Partnerzy portalu

Różne oblicza rozchwianego rynku transportu morskiego

W minionym tygodniu stawki morskiego frachtu kontenerowego w umowach spot z Azji do Europy Północnej znów wzrosły tydzień/tygodnia, o 3,6 proc. W końcu października były o 60 proc. wyższe niż w tym samym okresie 2019 r. Być może przełamanie trendu wzrostu nastąpi w drugiej połowie listopada.

Różne oblicza rozchwianego rynku transportu morskiego
Foto: john brookes z Pixabay

Średni poziom frachtu w końcu 44 tygodnia, według Shanghai Containerized Freight Index, miał wartość 1529,99 USD/TEU, tj. był o 60,96 USD (o 4,1 proc.) wyższy niż w końcu 43 tygodnia. Koszt przewozu wzrósł na 12 liniach, spośród 13 głównych notowanych we wskaźniku SCFI.

W relacji z Szanghaju do portów Europy Północnej (i DCT Gdańsk) transport morski kontenera 20-to stopowego kosztował 31 października 1140 dolarów, wobec 1100 dolarów tydzień wcześniej, a w relacji Szanghaj – porty Morza Śródziemnego (i Czarnego) odpowiednio: 1329 USD oraz 1261, czyli wzrósł w ciągu tygodnia o 5,4 proc.

Najwięcej ceny frachtu skoczyły w minionym tygodniu, jak odnotowuje SCFI, w transporcie z Szanghaju do Australii i Nowej Zelandii – o 10,4 proc. (o 200 USD), do 2118 USD/TEU. Wyjątkiem był spadek stawek z Szanghaju do portów zachodniego wybrzeża USA (o 16 dolarów za FEU, tj. o 0,4 proc.). Był on symboliczny, ale w opinii analityków może wskazywać na zbliżające się przełamanie trendu wzrostu cen, czego oczekuje się w drugiej połowie listopada.

Nim jednak to nastanie, w bieżącym tygodniu analitycy oceniają, że fracht na głównych stałych połączeniach znów wzrośnie, bijąc rekordowy poziom. W szczególności z powodu dalszych zwyżek stawek gwarantujących nadawcom ładunku, że kontener znajdzie miejsce (slot) w konkretnym statku i według uzgodnionego terminu.

Armatorzy „od zawsze” stosowali różne dodatkowe opłaty. Jednak ich skala i różnorodność w tym roku wskazuje, jak bardzo rozchwiany jest rynek morskiego transportu. Jednym z przejawów jest stosowanie przez armatorów rozszerzonej skali dodatkowych opłat lub na wyższych niż tradycyjnie poziomach.
Przykładem jest sytuacja w transporcie z Szanghaju do brytyjskiego portu Felixstowe, co opisuje portal Loadstar. Np. armator CMA CGM zażądał dodatkowej opłaty 300 dolarów za przewóz kontenera 40-to stopowego plus 750 dolarów za gwarancję wysyłki w uzgodnionym terminie; podobną skalę podwyżki proponował Maersk. Z kolei Evergreen „najwyraźniej nie przyjmuje rezerwacji dla tego portu w Wielkiej Brytanii”, informuje portal.
Powodem są zatory w obsłudze statków w Felixstowe, które rozszerzyły się na porty Southampton i London Gateway, ponieważ do nich są przekierowywane niektóre kontenerowce. W efekcie, łączne stawki frachtu FAK (stawka ryczałtowa dla wszystkich rodzajów ładunku, z wyjątkiem chłodzonych lub niebezpiecznych) w transporcie z Szanghaju do niektórych portów brytyjskich są teraz o kilkaset dolarów za FEU droższe, niż np. do Rotterdamu, Antwerpii i Hamburga.

Brytyjski spedytor Westbound Logistics ostrzegł swoich klientów, że  w tym tygodniu „sytuacja będzie się pogarszać, zanim będzie lepiej”.

Jak pisaliśmy (Trwały spadek, czy chwilowa korekta frachtu morskiego?), od dłuższego czasu rośnie frustracja wśród wielu właścicieli ładunków, z powodu ograniczonej dostępności pustych kontenerów i środków transportu (statków). Braki w sprzęcie powodują chaos w łańcuchu dostaw na całym świecie i podkręcają stawki frachtu morskiego.

Stan taki utrzyma się zapewne do końca szczytu sezonu przewozów przedświątecznych. Jaka będzie dalsza tendencja, zależy jednak od rozwoju sytuacji makroekonomicznej na świecie i postępów, lub jego braku, w walce ze zduszeniem pandemii covid-19.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close