Partnerzy portalu

Drogi transport lotniczy, zakłócenia w obrocie kontenerami w transporcie morskim

Spedytorzy donoszą o silnym wzroście stawek frachtu lotniczego na głównych trasach z Chin i innych części Azji Wschodniej. Najbardziej do Ameryki Północnej, wolniej do Europy. Jest kilka powodów, w tym trzy główne.

Drogi transport lotniczy, zakłócenia w obrocie kontenerami w transporcie morskim
Zdjęcie: WikimediaImages z Pixabay

Stawki usług transportu towarowego linii lotniczych w ciągu ostatnich dwóch tygodni odnotowały na niektórych trasach wzrost o 2 USD za kilogram.

Bieżące ceny

Według danych TAC Index, fracht z Szanghaju do portów lotniczych Los Angeles i Dallas-Fort Worth skoczył do 19 października o ponad 30 proc. – do około 8,60 dolarów, a z Szanghaju do wszystkich amerykańskich portów lotniczych średnio wzrósł o 25 proc., do ponad 6 USD/kg. Bardziej płaskie były wzrosty frachtu z Hongkongu do USA, lecz też przekraczały średni poziom z porównywalnego 42-giego tygodnia października 2019 r. (3,5 USD/kg), czy z 2018 r. (4,8 USD/kg).

Stawki frachtu z Szanghaju do głównych europejskich portów lotniczych pozostały stosunkowo płaskie w październiku, choć – jak wskazuje TAC Index – średnio wzrosły w ciągu dwu tygodni do około 4 USD/kg. Ceny transportu lotniczego do Frankfurtu i Amsterdamu z Szanghaju zwiększyły się w 42-gim tygodniu odpowiednio o 7 i 10 proc., do 3,82 i 4,68 USD/kg, podczas gdy stawki do Heathrow spadły nieznacznie do 3,44 USD/kg.

Dlaczego?

Głównymi powodami tej tendencji są: nadal niższe w tym roku moce przewozowe transportu cargo lotniczego (w październiku szacuje się je na minus 20 proc. w porównaniu rdr) oraz rosnący popyt na przewozy urządzeń elektronicznych, hi-tech i wielu towarów dla handlu detalicznego, w związku z przedświątecznym szczytem przewozowym. Niektóre portale wskazują ponadto na perturbacje w morskim transporcie kontenerowym.

Dochodzą do tego inne czynniki. Np. ten, że większość transakcji przewozowych z kluczowych azjatyckich hubów lotniczych jest obecnie sprzedawana po cenach rynkowych spot.

Według Flexport, ceny frachtu z Dalekiego Wschodu wywindowały w ostatnim czasie dwa duże projekty motoryzacyjne Daimler Benz i BMW, które zgłosiły popyt na transport setek ton towarów dziennie i stworzyły niedobory mocy produkcyjnych. Dochodzą do tego lokalne zakłócenia, jak np. zakaz lotów w przestrzeni powietrznej Mjanma (Birma), w związku z czym nie ma lotów do/z hubu w Jangon, a fracht jest przewożony przez Bangkok ciężarówkami lub transportem morskim przez Singapur.

W ocenie spedytorów, jakie prezentują portale, tendencja wzrostu stawek frachtu lotniczego utrzyma się także w listopadzie, m.in. za sprawą nadal rosnącego popytu na rynku e-commerce oraz braku oznak zwiększenia ruchu pasażerskiego, przewożącego też cargo.

Odbiór kontenerów

Spedytorzy informuje też o stosunkowo nowym zjawisku, występującym w kontenerowym transporcie morskim.

Coraz droższe dla użytkowników stają się opłaty w portach chińskich za kontenery, z powodu rosnącej nierównowagi w obrocie nimi. Europejscy i amerykańscy importerzy mają trudności ze zwrotem pustych kontenerów do Azji. A zgodnie z praktyką, gdy użytkownik odbiera kontenery z lokalizacji z dużą ich nadwyżką (USA/Europa) i przenosi je do lokalizacji z deficytem (Chiny, Daleki Wschód), dostawca często płaci użytkownikom kontenerów za zmianę położenia ich pustego kontenera w lokalizację z deficytem.

Średnia opłata w ostatnich 4 latach za odbiór kontenerów między Europą i Chinami wynosiła 256 USD. Obecnie w grupie 10 najdroższych pod tym względem portów w połączeniu do Szanghaju są: Goeteborg (739 dolarów za odbiór kontenera), Warszawa (735 USD) i Duisburg (617 USD).

O podwyżkach cen frachtu lotniczego pisaliśmy także tutaj: Znów drożeje transport lotniczy, powody te same co wcześniej

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close