Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Chełm liczy na projekt ożywienia linii szerokotorowej

Chełm może stać się kolejnym ważnym punktem na logistycznej mapie Polski. Do tego miasta dociera szerokotorowa linia kolejowa, na końcu której może powstać terminal przeładunkowy. To wspólna inicjatywa miasta oraz PKP SA.

Chełm
fot. PKP LHS

W maju 2019 roku miasto Chełm, reprezentowane przez prezydenta Jakuba Banaszka, podpisało list intencyjny ze spółką PKP SA ws. powołania spółki Linia Chełmska Szerokotorowa. Dokument, parafowany przez prezydenta oraz prezesa PKP Krzysztofa Mamińskiego, formalizuje planowane działania, określa ich kierunek oraz cel. Spółka PKP Linia Chełmska Szerokotorowa powołana została 6 sierpnia 2020 r. Nowa spółka będzie zarządzać infrastrukturą oraz prowadzić przewozy linią szerokotorową nr 63 o długości 30,452 km od Dorohuska do Naftobazy w Zawadówce. Obecnie trwają prace przygotowawcze do uruchomienia działalności operacyjnej. 

— Dotychczas zostały przeprowadzone działania przygotowawcze, których realizacja jest niezbędna, aby w późniejszej perspektywie nowy podmiot mógł prowadzić działalność operacyjną. Były to m.in.: inwentaryzacja majątku wchodzącego w skład linii kolejowej nr 63, przygotowanie projektów dokumentacji koniecznej do uzyskania przez PKP LCHS statusu zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnika oraz opracowanie strategii działalności i planu biznesowego. Obecnie trwają analizy możliwości docelowego wyposażenia PKP LCHS w niezbędny majątek. Przedmiotem analiz organów korporacyjnych są różne warianty, uwzględniające zarówno czynniki formalno-prawne, jak i finansowe — poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP.

Ważny projekt dla miasta

Linia szerokotorowa nr 63 umożliwia bezpośrednie połączenie kolejowe z Ukrainą. Na działce zlokalizowanej przy końcu linii docelowo powstać ma terminal pozwalający na przeładunek towarów miedzy składami szeroko i normalnotorowymi, podobnie jak ma to miejsce w Euroterminalu Sławków zlokalizowanym na końcu linii LHS. Samorząd Chełma liczy, że nowa spółka stanie się impulsem do rozwoju miasta i regionu.

— Realizacja przedsięwzięcia to krok w stronę wykorzystania potencjału Chełma związanego z jego lokalizacją. Z powodzeniem może tu bowiem działać spółka dedykowana działaniom na rzecz rozwoju przewozu i przeładunku towarów po szerokotorowej linii kolejowej biegnącej z pobliskiej granicy z Ukrainą. Wzrost przewozów towarów, ich przeładunku oraz powstanie nowych usług logistycznych wpłynie na rozwój nie tylko miasta, ale i całego regionu, m.in. poprzez zapewnienie nowych miejsc pracy oraz stymulację gospodarczą – na rynku pojawi się nowy, duży podmiot. Powstanie spółki wpisuje się również w politykę deglomeracji, którą w Chełmie realizuje prezydent Jakub Banaszek. Zakłada ona wyprowadzanie urzędów centralnych do mniejszych ośrodków miejskich. Dzięki zabiegom włodarza miasta w Chełmie powstało już Centrum Usług Wspólnych NFZ oraz Centrum Doradcze Polskiego Funduszu Rozwoju. Utworzenie LCHS to kolejny efekt podejmowanych przez prezydenta działań — skomentował Damian Zieliński z urzędu miasta Chełm.

Operatorzy logistyczni od kilku miesięcy szukają nowych możliwości transportu ładunków koleją na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz między krajami UE a Ukrainą, Rosją i innymi państwami WNP. Wąskimi gardłami na tych szlakach są przejścia graniczne oraz terminale na styku linii o rozstawie 1435 i 1520 mm. Problem kongestii widoczny jest m.in. na przejściu Brześć – Małaszewicze na granicy polsko – białoruskiej. Z tego powodu zainteresowaniem cieszą się alternatywne trasy takie jak linia PKP LHS i terminal w Sławkowie, terminal Dobra na Słowacji czy przejście Mamonowo – Braniewo. Tendencje na rynku wskazują, że jest miejsce na uruchomienie kolejnych terminali przeładunkowych, co jest szansą dla projektu PKP LCHS. Utworzenie PKP LCHS jest elementem szerokich prac prowadzonych w Grupie PKP związanych z rozwojem kolejowych przewozów towarowych, w tym tych realizowanych przez kolejowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close