Partnerzy portalu

Rekordowe od lat stawki frachtu morskiego

Stawki frachtu transportu morskiego drobnicy w kontenerach w umowach spot nadal szybują i w końcu ubiegłego tygodnia ustanowiły najwyższy od ośmiu lat poziom. Zmniejsza się zatem spread między opłatami za transport morski i kolejowy, który zyskuje w ten sposób większe wolumeny w przewozach towarów między Azją a Europą.

Rekordowe od lat stawki frachtu morskiego
Zdjęcie: VolliVolli z Pixabay

Złożony Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) skoczył do najwyższego poziomu od września 2012 r., osiągając 4 września średnią stawkę 1320,8 USD/TEU. Jest to zarazem wzrost w tym roku o blisko 60 proc. w porównaniu z 24 kwietnia, kiedy SCFI znajdowało się w najniższym punkcie. Za transport drobnicy w kontenerach z portów Dalekiego Wschodu (konkretnie z Szanghaju) do Europy Północnej (także DCT Gdańsk), trzeba było płacić w umowach spot zawartych 4 września 1042 USD/TEU, a za transport do portów Morza Śródziemnego – 1082 USD/TEU. Oznacza to, że te stawki frachtu wzrosły od końca kwietnia br. o ok. 38 proc.
Zdecydowanie więcej podrożał fracht z Azji do Ameryki Północnej. Jak wynika z SCFI, 4 września koszt przewozu z Szanghaju do portów zachodniego wybrzeża USA (USWC) wynosił 3758 USD/FEU (co było najwyższym poziomem od co najmniej 2010 roku), czyli był o 145 proc. wyższy od końca kwietnia br., a do portów wschodniego wybrzeża USA (USEC) wynosił 4538 USD/FEU (wzrost o ok. 62 proc.).

Według nowej analizy firmy Alphaliner, spedytorzy płacą obecnie przewoźnikom na trasie Szanghaj – Los Angeles 0,64 dolarów za przebycie 1 mili morskiej, natomiast importerzy z Europy Północnej za przesyłkę z Szanghaju do Antwerpii płacą 0,19 USD za milę morską (Szanghaj-Genua – 0,25 USD, Szanghaj-Dubaj – 0,32 USD).

„Fakt, że stawki w przeliczeniu na milę morską są ponad trzy razy większe w handlu Azja -USWC jest niezwykłe, ponieważ przewoźnicy potrzebują mniej statków i sprzętu na krótszej trasie”, podkreśla Alphaliner.

W ocenie jej analityków, typowy serwis z Dalekiego Wschodu do Europy Północnej wymaga rozlokowania około 12 kontenerowców, podczas gdy w transpacyficznej pętli wystarcza sześć statków. Różnice w stawkach frachtu objaśniane są z jednej strony tym, że większość megamaksów, czyli kontenerowców zabierających ponad 18 tys. TEU każdy, pływa na trasach Daleki Wschód – Europa, dzięki czemu przewoźnicy mogą oferować korzystne ceny, a z drugiej, że występuje silny popyt na przewozy na szlaku transpacyficznym.

W ocenie analityków BIMCO (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa – największa organizacja pozarządowa zajmująca się żeglugą morską), powodem wywindowania w tym roku stawek frachtu morskiego jest wygaszenie dużej liczby rejsów kontenerowców w szczytowym okresie kryzysu Covid-19 i skrócenie niektórych tras (wyłączenie pewnych portów). Ale te przyczyny zanikły, bowiem armatorzy przywrócili większość statków i dodali nowe rejsy. Świadczy o tym to, że we wrześniu tygodniowe zdolności przewozowe między Azją a Ameryką Północną mogą przekroczyć 500 000 TEU.
BIMCO ocenia, że tendencja wzrostowa frachtu morskiego może utrzymać się jeszcze do „Złotego Tygodnia” w Chinach (Święto Narodowe, przypadające na 1 października, które wiąże się tygodniem wolnym od pracy), po czym nastąpi jej spadek.

Na wysokich stawkach frachtu morskiego korzysta niewątpliwie kolej w przewozach między Azją a Europą, co podkreślano m.in. podczas I Dorocznego Walnego Zgromadzenia NSRN (New Silk Road Network) w Warszawie.
Patrz: Korytarze transportowe tworzą także firmy – po I WZ NSRN

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close