Zero emisyjny łańcuch dostaw – sposobem DB Cargo na wzrost i rentowność
DB Cargo chce być największą w Europie firmą logistyczną z łańcuchem dostaw wolnym od emisji CO2. Oparciem do tego jest przede wszystkim kolejowy transport towarów, spełniający te wymogi.

Takie są ogólne założenia nowej strategii DB Cargo, jakie przedstawiła Sigrid Nikutta, członek zarządu Deutsche Bahn i dyrektor generalny DB Cargo, w dziewięć miesięcy po objęciu tego stanowiska.
Jak poinformowano w komunikacie prasowym, DB Cargo „w coraz większym stopniu koncentruje się na logistyce kolejowej i chce powrócić do tendencji wzrostu przewozów”. W tym celu firma rozszerza też swoją działalność, by „stać się dostawcą kompletnych łańcuchów logistycznych”.
Klienci kolejowego transportu towarowego Deutsche Bahn „otrzymają zatem w przyszłości znacznie więcej usług”. Dlatego DB Cargo rozszerza swój tradycyjny model biznesowy oparty na przewozach całopociągowych, rozproszonych i transporcie kombinowanym – o usługi logistyki kolejowej.
Jak wynika z komunikatu prasowego, realizując te rozszerzone działania na rynku niemieckim i europejskim DB Cargo ponownie odzyska rentowność najpóźniej w połowie tej dekady.

„Kolej już obecnie jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu, zdejmujemy z dróg 25 mln kursów ciężarówek rocznie. Nowa logistyka kolejowa wniesie decydujący wkład w ten proces. Przekonujemy naszych klientów o wiele łatwiejszym dostępem do kolei i atrakcyjnymi ofertami w Niemczech, Europie i Azji” – powiedziała dyrektor Nikutta. Według niej „nasi klienci chcą drastycznie zmniejszyć swój ślad węglowy. Łańcuchy dostaw wolne od emisji CO2 oferują dziś tylko kolejowe przewozy towarowe”.
Zarząd DB Cargo zakłada, że korzystne będą też megatrendy. Do 2030 roku cały rynek przewozów towarowych wzrośnie o 30 procent. W Europie Wschodniej rozwijają się ośrodki przemysłowe z dostępem do torów. „DB Cargo ma idealne warunki, ponieważ posiada już najsilniejszą sieć towarowych linii kolejowych w Europie”, podano w komunikacie.
DB Cargo zapowiada dalszy rozwój przewozów rozproszonych, „ze względu na jego ogromne znaczenie gospodarcze”. Warto dodać, że ta oferta jest bezpośrednią konkurencją dla transporty drogowego (przyp. autor).
Przykładowo, DB Cargo już uruchomiła stałe połączenie ekspresowe z Hamburga do Kolonii, w którym pociągami wozi się towary konsumpcyjne i żywność w cyklu „z dnia na dzień”. Tego typu połączenia mają zostać uruchomione w kolejnych relacjach.
W celu ułatwienia dostępu do kolei, szczególnie w transporcie kombinowanym, DB Cargo zwiększy liczbę terminali krajowych i międzynarodowych oraz swoją obecność w portach w całej Europie. Już kursują dodatkowe pociągi blokowe z kontenerami z Antwerpii do Zagłębia Ruhry. Jeszcze ściślej zintegrowane z siecią DB Cargo będą do końca 2020 r. największe europejskie porty, tj. Rotterdam i Antwerpia.
Na kontynencie europejskim DB Cargo jest numerem jeden na rynku kolejowych przewozów towarowych. Ma około 4200 połączeń, działa w 17 krajach europejskich. Tabor spółki liczy ok. 82 000 wagonów towarowych i 2700 lokomotyw.