Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zielone światło w Czechach dla żeglowności Odry

Minister transportu Republiki Czeskiej, Karel Havlíček poinformował wczoraj (5.10) na Twitterze, że rząd Czech zatwierdził projekt przygotowania pierwszego odcinka korytarza wodnego Dunaj-Odra-Łaba. Pierwszy etap powinien kosztować około 15 miliardów CZK. W analizie projektu państwo skupia się głównie na połączeniu Dunaju z Odrą, Łaba pozostaje w rezerwie. Budowa korytarza mogłaby rozpocząć się po 2030 roku.

Zielone światło w Czechach dla żeglowności Odry
Fot. erwin nowak z Pixabay

„Projekt wydaje się nam wykonalny. Badanie potwierdziło, że ma on sens i pomoże regionowi” – powiedział Karel Havlíček. Zdaniem ministerstwa żegluga po Odrze ułatwiłaby regionalnemu przemysłowi dostęp do rynków europejskich i światowych.

Odcinek powinien zaczynać się od Odry w ostrawskiej części Svinova i przebiegać do granicy z Polską. Tu powinien łączyć się z polską częścią prowadzącą do Koźla. Po stronie czeskiej budowa powinna obejmować przebudowę siedmiu mostów drogowych i jednego kolejowego oraz dwóch śluz a także budowę portu w Svinovie. Zgodnie z dokumentem ministerialnym, dla jak najbardziej efektywnego wykorzystania drogi wodnej, głębokość powinna wynosić pięć metrów, a szerokość toru wodnego około 40 metrów.

Według szacunków budowa odcinka od Svinova do granicy z Polską ma kosztować 15 mld CZK, a polska część korytarza do Koźla kolejne 29 mld CZK.

Zdaniem ministerstwa żegluga po Odrze ułatwiłaby regionalnemu przemysłowi dostęp do rynków europejskich i światowych.
Odcinek od Ostrawy do Polski stałby się tym samym pierwszą częścią rozpatrywanego korytarza wodnego, który według pierwotnych założeń miał łączyć Odrę z Dunajem i Łabą. Według studium wykonalności cały projekt miał kosztować prawie 586 mld koron. Jednak w ubiegłym roku Ministerstwo zdecydowało, że dalsze analizy skupią się na połączeniu Odry z Dunajem, które w opracowaniu uznano za najbardziej efektywne ekonomicznie. Natomiast połączenie części Łaby za ponad 300 miliardów koron zostało ocenione jako niekorzystne i najbardziej wymagające technicznie. Na razie państwo zachowało rezerwę terytorialną dla części Łaby na ewentualną zmianę decyzji w przyszłości.

Zdaniem komentatorów projekt, od dawna promowany przez prezydenta Miloša Zemana, przyniósłby możliwości gospodarcze, a jednocześnie pomógłby w odbudowie zanikającej żeglugi śródlądowej w Czechach oraz umożliwił lepsze zarządzanie gospodarką wodną. Z drugiej strony ekolodzy argumentują, że korytarz zniszczyłby pozostałości stosunkowo naturalnych ekosystemów Europy Środkowej i miałby znaczący negatywny wpływ na krajobraz i reżim wodny kraju.

O zainteresowaniu transportem śródlądowym w Polsce pisaliśmy tutaj: Być może w drugiej połowie dekady Odrą będą wożone towary w kontenerach

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close