Rosja, Chiny i Mongolia chcą usprawnić tranzyt ładunków
Chiny, Rosja i Mongolia analizują możliwości zwiększenia wolumenu transportowanych ładunków Koleją Transmongolską. To jedna z perspektywicznych odnóg kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku.
Koleje Wschodniosyberyjskie brały udział w spotkaniu trójstronnym poświęconym kolejowym przejściom granicznym Rosji, Chin i Mongolii. W 2019 r. całkowita wielkość ładunków przetransportowanych linią Pekin – Mongolia – Irkuck wyniosła 6,8 mln ton. Natomiast w okresie styczeń – październik przewieziono 6,6 mln t o 20% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, co wynika z przekierowania na kolej ładunków intermodalnych, które przed okresem pandemii były transportowane innymi gałęziami transportu.
Dzięki koordynacji działań kolei trzech państw możliwe było w 2020 r. zwiększenie liczby pociągów intermodalnych jadących przez Ułanbator. Od stycznia do października liczba pociągów intermodalnych, które dotarły do stacji Nauszki na Kolei Wschodniosyberyjskiej wyniosła 1952 co stanowi wzrost o 69% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Warto też podkreślić, że w całym 2019 r. trasę transmongolską pokonało ponad 1000 pociągów transportujących kontenery.
Wzrost w kryzysowym okresie
Zwiększenie liczby pociągów na tej trasie nastąpiło w okresie kryzysu spowodowanego pandemią. — W trudnych warunkach warto zwrócić uwagę na podejście do decyzji podejmowanych przez przedsiębiorstwa kolejowe. Priorytetowym zadaniem obecnego spotkania jest wspólne poszukiwanie nowych możliwości rozwoju dla naszych spółek kolejowych, w tym kwestia koordynacji zwiększenia przejazdów pociągów kontenerowych w 2021 roku przez punkty graniczne Nauszki, Zamyn-Ude i Erlian — powiedział cytowany w komunikacie Vaily Frolow, szef Kolei Wschodniosyberyjskich.
Połączenie Chiny — Mongolia — Europa to nie jedyne usługi intermodalne, które wykorzystują infrastrukturę Kolei Transsyberyjskiej. 18 listopada z Władywostoku ruszył pociąg transportujący kontenery z ładunkami z Japonii. Skład ten dotrze do Europy przez terminal w Małaszewiczach. Na zwiększenie popularności tego szlaku wpływ miało także umożliwienie przez Rosję tranzytu objętych sankcjami produktów spożywczych z Europy do Chin. Koleje Rosyjskie uruchomiły specjalny mechanizm plombowania kontenerów, które są przewożone przez Rosję, tak by nie naruszyć embarga na import artykułów spożywczych do tego kraju.