Partnerzy portalu

Port Gdańsk zwiększa zdolności przeładunkowe

W Porcie Gdańsk dobiegają końca prace, które zmodernizują najstarszy jego fragment, Port Wewnętrzny. Zaawansowane są inwestycje rozwijające infrastrukturę drogowo-kolejową w Porcie Zewnętrznym. Szereg zadań realizują operatorzy prywatni. Port Gdańsk dopełnia warunki, aby lepiej wykorzystać swój potencjał i przygotować się do obsługi rosnącego wolumenu przeładunków.

Port Gdańsk zwiększa zdolności przeładunkowe
Basen Górniczy (fot. Kacper Kowalski / www.portgdansk.pl)

Jak potwierdza Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, wiodące inwestycje koncentrują się na modernizacji toru wodnego w Porcie Wewnętrznym. To dało impuls do przebudowy nabrzeży.  

Port Wewnętrzny

To najstarsza część portu Gdańsk, leżąca nad Martwą Wisłą. Jej warunki naturalne, tory wodne o głębokości do 10,6 metrów, były wystarczające do obsługi żeglugi bałtyckiej i to statkami o maksymalnej nośności do ok. 30 tys. dwt. Jednak od blisko 30 lat statki urosły i wymagają m.in. większych głębokości i dłuższych nabrzeży, odpowiednio wyposażonych.
W 2019 r. Port Wewnętrzny miał mniej niż ¼  udziału w łącznych obrotach całego portu Gdańsk (52,2 mln ton). Jest on bowiem zdecydowanie mniejszy niż Port Północny, z głębokowodnymi terminalami ładunków masowych i płynnych, jak Naftoport, terminal węglowy Sea Invest oraz wielki terminal drobnicy w kontenerach – DCT. Tam mogą zawijać statki o zanurzeniu do 17 metrów i w zasadzie wszystkie największe, jakie zdołają się przecisnąć przez duńskie cieśniny (głębokość toru – 17 m).

Niewykorzystany potencjał

W Porcie Wewnętrznym jest natomiast znacznie więcej nabrzeży (23) i podmiotów operujących, niż w Porcie Północnym. Ale właśnie ich potencjał, jak również dużych połaci nabrzeży i placów składowych, nie jest jednak w pełni wykorzystany. Dlatego, że przez blisko 30 lat nie inwestowano w ich modernizację. W pewnych częściach rosły dosłownie krzaki.
Zmianie tego stanu i stworzeniu warunków do pozyskiwania nowego potencjału ma służyć inwestycja, przewidziana na lata 2016-21. Obejmuje ona pogłębienie toru wodnego oraz przebudowę 5 samodzielnych nabrzeży i 3 odcinki innych istniejących nabrzeży, które ze względu na małą długość nie mogą stanowić samodzielnych nabrzeży przeładunkowych.

W ocenie przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, te inwestycje przyciągną inwestorów prywatnych do zagospodarowania nabrzeży oraz otworzą nowe możliwości biznesowe. Możliwość wpływania większych statków poprawi efektywność transportu morskiego, co z kolei może skutkować nowymi połączeniami i rozszerzeniem palety ofert.

Inwestycje

Obecnie trwa pogłębianie i poszerzenie toru wodnego przy Nabrzeżu Oliwskim i Dworcu Drzewnym, poinformowano nas w biurze prasowym ZMPG. Efektem prac czerpalnych będzie to, że na odcinku od wejścia do portu wewnętrznego do Kanału Kaszubskiego zanurzenie statków zwiększy się do 10,6 m, ich długość do 250 metrów, a szerokość do 35 m. Na Kanale Kaszubskim docelowo obsługiwane będą statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m. Zakończenie całości robót planowane jest na rok 2021.

Zakończono już też część modernizacji nabrzeży, w tym: BON (baza oznakowania nawigacyjnego) i Wisłoujście (etap I, obejmujące nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Mew, odcinek Nabrzeża Wiślanego). Część zostanie ukończona jeszcze w tym roku (etap II Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Szczecińskiego), zaś w 2021 r. zostaną oddane do użytku pozostałe modernizowane nabrzeża.

– Planujemy, że do końca października zostaną ukończone roboty przy przebudowie  odcinka Nabrzeża Wiślanego o długości 72 m i części Nabrzeża Szczecińskiego o długości 90 m,  gdzie obecnie wykonywana jest nawierzchnia – poinformowano nas w biurze prasowym.

Całość tych prac, także na Nabrzeżu Oliwskim, także zostanie zakończona w 2021 r.

Modernizacja dróg i torów

Port Gdańsk koncentruje inwestycje także na rozwoju infrastruktury drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, doprowadzającej ruch lądowy do terminali zlokalizowanych w tej części portu. Projekt stanowi dopełnienie inwestycji PKP PLK, poprawiających dostęp infrastruktury kolejowej do portu oraz przedsięwzięć Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poprawiających dostęp infrastruktury drogowej do portu.

W trakcie realizacji jest budowa i przebudowa łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów i przepustów osłonowych.
Zasadnicze roboty budowlane mają zostać sfinalizowane pod koniec br. Wspólnie z miastem Gdańsk opracowana została również dokumentacja projektowa i środowiskowa dla infrastruktury drogowo-kolejowej na terenach Basenu Górniczego i Nabrzeża Przemysłowego oraz infrastruktury drogowej dotyczącej ulicy Ku Ujściu.
Na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 6 km torów kolejowych oraz ok. 1,6 km dróg.
Na ukończeniu są roboty budowlane związane z powstaniem parkingu dla samochodów ciężarowych, a w planach jest także budowa dwóch kolejnych.

Inwestycje prywatne

Oprócz projektów prowadzonych przez ZMPG S.A., równolegle realizowane są także inwestycje operatorów prowadzących działalność na terenie portu.

– Praktycznie każdy rejon portu objęty jest jakąś inwestycją – mówi rzecznik prasowy ZMPG, Anna Drozd.

W  październiku ma się zakończyć inwestycja w terminalu Krajowej Spółki Cukrowej na Nabrzeżu Wiślanym. Niebawem zostanie tam oddana do użytku stacja rozładunku kontenerów oraz specjalistyczna ładowarka statkowa, umożliwiająca transport worków z cukrem z pakowni bezpośrednio do ładowni statków. Terminal posiada roczną zdolność przeładunkową na poziomie powyżej 300 tys. ton.

Firma Siark-Port opracowuje z kolei dokumentację projektową dla budowy bocznicy, placów składowych, magazynu i dróg wewnętrznych oraz przebudowy niezbędnych sieci. Inwestycja realizowana będzie przy znacznym zaangażowaniu finansowym Portu. Zaplanowano również budowę drogi dojazdowej na terenów dzierżawionych m.in. przez firmę Cedrob, a także budowę uniwersalnego terminalu przeładunkowego na terenie Nabrzeża Wiślanego w ramach umowy dzierżawy z firmą Speed.

Inwestycje Urzędu Morskiego

W porcie trwają równocześnie inwestycje Urzędu Morskiego, będące istotnym ogniwem rozwoju infrastruktury portowej. Przebudowuje on falochron w Porcie Zewnętrznym.
Zakończona została natomiast inwestycje polegająca na poszerzeniu oraz pogłębieniu toru podejściowego do Portu Zewnętrznego.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close