Innowacje zwiększają efektywność manewrowania na kolei
Przewoźnicy kolejowi zwracają coraz większą uwagę na zwiększenie jakości operacji manewrowych na stacjach rozrządowych. Aby to osiągnąć opracowano szereg innowacji. Niektóre z nich są już testowane w warunkach rzeczywistych.

Konkurowanie z transportem samochodowym i walka o klienta wymusza na kolejowych przewoźnikach towarowych tworzenie nowych rozwiązań, które poprawią ich efektywność. W ostatnich latach coraz więcej firm zwraca uwagę na poprawę operacji manewrowych na stacjach początkowych lub docelowych. Rozwój bazy klientów zależy od tego, jak szybko i sprawnie firma kolejowa będzie w stanie sformować pociąg towarowy.
Było to powodem podjęcia dużego i ważnego europejskiego projektu, który został uruchomiony w lipcu w Niemczech. Projekt dotyczy automatycznego sprzęgania pociągów. Oznacza to, że wagony będą sprzęgane nie przez osobę, ale przez specjalnie stworzony system. Od pięciu miesięcy sześć firm kolejowych DB Cargo, SBB Cargo, Rail Cargo Austria, Ermewa, GATX Rail Europe, VTG testuje tą technologię na 24 wagonach towarowych z różnymi typami sprzęgów. Po przetestowaniu innowacja może zostać wprowadzona na wielu europejskich stacjach rozrządowych.
Zdalne sterowanie
Automatyczne sprzęganie pociągów jest tylko jedną z wielu innowacji, które mogą zmienić operacje manewrowania w najbliższej przyszłości. Między innymi we wrześniu tego roku szwajcarska firma SBB Cargo rozpoczęła testy systemu zdalnego sterowania. To rozwiązanie zostało opracowane przez izraelski startup RailVision.

System oparty jest na czujnikach elektrooptycznych i sztucznej inteligencji, dzięki czemu jest w stanie wykryć przeszkody w odległości do 200 metrów. Pozwala to jednej osobie sterować kilkoma operacjami manewrowymi jednocześnie, a także zwiększyć poziom bezpieczeństwa na stacjach kolejowych. W ramach testów RailVision planuje wyposażyć w ten system 30 lokomotyw SBB Cargo.
Asystent cyfrowy
Kolejną innowacją, która może zmienić sposób manewrowania na stacjach rozrządowych, jest modelowanie cyfrowe. Koleje Rosyjskie opracowały prototyp cyfrowego asystenta do zarządzania stacją rozrządową, który jest oparty na modelowaniu cyfrowym. Asystent cyfrowy to w istocie model danych uwzględniający czas spędzony na operacjach technologicznych na stacji, ograniczenia infrastrukturalne, kolejność dostaw pociągów oraz rozmieszczenie taboru na torach stacji. Na podstawie tych danych model rekomenduje kolejność rozstawiania składów z górki. Pomaga to dyspozytorowi na stacji rozrządowej w podejmowaniu decyzji dotyczących wykonywania określonych operacji manewrowych.
Cyfrowy asystent został przetestowany na stacji Czelabińsk-Główny. Zgodnie z wynikami eksperymentu prototyp wykazał dobrą zdolność przewidywania, zapewniając taką kolejność rozpuszczania pociągów, dzięki której czas postoju wagonu zmniejszył się średnio o ponad 20%. Zdaniem Kolei Rosyjskich to rozwiązanie pozwoli na znacznie efektywniejsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury, co oczywiście wpłynie pozytywnie na poprawę jakości usług.
Monitorowanie biegu jałowego
Operacje manewrowe wykonywane są głównie przez lokomotywy spalinowe. Dość często czekają na torach, ale z uruchomionym silnikiem. Prowadzi to do strat w zużyciu paliwa. Niemiecka firma Voith, która produkuje silniki wysokoprężne (m.in. dla polskich producentów taboru kolejowego Pesa i Newag), oszacowała, że średnio lokomotywy pracują na biegu jałowym przez ponad 30 procent czasu pracy. Aby rozwiązać ten problem, firma opracowała własną innowację.
Jest to automatyczny system OnEfficiency.StopStart. Innowacyjne rozwiązanie monitorowania stale monitoruje zmiany stanu silnika i układów pomocniczych, a w razie potrzeby automatycznie uruchamia lub wyłącza silnik. Według Voith nowa technologia skraca przestoje lokomotyw średnio o 720 godzin rocznie, co przekłada się na oszczędność paliwa o co najmniej 11000 litrów. System OnEfficiency.StopStart został zatwierdzony przez niemiecki Federalny Urząd Kolei (EBA).