W Niemczech rusza realizacja projektu wydajnego transportu kolei przyszłości
Węzeł kolejowy w Stuttgarcie (Niemcy) zostanie do 2025 roku w pełni zdigitalizowany. Systemy cyfryzacji i układów inteligentnych pozwolą efektywniej zarządzać ruchem pociągów w transporcie lokalnym, dalekobieżnym i S-bahn.

Umowę finansową, inaugurującą projekt cyfrowego systemu kolejowego, podpisali dziś federalny minister transportu Niemiec, Andreas Scheuer i członek zarządu ds. infrastruktury DB Ronald Pofalla. Inwestycja ta ma kosztować 462,5 mln euro. Obejmie oprócz budowy nowego dworca centralnego i innych stacji, instalacje na ponad 100 kilometrach linii kolejowych: systemu sterowania pociągiem ETCS, cyfrowe urządzenia sygnalizacyjne i cyfrowe blokady (DSTW).
„Nowy węzeł kolejowy w Stuttgarcie jest kamieniem milowym dla Niemiec i regionu. Tylko na głównej linii S-Bahn staniemy się o 20 procent bardziej wydajni. Rozwiązania, które przyjmujemy w Stuttgarcie, staną się ważnym punktem odniesienia dla dalszych innowacji na naszej sieci” – powiedział Ronald Pofalla. W szczególności zwiększenie ruchu pociągów S-Bahn, już obecnie kursujących z krótkimi odstępami, oceniane będzie jako duży sukces.
W istocie, realizowana inwestycja w węźle w Stuttgarcie jest jednym z trzech projektów pilotażowych programu „Niemiecka Kolej Cyfrowa”. Pozostałe projekty obejmują digitalizację linii dużych prędkości Kolonia – Ren Główny oraz transeuropejskiego korytarza „skandynawsko -śródziemnomorskiego”.
Celem jest uzyskanie większej przepustowości sieci kolejowej (zakłada się skierowanie na tory dalekobieżne nawet o 35 proc. więcej pociągów w ciągu doby), poprawa bezpieczeństwa ruchu i punktualności pociągów. Ponadto innowacje w cyfrowe operacje kolejowe mają wzmacniać Niemcy „jako lokalizację biznesową”, a także promować ochronę klimatu. Bardziej wydajny transport kolejowy oznacza zarazem mniejszy ruch na drogach, czyli zmniejszenie emisji cząstek stałych i CO2. A dla zarządcy infrastruktury, cyfryzacja ma przynieść znaczne oszczędności w kosztach eksploatacji i konserwacji.
Podstawą programu „Niemiecka Kolej Cyfrowa” są: system ETCS i blokad cyfrowych. „Technologie w tym zakresie są dojrzałe i otwierają zupełnie nowe możliwości dla kolei” – stwierdza DB. ETCS nie kontroluje już pociągów za pośrednictwem sygnałów wzdłuż linii kolejowych, lecz za pośrednictwem systemu cyfrowej łączności (GSM-R). W połączeniu z cyfrowymi procesami planowania i planowania, umożliwia to znacznie lepsze wykorzystanie infrastruktury. ETCS jest również podstawą przyszłych technologii, takich jak zaawansowane czujniki do rozpoznawania obiektów lub wysokowydajne systemy śledzenia w czasie rzeczywistym w celu pełnej cyfryzacji operacji kolejowych w przyszłości, informują DB. W Niemczech ETCS jest już używany na trasie Monachium-Berlin oddanej do użytku w 2018 r., gdzie pociągi dużych prędkości kursują z prędkością do 300 km/h.