Inicjatywa Trójmorza wsparciem dla portów w regionie
Inicjatywa Trójmorza jest jednym z najważniejszych projektów transportowych z punktu widzenia portów nad Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym. Inwestycje wspierane w jej ramach należy traktować jako komplementarne wobec sieci TEN-T – uważają uczestnicy konferencji CSCMP 2020.

— Celem Inicjatywy Trójmorze jest zniwelowanie luki transportowej, która jest problemem państw Europy środkowo – wschodniej oraz powiązanie gospodarcze krajów leżących na styku trzech mórz. Inicjatywa stanowi podstawę rozwoju energetyki, komunikacji cyfrowej oraz transportu i logistyki — zauważył prof. Mirosław Antonowicz, przewodniczący Organizacji Współpracy Kolei.
Rozwój korytarzy transportowych w rejonie Trójmorza umożliwi zwiększenie wolumenu przeładunku w portach. Inwestycje te będą komplementarne wobec sieci TEN-T
— Nie oddzielałbym Idei Trojmorza od projektu korytarza Adriatyk – Bałtyk, gdyż obie są bardzo ważne jako koncepcje wspomagające. Widzimy, że częściowo korytarz i Inicjatywa Tójmorza pod względem biznesowym już działają. Na przykład zasięg oddziaływania logistycznego portu Koper sięga juz do linii Poznań – Warszawa i mówimy tu już o stałych ciągach ładunków, jak zatem więc obie te inicjatywy mogą wspomóc już działający biznes — powiedział Dariusz Mierkiewicz Business Development Manager na Polskę Luka Koper.
Inicjatywa Trójmorza jest niezwykle istotna, dla polskich portów bałtyckich. — My historycznie stawialiśmy na rozwój połączeń wschód — zachód a tymczasem Port Gdynia jest punktem korytarza pólnoc – południe, wiec inicjatywa Trójmorza to przedłużenie tego szlaku. Gdynia może się pochwalić połączeniami z Skandynawią, a Koper z krajami takimi jak Izrael. Zasięg Portu Gdynia obecnie dochodzi do Węgier, te połączenia się stają się coraz bardziej stabilne. Kluczową rolę odgrywać będzie komponent kolejowy, dlatego konieczne jest rozbudowa terminali, modernizacje linii kolejowych i przejść granicznych a także wymiana taboru — skomentował Maciej Krzesiński dyrektor ds. Marketingu i Współpracy z Zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Rozwój suchych portów
Rozwój połączeń intermodalnych w regionie Trójmorze to także szansa dla terminali lądowych. — Nasze dziesięcioletnie doświadczenie wskazuje, że tej inicjatywy nie da się oddzielić od korytarzy TEN-T. Euroterminal Sławków leży na końcu linii LHS i projektowany był do obsługi połączeń w osi wschód – zachód. Jednak w ostatnich latach dynamicznie rozwijają się połączenia do Włoch i do terminalu DCT w Gdańsku. Przewozy ostatniej mili ze Sławkowa docierają nawet na Węgry. Pełnimy bowiem funkcję suchego portu i świadczymy usługi depo. Od niedawna obsługujemy także połączenie z Chinami i można poprzez nasz terminal wysyłać towary do Azji — powiedział Jakub Styczeń, prezes Euroterminalu Sławków.
Jak podkreślili uczestnicy debaty w portach regionu Trójmorze realizowane są obecnie duże inwestycje. W Konstancy powstają nowe pirsy, oraz bazy do bunkrowania statków paliwami alternatywnymi. Duże inwestycje w tym rozbudowę terminalu kontenerowego realizuje Sławków. Gdynia z kolei przygotowuje się do największego projektu planowanego w formule PPP.
— Dla nas największe znaczenie ma projekt Port Zewnętrzny. Jesteśmy obecnie na etapie wyboru partnera prywatnego. Rozwijamy też zaplecze od strony lądu czyli Dolinę Logistyczną w gminie Kosakowo, które będzie obsługiwać ruch drogowy i kolejowy a także oferować powierzchnię magazynową. Ciekawym projektem jest tez budowa terminalu w Emilianowie. To projekt typowego suchego portu z dobrym połączeniem do Gdyni. W porcie realizujemy też pogłębianie kanałów portowych docelowo chcemy przyjmować statki o zanurzeniu 15,5 m i długości 400 m. Kończymy też budowę publicznego terminala promowego, a już wiemy, że konieczna będzie jego dalsza rozbudowa — powiedział Maciej Krzesiński.