandemii covid-19, w tym osłabienia gospodarki niemieckiej i popytu, objaśnia je zarząd HHL. W szczególności spadek przeładunków drobnicy w kontenerach został spowodowany przede wszystkim spowolnieniem rozwoju chińskiej gospodarki i wynikającego z tego odwołania rejsów kontenerowców w połączeniach liniowych.

„To doprowadziło do obniżenia wolumenu przeładunków o 16,4 proc. w obrotach z Chinami, których nie udało się zniwelować na innych kierunkach” – stwierdził w oświadczeniu Axel Mattern, dyrektor generalny Port of Hamburg Marketing.

Spośród 10 największych krajów-partnerów handlowych portu, większość zanotowała mniejsze przeładunki drobnicy w kontenerach, w tym sześć dwucyfrowe. Przeładunki towarów w kierunku do/z Rosji spadły o 14,9 procent, do/z Szwecji o 13,3 proc., Korei Południowej – o 14,4 procent, Polski – o 10,5 procent. Relatywnie mały spadek wystąpił w relacji do/z Danii (- 2,7 proc.).

W I półroczu br. zwiększyły się natomiast obroty (o 1,7 proc.) towarami w kontenerach ze Stanów Zjednoczonych, które są drugim co do wielkości partnerem handlowym portu (288 tys. TEU). „Ten uderzająco dobry trend wynika z uruchomienia czterech transatlantyckich stałych połączeń Hamburga z portami USA na początku 2019 r. Linie te rozwinęły się bardzo dobrze i zapewniły większą przepustowość na tym kierunku” – skomentował Mattern. Port Hamburg odnotował w I półroczu większe przeładunki drobnicy w kontenerach także z Singapurem – o 5,5 proc. (do 212 tys. TEU)  oraz do/z Wielkiej Brytanii (wzrost o 39 proc.), co dyrektor Mattern przypisał głównie pustym kontenerom importowanym przez przemysł niemiecki.

W drugiej połowie roku nie uda się odrobić strat w przeładunkach i zwiększyć ich poziom do 2019 roku, oceniają przedstawiciele HHL. Co prawda dostrzegają ożywienie niemieckiego eksportu (w czerwcu produkcja w przemyśle wytwórczym była już tylko o 8,9 procent mniejsza w stosunku do poprzedniego miesiąca), to sceptycznie wypowiadają się na temat ożywienia konsumpcji.

„Jednak wraz ze stopniowym wzrostem gospodarki w Chinach i Europie osiągnęliśmy najniższy punkt spadku przeładunków wywołanych przez pandemią i do końca roku nastąpi pierwsze zauważalne ożywienie i poprawa sytuacji” – stwierdził Ingo Egloff, drugi wiceprezes HHL.

Przypomnijmy, że w grupie trzech największych w Europie portów z terminalami kontenerowymi Rotterdam, odnotował po I półroczu 7 proc. spadek (do 7 mln TEU), natomiast w Antwerpii – wzrost o 0,4 proc. (5,85 mln TEU), m.in. dzięki przekierowaniu do niego przez armatorów części kontenerowców, gdy strajkowali dokerzy portów francuskich, w tym Le Havre.

W Porcie Gdańsk w pierwszych sześciu miesiącach br. przeładowano 10,98 mln ton drobnicy (ponad 1 mln TEU), o 3,6 proc. mniej w porównaniach rdr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close