Port Gdynia inwestuje w rozwój i środowisko
Rok 2019 Port Gdynia zakończył z kolejnym rekordem przeładunkowym, który wyniósł blisko 24 mln ton. W Porcie Gdynia realizowane są strategiczne projekty inwestycyjne, które w efekcie zapewnią stabilny rozwój portu.
W ciągu ostatnich 6 lat wolumen przeładunków w Porcie Gdynia wzrósł o 63%, a to oznacza, że rozwój ten jest szybszy niż wzrost gospodarczy Polski. Krajowy sektor logistyczny coraz chętniej korzysta z usług polskich terminali na Bałtyku, do czego przyczynia się poprawa infrastruktury dostępowej, w tym modernizacje linii kolejowych i oddane w ostatnich latach odcinki autostrad i dróg ekspresowych. Również Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowuje infrastrukturę oraz inwestuje w nowe technologie, które usprawniają procesy logistyczne.
Dostrzegają to armatorzy. Dzięki temu na przykład w 2019 r. do Portu Gdynia zawinął największy jak dotąd kontenerowiec: mv „Charlotte Maersk” o długości 346,98 m i pojemności 9 640 TEU. Bezpieczne wejście jednostki odbyło się przez wykorzystanie nowoczesnego systemu naprowadzania statków GBAS-RTK, który pozwala pilotowi nawigować jednostką z dokładnością do kilku cm. Port Gdynia jest jednym z dwóch portów na świecie, które wykorzystują tę technologię. — To niezwykle precyzyjny system oparty na nawigacji satelitarnej oraz czujnikach na statkach. Dane, które rejestruje system pozwalają dokonywać predykcji położenia statku z uwzględnieniem prędkości i kierunku wiatru — wyjaśnił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Wyjście w morze
Aby jednak sprostać rosnącemu popytowi na usługi przeładunkowe Port Gdynia rozbudowuje bazę logistyczną. Specyfiką tego portu jest jego lokalizacja w ścisłym centrum miasta. Port jest z trzech stron ciasno otoczony zabudowaniami. W związku z tym jedyną możliwością zwiększenia potencjału przeładunkowego jest „wyjście w morze” czyli budowa Portu Zewnętrznego, który będzie obejmował nowy pirs z głębokowodnym terminalem kontenerowym oraz placem do załadunku elementów farm wiatrowych. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno – prywatnego.
—Jesteśmy na etapie poszukiwania partnera prywatnego. Powołaliśmy w tym celu zespół ekspertów wspólnie z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju. Zespół wybrał doradcę transakcyjnego, którym jest doświadczona konsorcjum firm, w tym: Ernst & Young. Przyszły partner inwestycyjny, z którym będziemy realizować ten projekt, będzie najlepszym z punktu widzenia opłacalności inwestycji — powiedział Adam Meller.
Budowa Portu Zewnętrznego jest jedną ze strategicznych inwestycji wspieranych przez polski rząd i została wyszczególniona w uchwalonej w ubiegłym roku specustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Dla Portu Gdynia ważny jest zwłaszcza zapis o finansowaniu z budżetu państwa projektu budowy Drogi Czerwonej, która ma zapewnić sprawny dostęp do nowego pirsu. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 1,5 mld zł i jest to projekt o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki.
Nowy terminal promowy
Innym ciekawym projektem realizowanym w Porcie Gdynia jest budowa Nowego Publicznego Terminalu Promowego w nowej dogodniejszej lokalizacji. Nowy obiekt, będzie mógł obsługiwać promy o długości 240 m i zapewni krótszy czas obsługi dzięki czemu port zyska nowych armatorów na rozwijającym się segmencie ro- ro. Proekologiczne rozwiązania widoczne są również u armatorów statków wycieczkowych zawijających do Portu Gdynia. Jednostki coraz częściej wyposażone są w innowacyjne rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa, takie jak podkadłubowa kurtyna powietrzna zmniejsza zużycie paliwa o 5 %, czy farba silikonowa sea speed, dzięki której statek uzyskuje 10- procentową oszczędność na paliwie. Obecnie Port Gdynia posiada usługę bunkrowania statków zielonym paliwem LNG na preferencyjnych warunkach. Do tej pory operacja ta wykonana została 12 razy.
Dla rozwoju portu istotna jest także infrastruktura kolejowa zapewniająca sprawny dostęp do terminali. Inwestycje w tym zakresie wpisują się także w europejskie strategie zakładające przenoszenie części ładunków z dróg na kolej. Na terenie Portu Gdynia realizowana jest obecnie modernizacja linii kolejowych. Projekt o wartości 1,3 mld zł obejmuje przebudowę ponad 130 km torów i wymianę 135 rozjazdów. Dla Portu Gdynia ważna jest także prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacja linii kolejowej 201, która jest początkiem szlaku transportowego łączącego port z południem kraju.
Na rozbudowę możliwości Portu Gdynia liczy polski sektor logistyczny, w tym spedytorzy, którzy jeszcze do niedawna zlecali przeładunki w portach zachodnioeuropejskich. Dzięki konsekwentnie prowadzonym inwestycjom Port Gdynia staje się coraz bardziej istotnym hubem na polskiej mapie logistycznej, a budowa Portu Zewnętrznego może przyciągnąć armatorów transoceanicznych. Na to liczy także polska branża kolejowa. PKP SA planuje we współpracy z Portem Gdynia budowę terminalu w Bydgoszczy Emilianowie przy linii 201, który będzie obsługiwał ładunki z polskiego portu.
— Mamy nadzieję, że dzięki kolejnym inwestycjom Port Gdynia stanie się ważnym centrum logistycznym o ponadregionalnym znaczeniu. Grupa PKP podpisała z tym portem list intencyjny o współpracy w zakresie rozwoju przewozów intermodalnych. Na końcu linii kolejowej nr 201 w Bydgoszczy Emilianowie chcemy wspólnie stworzyć tak zwaną bramę portową, czyli terminal intermodalny, a jego przedłużeniem będzie hub przeładunkowy w Zduńskiej Woli Karsznicach, połączony z magistralą wschód-zachód. To da dobre możliwości do wzrostu przewozów ładunków. Niezależnie od tego analizujemy inne lokalizacje, w których można utworzyć terminale stanowiące bramy dla wszystkich portów. Mówimy o rozwoju Gdańska i o koncepcji nowego portu kontenerowego w Świnoujściu. Trzeba widzieć, że te rozwiązania w globalnej perspektywie pozwolą stworzyć system, który sprawi, że Polska stanie się hubem przeładunkowymi, a polskie porty będą częścią światowej siatki połączeń transportowych — komentuje Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP SA.
Równie istotnym jak możliwości logistyczne czynnikiem, na który stawia Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest ochrona środowiska. Branża morska inwestuje w czyste paliwo, a w Porcie Gdynia można już bunkrować statki skroplonym gazem ziemnym. — Dla nas ważne jest żeby port był jak najbardziej ekologiczny. W 2019 r. przeprowadzono w Gdyni 11 operacji bunkrowania statków paliwem LNG. Docelowo chcemy we współpracy z partnerem zewnętrznym zapewnić możliwość korzystania z bunkierki pływającej. Port Gdynia jest jedynym w Polsce portem, w którym regularnie odbywa się bunkrowanie paliwem LNG. Zaczęliśmy usługę wprowadzać komercyjnie i widzimy zainteresowanie tym paliwem — zapewnił Adam Meller.
Obecnie trwa procedura badania rynku partnerów prywatnych i instytucji finansujących dla projektu Portu Zewnętrznego. Do końca roku ma być wyłoniony partner inwestycyjny oraz zakończone niezbędne badania środowiskowe.