Zamawiają specjalne wagony i kontenery do wożenia surowców do huty
DB Cargo zawiera dziesięcioletnią umowę z ArcelorMittal (Deutschland), największym w Europie i na świecie producentem stali. Przewoźnik kolejowy zapewni koncernowi obsługę logistyczną surowców dla wielkiego pieca w Eisenhüttenstadt.
Usługa będzie realizowana m.in. innowacyjnymi, specjalistycznymi kontenerami, wożonymi transportem intermodalnym.
Umowa zapewni DB Cargo stałe, dodatkowe wolumeny przewozów po ok. 4,2 mln ton rocznie do 2031 roku.
ArcelorMittal (Deutschland)
Ta spółka, należąca do grupy ArcelorMittal, jest jednym z największych producentów stali w Niemczech, z produkcją około 7 milionów ton stali surowej (ok. 20 proc. europejskiej produkcji stali surowej całej grupy). W jej skład wchodzą dwa zintegrowane zakłady stalowe w Bremie i Eisenhüttenstadt, a także dwie huty wytwarzające wyroby długie – w Hamburgu i Duisburgu.
ArcelorMittal ma również silną sieć dystrybucyjną w Niemczech, siedem centrów serwisowych i 16 centrów dystrybucyjnych. W Niemczech zatrudnia ponad 9000 pracowników.
W związku ze światowym kryzysem w przemyśle hutniczym, jakie wywołała pandemia covid-19, w marcu br. ArcelorMittal wygasił jeden z dwu wielkich pieców w hucie w Bremie. Czasowo skrócił godziny pracy w koksowni w Bottrop i w walcowni wyrobów płaskich w Eisenhuttenstadt.
Miasto Huty Żelaza
Leżąca na niemiecko-polskiej granicy huta w Eisenhüttenstadt (Miasto Huty Żelaza) – z 50-letnim stażem, równolatek Nowej Huty w Polsce – jest dostawcą wysokiej jakości wyrobów dla przemysłu motoryzacyjnego, AGD i budownictwa, w tym blach powierzchniowo wykańczanych. Zatrudnia 2500 pracowników.
W latach 2015-17 właściciel zainwestował m.in. w nowe technologie, poprawiające wydajność systemu wtrysku pyłu węglowego w wielkim piecu 5A, przeprowadził jego remont, zamontował nowy dźwig pod dachem walcowni gorącej.
Obecnie inwestuje w poprawę logistyki. Ma on być gotowy do połowy 2021 roku.
„Wdrażamy w Eisenhüttenstadt jeden z najnowocześniejszych systemów logistyki surowców w Europie (…) W ten sposób wyznaczamy nowe standardy w zakresie wydajności, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy ” – powiedziała Sybille Klipstein, Lead Buyer Rail w ArcelorMittal.
Nowy tabor i system
Jak poinformował dziś zarząd DB Cargo, w celu realizacji kontraktu z ArcelorMittal inwestuje „w najwyższej klasy logistykę”. Do transportu rudy, koksu i wapienia kolej towarowa do lata 2021 roku zaopatrzy się w 352 wielofunkcyjne, podwójne wagony oraz w łącznie 1408 specjalne kontenery. W nich prawdopodobnie będzie wożony koks i wapień, ładunek łatwo ulegający uszkodzeniu lub zawilgoceniu.
„Będąc kręgosłupem niemieckiej gospodarki od wielu lat dostarczamy ArcelorMittal surowce i transportujemy wytwarzana przez niego stal do klientów, szczególnie z przemysłów motoryzacyjnego i budownictwa. (…) Nasze nowe wagony charakteryzują się długotrwałą podstawą, a odłączana konstrukcja jest elastycznie zaprojektowana do częstszych wymian. Najistotniejsze, że możemy indywidualnie dostosować strukturę transportu do zmieniających się wymagań” – skomentował Pierre Timmermans, dyrektor ds. sprzedaży DB Cargo.
Tabor do transportu surowców do huty w Eisenhüttenstadt specjalnie zaprojektował dostawca usług logistycznych, austriacka spółka Innofreight. Ona też opracuje zoptymalizowany wolumen załadunku i transportu oraz zaopatrzy DB Cargo i hutę w dwa półautomatyczne urządzenia do rozładunku surowców w Eisenhüttenstadt.
„Dzięki zastosowaniu specjalnych typów kontenerów, zoptymalizowanych pod kątem różnych właściwości rudy, koksu i wapienia, możemy zwiększyć o 20 proc. ładowność netto pociągu, a tym samym przyjmować znacznie mniejszą liczbę pociągów. Chroni to środowisko i zmniejsza nasze prace manewrowe w hucie. Ponadto automatyczny rozładunek oferuje pracownikom miejsce pracy o niskim zapyleniu i hałasie. ” – powiedziała Sybille Klipstein.