Partnerzy portalu

Trwały spadek, czy chwilowa korekta frachtu morskiego?

Po kilku tygodniach nieustannego niemal wzrostu stawek frachtu morskiego drobnicy w kontenerach, zapoczątkowanego w końcu maja, w 41-szym tygodniu roku trend ten został przełamany. Czy na trwałe? To raczej tylko wywłaszczenie wysokich cen transportu, oceniają analitycy.

Trwały spadek, czy chwilowa korekta frachtu morskiego?
Zdjęcie WorldInMyEyes z Pixabay

O wzroście stawek pisaliśmy tutaj: Fracht oceaniczny spot nadal rośnie, jak kalkulować umowy BCO?

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), opisujący stawki frachtu drobnicy w kontenerach w umowach spot, 9 października miał wartość 1438,22 USD/TEU, czyli był o 5,32 dolara (o 0,4 pkt. proc.) niższy niż tydzień temu. Stawki frachtu na przewozy z portów Dalekiego Wschodu do portów Morza Północnego (i umownie DCT Gdańsk) wyniosły 1149 USD/TEU i zmalały w ciągu tygodnia o 19 dolarów (o 1,6 pp), a do portów Morza Śródziemnego – 1202 USD/TEU i były tańsze o 9 dolarów.

Ogólnie, spośród trzynastu głównych tras transportu oceanicznego ujmowanego przez SCFI, w przypadku siedmiu stawki frachtu zmalały, a czterech pozostały bez zmian, wzrosły jedynie w dwu (z portów Dalekiego Wschodu do Australii/Nowej Zelandii oraz portów południowo-wschodniej Azji).

W ocenie analityków, ta korekta miała związek ze Złotym Tygodniem, tj. obchodami święta narodowego ChRL (początek 1 października), trwającymi zwyczajowo ok. siedmiu dni. Ale kilka danych wskazuje, że stawki frachtu pozostaną na wysokim poziomie, bowiem rynek wszedł w okres szczytu sezonowych przewozów.

Już rośnie frustracja wśród wielu właścicieli ładunków, z powodu ograniczonej dostępności kontenerów i środków transportu. Braki w sprzęcie powodują chaos w łańcuchu dostaw na całym świecie i podkręcają stawki frachtu morskiego. Spedytorzy zgłaszają też rosnące koszty dla tych, bowiem zleceniodawcy chcąc mieć pewność dostępu do kontenerów, godzą się na różne ekstra dopłaty w transporcie.
Problem stał się tak wielki, że spedytorzy w USA zgłosili oficjalnie wniosek o wszczęcie w tej sprawie postępowania przez Federalną Komisję Morską (FMC), a ta 8 bm. potwierdziła jej rozpoczęcie.
Formalnie, przewoźnicy starają się rozwiązać problem. Jak wynika z raportu Alphaliner, w końcu września bezczynnych było 140 kontenerowców, o 23 mniej niż miesiąc wcześniej, a ich łączna pojemność wynosiła 2,2 proc. globalnej pojemności kontenerowców.

Według bazy danych eeSea liner, przewoźnicy mają wygaszone 13 z zaplanowanych w tym miesiącu 97 rejsów z Azji do Europy Północnej rejsów, co stanowi 14 proc. redukcji pod względem pojemności (w TEU). Nie było do tej pory ani jednego ogłoszenia wygaszenie dla zaplanowanych rejsów w listopadzie. A SCFI odnotowuje 85 proc. średnie wykorzystanie statków wypływających z Szanghaju.
Powodem nierównowagi na rynku transportu jest rosnący popyt, nakręcany przez e-handel oraz zmiana nawyków konsumentów.

Jak informuje The Loadstar, wiceprezes US National Retail Federation Jonathan Gold powiedział, że popyt jest napędzany przez zmieniające się zachowania konsumentów w następstwie pandemii, na co detaliści reagują, tworząc wyższe poziomy zapasów. „Po pozostaniu w domu wiosną tego roku, konsumenci ponownie kupują, a dostawcy w detalicznych łańcuchach pracują w godzinach nadliczbowych, aby nadążyć za popytem. Handlowcy robią zapasy bo wielu konsumentów robi zakupy wcześniej niż w poprzednich latach, aby uniknąć tłumów i opóźnień” – cytuje Golda portal brytyjski.

Nie może zatem dziwić fakt, że stawki frachtu w umowach spot Azja – Europa Północna rok temu o tej porze były ponad dwukrotnie niższe (ok. 580 USD/TEU).

 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close