Rosną przewozy intermodalne Grupy PKP Cargo
Udział przewozów intermodalnych w całej pracy przewozowej Grupy PKP Cargo wzrósł w III kwartale 2020 r. do 19,4%. Wzrost w segmencie przewozów kombinowanych był jednym z czynników, dzięki którym grupa osiągnęła pozytywny wynik finansowy w tym okresie.

PKP Cargo przedstawiło wyniki finansowe i operacyjne za III kwartał. Największy polski przewoźnik towarowy po miesiącach strat wynikających z kryzysu spowodowanego pandemią i mniejszym popytem na przewozy węgla w okresie lipiec — sierpień osiągnął zysk netto 15,6 mln zł przy wyniku -77,5 mln zł w drugim kwartale 2020. Na poprawę wyniku finansowego Grupy PKP Cargo wpływ miał m.in. rozwój segmentu intermodalnego.
W III kwartale przewozy multimodalne stanowiły 19,4% pracy przewozowej Grupy, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 10,5%. W segmencie tym od kilku lat największy polski przewoźnik notuje stały wzrost. W całym między styczniem a wrześniem 2020 r. praca przewozowa Grupy PKP Cargo wyniosła 3,086 mld tonokilometrów, podczas gdy w analogicznym okresie 2017 r. było to 2,347 mld tkm.
Warta podkreślenia jest zmiana profilu działalności spółki PKP Cargo International (dawne AWT), która w momencie przejęcia przez polską spółkę w 2014 r. realizowała głównie przewozy bocznicowe dla czeskiego producenta węgla, OKD. Obecnie aż 37% pracy przewozowej tej spółki wykonują pociągi intermodalne. PKP Cargo International jest przykładem kierunku, w jakim chce zmierzać cała grupa.
— Spółka ta pokazuje pozytywną transformację produktową, którą my też podążamy i za kilka lat chcemy osiągnąć poziom 40-50%. Będziemy też państwu to komunikować w najbliższym czasie, dokonując zmiany dynamiki akcentów naszej strategii, ale z pozostawieniem przewozów intermodalnych jako głównego trzonu produktowego rozwoju na najbliższe lata — powiedział podczas konferencji wynikowej Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo
Nowe pociągi operatorskie
W strategii Grupy przewidziana jest dalsza rozbudowa oferty intermodalnej w tym uruchamianie kolejnych połączeń operatorskich pod marką Cargo Connect. 18 listopada PKP Cargo Connect rozpoczęło regularne przewozy intermodalne na trasie Małaszewicze — Warszawa.
— Doskonale wstrzeliliśmy się z naszą ofertą w potrzeby rynku, bo gestorzy ładunków coraz chętniej korzystają z możliwości przewozu swoich towarów w kontenerach. To jest również przykład konsekwencji w działaniu, gdyż nie przerwaliśmy prac nad ofertą pociągów operatorskich mimo pierwszej fali pandemii, gdy były okresy spadku także przewozów kontenerów. Nie działaliśmy jednak pod wpływem chwili, gdyż patrzymy na rynek w długofalowej perspektywie i wiadomo było, że koniunktura na przewozy intermodalne ma stałą tendencję — komentuje Czesław Warsewicz.
Przewozy intermodalne to dla PKP Cargo także szansa na zdobycie klientów z nowych branż, którzy dotychczas nie korzystali z transportu kolejowego. Przykładem jest zawarta na początku listopada 10-letnia umowa z Krajową Spółką Cukrową.