Partnerzy portalu

W Niemczech rusza realizacja projektu wydajnego transportu kolei przyszłości

Węzeł kolejowy w Stuttgarcie (Niemcy) zostanie do 2025 roku w pełni zdigitalizowany. Systemy cyfryzacji i układów inteligentnych pozwolą efektywniej zarządzać ruchem pociągów w transporcie lokalnym, dalekobieżnym i S-bahn.

W Niemczech rusza realizacja projektu wydajnego transportu kolei przyszłości
Źródło: DB

Umowę finansową, inaugurującą projekt cyfrowego systemu kolejowego, podpisali dziś federalny minister transportu Niemiec, Andreas Scheuer i członek zarządu ds. infrastruktury DB Ronald Pofalla. Inwestycja ta ma kosztować 462,5 mln euro. Obejmie oprócz budowy nowego dworca centralnego i innych stacji, instalacje na ponad 100 kilometrach linii kolejowych: systemu sterowania pociągiem ETCS, cyfrowe urządzenia sygnalizacyjne i cyfrowe blokady (DSTW).

 „Nowy węzeł kolejowy w Stuttgarcie jest kamieniem milowym dla Niemiec i regionu. Tylko na głównej linii S-Bahn staniemy się o 20 procent bardziej wydajni. Rozwiązania, które przyjmujemy w Stuttgarcie, staną się ważnym punktem odniesienia dla dalszych innowacji na naszej sieci” – powiedział Ronald Pofalla. W szczególności zwiększenie ruchu pociągów S-Bahn, już obecnie kursujących z krótkimi odstępami, oceniane będzie jako duży sukces.

W istocie, realizowana inwestycja w węźle w Stuttgarcie jest jednym z trzech projektów pilotażowych programu „Niemiecka Kolej Cyfrowa”. Pozostałe projekty obejmują digitalizację linii  dużych prędkości Kolonia – Ren Główny oraz transeuropejskiego korytarza „skandynawsko -śródziemnomorskiego”.

Celem jest uzyskanie większej przepustowości sieci kolejowej (zakłada się skierowanie na tory dalekobieżne nawet o 35 proc. więcej pociągów w ciągu doby), poprawa bezpieczeństwa ruchu i punktualności pociągów. Ponadto innowacje w cyfrowe operacje kolejowe mają wzmacniać Niemcy „jako lokalizację biznesową”, a także promować ochronę klimatu. Bardziej wydajny transport kolejowy oznacza zarazem mniejszy ruch na drogach, czyli zmniejszenie emisji cząstek stałych i CO2. A dla zarządcy infrastruktury, cyfryzacja ma przynieść znaczne oszczędności w kosztach eksploatacji i konserwacji.

Podstawą programu „Niemiecka Kolej Cyfrowa” są: system ETCS i blokad cyfrowych. „Technologie w tym zakresie są dojrzałe i otwierają zupełnie nowe możliwości dla kolei” – stwierdza DB. ETCS nie kontroluje już pociągów za pośrednictwem sygnałów wzdłuż linii kolejowych, lecz za pośrednictwem systemu cyfrowej łączności (GSM-R). W połączeniu z cyfrowymi procesami planowania i planowania, umożliwia to znacznie lepsze wykorzystanie infrastruktury. ETCS jest również podstawą przyszłych technologii, takich jak zaawansowane czujniki do rozpoznawania obiektów lub wysokowydajne systemy śledzenia w czasie rzeczywistym w celu pełnej cyfryzacji operacji kolejowych w przyszłości, informują DB. W Niemczech ETCS jest już używany na trasie Monachium-Berlin oddanej do użytku w 2018 r., gdzie pociągi dużych prędkości kursują z prędkością do 300 km/h.

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe od 2018 r. także realizują projekt podobny do niemieckiego, o nazwie: „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK w ramach Narodowego Planu Wdrożenia ERTMS”. Do końca tej dekady systemy ERTMS (który składa się z systemu ETCS i GSM-R) mają być zbudowane na tzw. sieci bazowej TEN-T.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close