W Chełmie przy szerokim torze powstanie terminal przeładunkowy
Polskie Koleje Państwowe S.A. i władze Chełma powołają spółkę PKP Linia Chełmska Szerokotorowa, której celem ma być działanie na rzecz rozwoju usług logistycznych, dzięki infrastrukturze szerokotorowej linii kolejowej nr 63 oraz wybudowaniu terminala przeładunkowego.

PKP Linia Chełmska Szerokotorowa ma przyspieszyć rozwój gospodarczy wschodniej Polski.
Zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu szansy, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak i transport towarów pomiędzy Azją a Europą, dlatego w Chełmie powstanie terminal przeładunkowy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dokładny zakres działań spółki będzie przedmiotem ustaleń zespołu roboczego. PKP S.A. i Miasto Chełm będą dążyć do wzrostu liczby przewożonych towarów, ich przeładunku i logistycznych usług komplementarnych. W ten sposób ma się zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego oraz atrakcyjność miasta i całego regionu również dla przyszłych inwestorów.
PKP Linia Chełmska Szerokotorowa to nowe inwestycje i miejsca w pracy w Chełmie i okolicach. Liczymy na to, że powtórzy sukces PKP LHS (Linii Hutniczej Szerokotorowej) z siedzibą w Zamościu, która od początku swego powstania w 2001 r. rokrocznie generuje zysk – podkreślał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
Lokalizacja Chełma daje miastu potencjał , aby w jego regionie mogła działać spółka do przewozu i przeładunku towarów po szerokotorowej linii kolejowej biegnącej od pobliskiej granicy z Ukrainą.
PKP SA zarządza jednym z największych zasobów nieruchomości w Polsce, który obejmuje wiele działek mających walory transportowe, spedycyjne i logistyczne. Szczególnie atrakcyjne tereny znajdują się m.in. w pobliżu kolejowych przejść granicznych na styku torów o szerokości 1435 i 1520 mm. Spółka wytypowała ze swoich zasobów ponad 170 lokalizacji na terenie całego kraju, w których można rozwinąć usługową infrastrukturę logistyczną.
Nieruchomości te są dobrze skomunikowane z kolejową i drogową infrastrukturą, dzięki czemu może na nich powstać punktowa infrastruktura logistyczna. W najlepszych lokalizacjach planowana jest budowa centrów logistycznych, multimodalnych terminali przeładunkowych oraz tzw. railportów, czyli punktów koncentracji prac przeładunkowych i innych usług logistycznych – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.