Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Brak kontenerów skłania operatorów do niekonwencjonalnych rozwiązań

Brak dostępnych kontenerów w transporcie ładunków między Chinami a Europą i Ameryką stanowi od kilku tygodni bardzo duże utrudnienie dla działalności armatorów i operatorów logistycznych. Branża intermodalna sięga po niekonwencjonalne metody, by zaradzić temu kryzysowi. 

brak kontenerów
fot. ŁK

Jednym ze skutków epidemii koronawirusa jest spadek produkcji przemysłowej w Europie i duża nierównowaga w handlu z Chinami. Zapotrzebowanie na kontenery w Chinach gwałtownie wzrosło w trzecim kwartale. Wszystkie dostępne puste kontenery są już zarezerwowane, a z powodu kongestii towary obecnie zamawiane w chińskich fabrykach będą mogły być dostarczone do Europy najwcześniej w lutym przyszłego roku. Do tego czasu utrzyma się problem dostępności jednostek intermodalnych – informuje Triton, globalna spółka zajmująca się leasingiem kontenerów. 

Na początku czerwca uziemionych było nawet 600 tys. TEU. Największy problem z dostępnością dotyczy kontenerów 40-stopowych. Obecnie na 3/4 kontenerów jest zablokowanych u odbiorców w Europie. Ponieważ statki transportujące towary z Chin nie wracają do azjatyckich portów w takim samym czasie jak odpływające, problem narasta — poinformował Hapag-Lloyd. Brak możliwości transportu ładunków kontenerach uderzył nie tylko w chiński przemysł, ale też w producentów żywności w Indiach i USA. 

Chińscy producenci kontenerów zwiększyli w ostanim okresie produkcję nowych jednostek, a obecnie tamtejsze fabryki pracują na pełnych obrotach, informuje China Machinery Industry Federation. Jednak dostarczanie nowych kontenerów nie rozwiąże problemów jakie obecnie dotykają branżę logistyczną. Ubocznym skutkiem tej sytuacji jest wzrost stawek frachtu morskiego. Na przykład CMA CGM wprowadziła od października dopłatę w wysokości 150 dol na każde TEU. Wzrost kosztów transportu morskiego z kolei spowodował duży wzrost zamówień na kolejowe przewozy intermodalne na nowym Jedwabnym Szlaku, który w 2020 r. kontuje rekordowe przewozy ładunków. Jednak przepustowość szlaków transeuroazjatyckich jest ograniczona, czego efektem jest kongestia na terminalach przeładunkowych przy przejściach granicznych. 

Niekonwencjonalne rozwiązania

Aby rozwiązać problem z dostępnością jednostek przedsiębiorstwa z branży transportowej sięgają po niekonwencjonalne działania. Hapag-Lloyd przyspieszył proces zapełniania pustych kontenerów, wysłała już 44 statków, które przetransportowały 164 tys. TEU z Europy do Chin od początku roku oraz oferuje jednostki 20 i 45-stopowe jako substytut najpopularniejszych kontenerów 40-stopowych. Z kolei firma Langowski Logistics zdecydowała się na uruchomienie całopojazdowych transportów samochodowych na trasie Chiny – Polska. 

Przygotowywane są także rozwiązania, które mają obniżyć koszt przewozu pustych kontenerów, co może w przyszłości ograniczyć występowanie takich problemów jakie obecnie spotyka transport intermodalny. Jednym z pomysłów rozwijanych od kilku lat są innowacyjne kontenery składane. Projekty takie przedstawiły m.in. firmy Cargoshell Container Project i Staxxon. Dzięki złożeniu pustych kontenerów nawet 5 jednostek zajmuje tyle samo miejsca na statku czy wagonie, co jeden pełny kontener. Staxxon zakończył w maju proces certyfikacji składanej jednostki 20-stopowej. Wdrożenie tego typu rozwiązań sprawi, że operatorzy będą ponosili mniejsze koszty transportu pustych jednostek, a przetrzymywanie ich na magazynach będzie mniej opłacalne. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close