Pierwszy pociąg ciągnięty przez lokomotywę PKP Cargo International dotarł do Włoch
PKP Cargo International (dawne AWT) wyprawiła pierwszy pociąg, który dotarł do Włoch i przejechał liniami kolejowymi kilku państw bez zmiany lokomotywy. Było to możliwe dzięki zastosowaniu wielosystemowego pojazdu Siemens Vectron.

Czeski przewoźnik należący do Grupy PKP Cargo uruchomił w ubiegłym tygodniu pociąg, który dotarł do stacji Villa Opicina koło Triestu. Skład transportujący 1220 ton koksu przejechał przez Słowację, Węgry, Chorwację i Słowenię. Pociąg dotarł do stacji docelowej po 10 dniach – 2 dni wcześniej niż planowano. Sukces tej operacji pokazuje, że PKP Cargo może uruchamiać międzynarodowe pociągi towarowe w tym także intermodalne.
PKP Cargo Intrnational operuje m.in. na terminalu przeładunkowym Paskov pod Ostrawą. Dawne AWT prowadziło niemal wyłącznie przewozy bocznicowe dla spółki OKD. Po zmianie właściciela spółka ta stopniowo zmienia profil i obecnie przewozy kombinowane stanowią już 40% zleceń PKP Cargo International — powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz w rozmowie z IntermodalNews.pl.
Nowoczesny tabor
Pociąg z Ostrawy do Włoch poruszał się liniami kolejowymi elektryfikowanymi w systemach 3 kV DC i 25 kV AC. Z tego powodu do prowadzenia składu wykorzystano wielosystemową lokomotywę Siemens Vectron. Jedynie na odcinku słoweńskim ze względu na górzysty teren konieczne było zastosowanie trakcji podwójnej. PKP Cargo International nabyły 3 takie lokomotywy w 2019 r. w celu realizacji połączeń na długich trasach międzynarodowych.
Terminowy transport dla włoskiego klienta pokazuje że spółka może realizować zlecenia na nowych rynkach. — Dzięki zdobytemu know-how pomogliśmy naszemu wieloletniemu klientowi z Ostrawy, który bardzo docenił bezproblemowy i terminowy transport, dotarcie do celu pociągu zgodnie z terminem odbiorcy oraz ogólną szybkość i jakość naszych usług logistycznych. Pomimo pandemii COVID-19 po raz kolejny udowadniamy wszystkim, że jesteśmy stabilnym dostawcą usług transportowo-logistycznych w Europie nawet w tym trudnym czasie — powiedział Maciej Walczyk, prezes PKP Cargo International.
Lokomotywy wielosystemowe wyposażone w system ETCS/ERTMS są szczególnie przydatne w realizacji przewozów intermodalnych na magistralach kolejowych ujętych w sieci TEN-T. Zniesienie konieczności wymiany lokomotywy na styku linii kolejowych zasilanych różnym napięciem obniża koszty operacji kolejowych oraz skraca czas przejazdu. We wrześniu spółka Primol-Rail należąca do grupy PKP Cargo International zorganizowała pierwszy przewóz kontenerów pociągiem ze Słowenii do Węgier, w którym również wykorzystano lokomotywę Siemens Vectron.