Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Fracht oceaniczny spot nadal rośnie, jak kalkulować umowy BCO?

Szykują się podwyżki stawek frachtu na 2021 r. w umowach długookresowych (BCO). Wzorem są wywindowane w tym roku stawki przewozów w umowach spot. Analitycy zalecają spedytorom dużo spokoju.

Fracht oceaniczny spot nadal rośnie, jak kalkulować umowy BCO?
Zdjęcie: Helmut Jungclaus z Pixabay

W październiku i listopadzie tradycyjnie rozpoczynają się negocjacje pomiędzy spedytorami i przewoźnikami w sprawie warunków długoterminowych transportu oceanicznego towarów w handlu azjatycko-europejskim. Na przykład Maersk, największa linia żeglugi kontenerowej szacuje, że około połowa jej działalności nadal pochodzi z rocznych umów z nadawcami BCO (importer, który przejmuje kontrolę nad przesyłką w miejscu przeznaczenia korzystając z własnych aktywów logistycznych) i NVOCC (importer, nie będący właścicielem statku przewoźnika). Udział ten zmalał w tym roku, ponieważ biorąc pod uwagę zmienność stawek towarowych  na rynku umów spot. Przewoźnicy preferowali umowy krótkoterminowe i dostaw natychmiastowych (spot).

Według Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), stawki frachtu w umowach spot wzrosły wykładniczo od maja. Na trasie z Chin do portów Europy Północnej są one o ok. 70 proc. wyższe niż rok temu, natomiast wysyłka kontenera 40-sto stopowego (FEU) z Chin do portów zachodniego wybrzeża USA  jest dwa razy droższa.

Patrz też: Rekordowe od lat stawki frachtu morskiego

Ponadto w praktyce nadawcy rynku kasowego płacą przewoźnikom znacznie większe opłaty za usługi premium, mając w ten sposób gwarancję dostępności sprzętu i priorytetowe traktowanie.

„Ponieważ stawki spot wydają się być wskaźnikami dla stawek kontraktowych, nadawcy kontraktów BCO powinni zacząć budżetować wyższe stawki kontraktów na większości tras w 2021 roku” – ostrzega firma analityczna Drewry.

Jaki poziom przyjąć? – oto jest pytanie. Szczególnie, że sytuacja jest ciągle płynna, a prognozy niepewne.
Rosnące stawki przewozów spot powodują, że nadal maleje liczba niepływających kontenerów. Według raportu Alphaliner, w połowie września tylko 163 kontenerowce były zakotwiczone, w tym 21 z powodu montowania płuczek (scrubberów) służących oczyszczaniu paliwa z siarki. Ich łączna pojemność wynosiła 644,3 TEU, co stanowiło 2,7 procent globalnej zdolności przewozowej floty kontenerowców. Jeszcze na początku sierpnia tonaż  bezczynnych statków przekraczał 1 mln TEU.

Pomimo rosnącej podaży usług przewozowych, trudno zdobyć w umowach spot sloty na statkach. Według informacji portalu Loadstar uzyskanych od brokerów, „praktycznie nie ma dostępności w kontenerowcach o większym rozmiarze, tj. ponad 6000 TEU”, a perspektywa zdobycia slotu wynosi od jednego do dwu miesięcy.
W opinii analityków Alphaliner, ta „bonanza” po stronie popytu może się wkrótce odmienić, uwzględniając „przygnębiony stan gospodarki światowej i coraz groźne skutki Covid-19”. Za pewnik można przyjąć, że większa dostępność większego tonażu nastąpi już po święcie Chińskiego Złotego Tygodnia (rozpoczyna się od święta narodowego 1 października i oznacza powszechną przerwę w pracy na 7 dni).

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close