Partnerzy portalu

Koleje Fińskie zmieniają kierunek rozwoju biznesu logistycznego

Koleje Fińskie stopniowo ograniczają swoją działalność w zakresie transportu samochodowego. Jednocześnie spółka państwowa stawia na rozwój przewozów kolejowych. Pod tym względem następuje coraz większe przesunięcie w stronę Rosji, przez którą pociągi kontenerowe z Chin jadą do Finlandii.

Koleje Fińskie zmieniają kierunek rozwoju biznesu logistycznego
Lokomotywa Vectron firmy VR Transpoint ciągnie wagony towarowe. Źródło: Koleje Fińskie  (VR Group)

Pojawienie się i aktywizacja prywatnych przewoźników towarowych popycha fiński państwowy holding kolejowy VR Group do poważnych przemian. W ubiegłym roku dokonano rebrandingu działu grupy zajmującej się naprawami taboru. Działania logistyczne VR Group również podlegają istotnym zmianom. VR Transpoint, wyspecjalizowana firma holdingu, która zajmuje się transportem towarów zarówno koleją, jak i transportem drogowym, w coraz większym stopniu stawia na rozwój przewozów kolejowych, stopniowo zmniejszając swój udział w sektorze drogowym.

Wyjście z krajów bałtyckich

„Na przestrzeni lat rynek przeszedł wiele zmian, a my zrezygnowaliśmy z międzynarodowego transportu drogowego w Europie Zachodniej” – powiedział Martti Koskinen, wiceprezes VR Transpoint. W zeszłym tygodniu fińska firma ogłosiła kolejną redukcję geograficzną biznesu przewozowego. Transpoint International, spółka zależna VR Transpoint, zajmująca się międzynarodowym transportem drogowym, sprzedała swój oddział w krajach bałtyckich. Mowa o firmie Transpoint International (EST) z siedzibą w Tallinie, której główna działalność koncentruje się na transporcie drogowym z Finlandii do Estonii, Łotwy i Litwy. Samochody firmy regularnie kursują również do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym do Polski.

Koleje Fińskie zmieniają kierunek rozwoju biznesu logistycznego
Ciężarówka VR Transpoint wjeżdża na prom. Źródło: Koleje Fińskie  (VR Group).

Szwedzka firma Greencarrier Freight Services została nowym właścicielem bałtyckiego oddziału Transpoint International. Zgodnie z umową około 40 osób z Transpoint International, pracujących w Finlandii, Estonii, Łotwie i Litwie, przejdzie do nowego pracodawcy. Jednocześnie VR Transpoint będzie nadal obsługiwał transport drogowy na terenie Finlandii i sąsiedniej Rosji, gdzie fińska firma ma także swoje biuro.

Tranzyt z Rosji

Wraz z redukcją transportu drogowego, VR Group zwraca coraz większą uwagę na zwiększenie przepływu towarów koleją. W tym zakresie główny nacisk kładzie się na rozwój połączeń z Rosją w celu przyciągnięcia ładunków tranzytowych z tego kraju, a także z Chin. W tym celu Koleje Fińskie unowocześniają swoją flotę lokomotyw. W 2013 roku VR Group zakupiła 80 lokomotyw elektrycznych Siemens Vectron. Pierwsza z nich zaczęła kursować na krajowej sieci kolejowej w 2017 roku. Niemiecki producent taboru w całości zrealizuje zamówienie do końca 2026 roku.

Ponieważ w Finlandii tory mają rozstaw 1524 mm, który jest zgodny z rosyjskim standardem 1520 mm, stwarza to dobre warunki do organizacji pociągów towarowych bez przeładunków. Jednak rosyjskie pociągi są przeznaczone do kolei z naciskiem 25 ton na oś, fińskie tory są w stanie przyjąć pociągi z obciążeniem tylko 23,5 tony na oś. Aby wypełnić tę lukę, VR Group modernizuje magistrale kolejowe na obszarach przygranicznych z Rosją oraz koleje dojazdowe do portów morskich w południowo-wschodniej części kraju (Hamina-Kotka, Helsinki). Pierwsze przewozy pociągów towarowych z Rosji do portu Hamina-Kotka z naciskiem 25 ton na oś rozpoczęły się już w 2017 roku.

Marzenie o bardzo długich pociągach

Ponadto Koleje Fińskie pracują nad zwiększeniem długości pociągów towarowych. Podczas gdy Europa debatuje tylko nad potrzebą 740-metrowych pociągów, VR Group rozważa znacznie dłuższe pociągi. W kwietniu tego roku firma VR Transpoint z sukcesem zakończyła wysyłkę testową produktów naftowych z Rosji do portu Hamina-Kotka pociągiem towarowym o długości 830 metrów. W przyszłości Finowie marzą o wprowadzeniu pociągów towarowych o długości jednego kilometra. Zakłada się, że pociągi kilometrowe zwiększą tranzyt towarów z Rosji, ponieważ jeden zestaw wagonów nie będzie musiał być rozłączany na dwa. Uprości to i zmniejszy koszty transportu między dwoma krajami, a także zwiększy ładunki w fińskich portach morskich.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close