Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Białoruś chce eksportować towary przez porty Rosji, a nie krajów bałtyckich

Białoruś powoli, ale zdecydowanie kroczy w kierunku zmiany tras transportowych dla swoich towarów eksportowych. Część ładunku planuje przekierować do portów rosyjskich (Ust-Lugi lub Petersburga) zamiast do portów Litwy, Łotwy i Estonii. Co więcej, prezydent Aleksander Łukaszenko nawet zaproponował Władimirowi Putinowi zbudowanie białoruskiego portu w Rosji.

Białoruś chce eksportować towary przez porty Rosji, a nie krajów bałtyckich
Port Ust-Ługa. Źródło: Spółka Ust-Ługa, która odpowiadała za rozwój portu do 2015 roku

Pod koniec sierpnia prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenko wymownie pogrążał Litwę ogłaszając zamiar przekierowania eksportu towarów z portu w Kłajpedzie do innych państw. Inicjatywa ta spodobała się Rosji, która od kilku lat z rzędu stara się przyciągać białoruskie ładunki do swoich bałtyckich portów. Już na początku września rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak podczas wizyty w Mińsku wyraził zainteresowanie ewentualnym przekierowaniem białoruskich produktów naftowych do rosyjskich portów: „Mamy możliwość zapewnienia sprzedaży tych produktów naftowych przez porty rosyjskie. W tym celu musimy wypracować ekonomiczne warunki współpracy pomiędzy firmami transportowymi, portowymi oraz Bełnieftiechimem. I tym się zajmiemy”.
W zeszłym tygodniu minister potwierdził ten zamiar, zaznaczając, że Rosja rzeczywiście pracuje nad tą sprawą: „Obecnie opracowywane są warunki. Mamy nadzieję, że takie porozumienia zostaną osiągnięte w najbliższej przyszłości”.

Produkty naftowe

Przede wszystkim należy zauważyć, że białoruskie produkty naftowe są eksportowane głównie przez Łotwę, a nie Litwę. Dlatego zapowiadane plany zmiany logistyki będą miały wpływ na porty tego kraju. W 2019 roku Białoruś wyeksportowała 10,5 mln ton produktów naftowych, z czego około 7 mln ton przeładowano w portach państw bałtyckich, reszta trafiła koleją na Ukrainę. Na łotewskie porty przypada około 4 mln ton, z czego lwia część ładunku jest przeładowana w Rydze i Windawie. Mniej niż połowa białoruskich produktów naftowych jest eksportowana przez porty Litwy i Estonii.

Według Nowaka Rosja oczekuje co najmniej 4-6 mln ton produktów naftowych. Takie liczby pojawiają się w wypowiedziach rosyjskich urzędników już kilku lat. W 2017 roku Koleje Rosyjskie udzieliły białoruskim rafineriom rabatu (początkowo 25%, a następnie 50%) na transport produktów naftowych do rosyjskich portów nad Bałtykiem. Tym krokiem planowano przyciągnąć do 5 mln ton białoruskich produktów naftowych. Jednak rzeczywista ilość nie osiągnęła nawet miliona ton. Teraz Rosja ponownie liczy na taką wielkość przekierowanego ładunku. „Wolumeny mogą wahać się od 4 do 6 mln ton produktów naftowych” – powiedział niedawno Aleksander Nowak na antenie jednego z kanałów telewizyjnych.
Pytanie, co Rosja tym razem zaoferuje Białorusi – większe rabaty czy dodatkowe bonusy?

Nawozy mineralne

A co z białoruskimi towarami, które są transportowane przez litewski port w Kłajpedzie? Są to głównie nawozy mineralne. W ubiegłym roku Kłajpeda obsłużyła ponad 16 mln ton ładunków z Białorusi, z czego ponad dwie trzecie stanowiły nawozy. Głównym interesariuszem jest państwowa spółka Belaruskali. Do tej pory Białoruś nie rozmawiała z Rosją o możliwości przerzucenia tego typu ładunków do Ust-Ługi czy Petersburga. Być może znaczenie ma fakt, iż Belaruskali jest właścicielem terminalu w porcie w Kłajpedzie.

Litwini nie mogą jednak pozwolić obie na bezczynność w tej kwestii, ponieważ w czerwcu tego roku w Ust-Łudze pojawił się nowy terminal nawozów mineralnych „Ultramar” o rocznej przepustowości do 12 mln ton (w przyszłości jego moce przerobowe mają zostać zwiększone do 25 mln ton). Dodatkowo EuroChem Group planuje budowę kolejnego terminalu do przeładunku nawozów mineralnych o przepustowości 6 mln ton rocznie. Oba kompleksy będą potrzebowały nowych ładunków, a Białoruś może zostać ich dostawcą.

Białoruski port w Rosji?

Należy zauważyć, że sama Białoruś także wykazuje się inicjatywą w tej sprawie. Prezydent Łukaszenko zdołał już zaproponować Rosjanom pomysł budowy wspólnego portu w obwodzie leningradzkim. „Dużo rozmawiamy teraz i już pracujemy nad zmianą logistyki dostaw naszych towarów… Kiedy spotkałem się z prezydentem Rosji, dużo rozmawialiśmy na ten temat. Powiedziałem mu, że możemy współpracować z mieszkańcami obwodu leningradzkiego i zbudować tam własny port. To pytanie go rozpaliło” – powiedział białoruski lider podczas rozmów z przywódcami obwodu leningradzkiego pod koniec września.

Jeśli chodzi o słowa białoruskiego prezydenta, to należy je dzielić na pół. Nikt nie zamierza budować nowego portu zgodnie z ambicjami politycznymi Łukaszenki, ale Białoruś może zainwestować w istniejący terminal portowy lub taki, który jest jeszcze w budowie. Strona rosyjska już wcześniej czyniła aluzje w zakresie podobnego scenariusza. „Powiedziałem Aleksandrowi Grigorjewiczowi (Łukaszence), że dziś w Ust-Łudzie budowane są jeszcze trzy nowe terminale: dla ładunków uniwersalnych, nawozów mineralnych, towarów kontenerowych. Wystarczy spojrzeć: możliwe, że będzie można przystąpić do budowy tych terminali, tym bardziej, że są to otwarte spółki akcyjne, a tym samym obniżyć koszty usług sztauerskich” – powiedział gubernator obwodu leningradzkiego Aleksander Drozdenko.

Najprawdopodobniej sytuacja rozwinie się zgodnie z tym scenariuszem. Dla śródlądowej Białorusi inwestowanie w terminale portowe w innych państwach nie jest niczym nowym. Ten kraj ma podobne doświadczenia w porcie w Kłajpedzie. Jednak to nie wystarczy. „Z pewnością potrzebujemy atrakcyjnych taryf kolejowych, potrzebujemy atrakcyjnych cen na usługi sztauerskie, aby przeładunek białoruskich ładunków przez nasze kompleksy portowe był opłacalny” – powiedział Drozdenko. Rozwiązanie tych kwestii może zająć miesiące lub lata.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close