Partnerzy portalu

Znów drożeje transport lotniczy, powody te same co wcześniej

W ubiegłym tygodniu stawki frachtu lotniczego na świecie wzrosły o ponad 8 proc., choć w różnej skali na głównych trasach. To skutek brakujących nadal mocy przewozowych w porównaniu do popytu.

Znów drożeje transport lotniczy, powody te same co wcześniej
Zdjęcie: Emslichter / Pixabay

O rekordowych przychodach lotniczego cargo pisaliśmy tutaj.

Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), tylko w czerwcu potencjał międzynarodowego transportu ładunków był o 70 proc. mniejszy w relacji rok do roku. Chociaż zwiększyły się zdolności przewozowe frachtowców – o 32 proc. rdr, to całkowita, globalna zdolność produkcyjna operacji międzynarodowych spadła o 33,9 proc., a  praca przewozowa (tono-km) o 19,9 proc. Takie są skutki radykalnego wstrzymania przewozów pasażerskich, którymi dostarczany jest także fracht.

„Kryzys zdolności przewozowych trwa, ponieważ operacje pasażerskie odbudowują się bardzo powoli. Transport ładunków jest o wiele zdrowszy niż rynek przewozów pasażerskich, ale prowadzenie działalności pozostaje wyjątkowo trudne” – skomentował wyniki Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

W najbliższych tygodniach IATA nie przewiduje poprawy sytuacji, ponieważ w wielu krajach nadal nie opada pierwsza fala pandemii koronawirusa, a w szeregu innych – już pojawiła się druga jej fala.

Według najnowszych danych TAC Index, w minionym tygodniu najbardziej wzrosły stawki frachtu lotniczego w przewozach transpacyficznych – z Chin kontynentalnych do USA (o 8,6 proc. – do 5,16 USD/kg) oraz z Hongkongu do USA (o 9 proc. – o 5,35 USD). Ma to związek z rosnącym zapotrzebowaniem na środki ochrony zdrowia, w związku w wysoką nadal liczbą zachorowań w USA na koronawirusa.

Fracht lotniczy z Chin do Europy wzrósł w minionym tygodniu znacznie mniej, o 0,6 proc. (do 3,29 USD/kg), z Hongkongu do Europy wzrósł o 3,6 proc. (do 3,26 USD/kg), natomiast z Szanghaju do Europy zmalał o 2,4 proc. (do 3,32 USD/kg). Zmalał także (o 3,4 proc.) koszt przewozu towarów drogą powietrzną z Frankfurtu do USA (3,75 USD/kg), natomiast z Chicago do Europy wzrósł o 4,3 proc. (1,36 USD/kg).

Sytuacja rynkowa może się pogorszyć w dwojakim znaczeniu, bowiem rosną ceny paliw (średnie ceny nafty odrzutowej wzrosły w ciągu miesiąca o 10,8 proc.). Potencjalnie obniży to marże przewoźników frachtowych i pasażerskich, co z kolei może ich skłonić albo do ograniczenia przewozów, albo przeniesienia tych wyższych kosztów na klientów. Być może najwięksi przewoźnicy będą przesuwać frachtowce z linii o mniejszej rentowności na linie o większej rentowności.

W ocenie niektórych analityków, rosnące ceny paliw mogą spowodować częściowe wycofanie frachtowców z rynku europejskiego, na rzecz obsługi połączeń z Chin i Indii do Ameryki Północnej. Ale w opinii niektórych spedytorów, w Europie rośnie popyt na dostawy towarów ze strony sprzedawców detalicznych i producentów, ponieważ ich zapasy spadają.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close