Partnerzy portalu

Interoperacyjność i autonomizacja przyszłością transportu towarowego w Europie

Branża transportowa w najbliższych latach konfrontować się będzie z coraz trudniejszą sytuacją na rynku pracy. Wymusza to coraz większy nacisk na automatyzację i kontrolę pracy.

fot. Volvo Trucks

Zbyt mała liczba kierowców samochodów ciężarowych powoduje, że pomimo coraz intensywniejszych kontroli ciągle praktykowane są nadużycia w zakresie rejestracji czasu pracy. Działania te zaburzają uczciwą konkurencję. Z tego powodu europejskie instytucje zajmujące się inspekcją transportu drogowe podejmują współpracę m.in. w ramach Europejskiej Kontroli Drogowej, do której przystąpiła Inspekcja Transportu Drogowego

— Nasi inspektorzy są jednymi z najlepszych specjalistów w zakresie kontroli czasu pracy kierowców. Wykrywają różnego rodzaju manipulacje przy rejestrowaniu czasu pracy. Niestety ciągle obecne są różnego rodzaju techniki do oszukiwania tachografów, co stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa, bo przemęczony kierowca zachowuje się jak pod wpływem alkoholu. GITD dokonuje kontroli samochodów ciężarowych. Dbamy o rozwój konkurencyjnego rynku przejazdów drogowych. Nasze działania przyczyniają się do rozwoju uczciwej konkurencji w transporcie samochodowym — powiedział Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego, podczas panelu Drogi rozwoju europejskiego transportu na Forum Ekonomicznym 2020. 

Jednym z rozwiązań problemu braku pracowników, które może być w najbliższych latach wdrażane na szeroką skalę są pojazdy autonomiczne. To automatyzacji pracy przygotowuje się również kolej towarowa. — W najbliższych latach rozwijać się będzie transport autonomiczny. Być może w ciągu kilku lat takie rozwiązania będą pojawiać się w transporcie towarów. Dziś już na polskim rynku brakuje kierowców. W ciągu najbliższych dwóch trzech lat będzie brakowało ok 200 tys. kierowców. Aby wypełnić tę lukę trzeba będzie albo przyspieszyć wdrażanie systemów autonomicznych albo zatrudniać kierowców z zagranicy. Również na kolei widzę dużą szanse na uruchomienie przewozów autonomicznych. Już dziś nowoczesne systemy sterowania ruchem co zwiększa się bezpieczeństwo. Nowoczesny tabor posiada urządzenia, które obecnie do minimum ograniczają zadania maszynisty — powiedział poseł na Sejm Cezary Grabarczyk.

Pandemia, która miała negatywny wpływ na wiele branż gospodarki nie wstrzymała inwestycji w infrastrukturę transportową. — Rozwój inwestycji infrastrukturalnych nie został zakłócony przez epidemię. Będziemy pilnować, by inwestycje publiczne drogowe i kolejowe organizować na jak najwyższym poziomie. Uruchamiamy nowe programy tak jak Kolej Plus, która zwiększy dostępność kolei w wielu regionach. Na ten cel przeznaczymy ponad 6 mld zł. Również realizacja Krajowego Programu Kolejowego przebiega bez zakłóceń — zapewnił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Obecnie barierą w dalszym rozwoju ekologicznego transportu intermodalnego w skali europejskiej jest niedostateczna interoperacyjnośc krajowych systemów kolejowych. Unia Europejska podejmuje szereg działań w celu budowy jednolitej sieci transportowej, co obniży koszty przewozów.

— Rozbudowę sieci transportowej reguluje europejska dyrektywa ws. budowy sieci TEN-T, z której wynikają zalecenia dla parlamentów krajowych. Komisja Europejska współtworzyła także inne regulacje m.in. ws. ograniczenia emisji. To są wytyczne dla parlamentów i rządów. Dla branży transportowej z tych wytycznych wypływają zmiany korzystne dla całego środowiska takie jak ograniczenie hałasu w hamulcach. Rozwój spójnej sieci transportowej to dobra wiadomość dla osób zajmujących się organizacją transportu towarów. Po rozwiązaniu problemów, które przynosi pandemia nastąpi przyspieszenie rozwoju europejskiej sieci transportowej. Wprowadzenie nowoczesnych technologii zmniejszy koszty. Do 2025 r. te korzyści dla przedsiębiorstw mogą wynieść  nawet 15% zmniejszonych kosztów — uważa Cezary Grabarczyk. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close