Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PLK zabudują ERTMS/ETCS poziomu 2 na CMK

Kolejny krok do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h z Warszawy do Krakowa. Na Centralnej Magistrali Kolejowej europejski system zarządzania ruchem kolejowym za 314 mln zł zapewni szybkie i bezpieczne podróże. PKP PLK podpisały umowę na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na 210 km linii CMK. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym gwarantują nowe wiadukty.

PLK
fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości 314 mln zł na zaprojektowanie i budowę systemu i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na ok. 210 km linii Centralnej Magistrali Kolejowej. Umowa obejmuje odcinek od Korytowa do Zawiercia. Zawarto tez umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii za ok. 26 mln zł. Inwestycje zapewnią w szczególności podnoszenie prędkości pociągów na linii do 250 km/h.

– Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego poprawiają dostęp do kolei i ofertę połączeń w regionach i między nimi. Nowoczesne systemy i zmodernizowane tory na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewnią wyższy komfort i bezpieczeństwo podróżującym między Warszawą a południem Polski. W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 h. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Modernizacja urządzeń

Wykonawca inwestycji na trasie zamontuje urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Kolejarze dostosują do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Nowe wyposażenie linii m.in. tzw. czterostawna samoczynna blokada liniowa zapewni w szczególności wymagany poziom bezpieczeństwa pociągów jadących z prędkością do 250 km/h. Natomiast nowe lokalne centrum sterowania (LCS) w Idzikowicach będzie nadzorowało ruch pociągów i pracę urządzeń na linii od Korytowa do Zawiercia.

W LCS przewidziano również symulator urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie on odwzorowywał urządzenia i prace na Centralnej Magistrali Kolejowej i służył szkoleniu przede wszystkim dyżurnym pracującym na CMK.

– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 to kolejna inwestycja PLK na ważnej magistrali. Modernizowana jest obecnie stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów. Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 km/hi. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi przyspieszą

Z kolei w 2023 r., po wykonaniu prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK nastąpi pociągów z prędkością do 250 km/h.

Projekt zabudowy nowego systemu jest częścią inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Prace w systemie „projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2019 – 2023. Inwestycja o wartości 314 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Budowa systemu GSM-R na CMK jest natomiast częścią komplementarnego ogólnopolskiego projektu.

Dziś PLK podpisały również umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii (łódzkie). W miejscu istniejącego przejazdu wykonawca wybuduje wiadukt drogowy. Przewidziano również po dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Dla pieszych i rowerzystów powstanie również pas pieszo-rowerowy. Prace zaplanowano na lata 2019-21. Wartość prac to 25, 6 mln zł.

Na CMK obecnie postępuje modernizacja stacji w Idzikowicach oraz modernizacja 14 obiektów inżynieryjnych na szlaku Idzikowice – Opoczno. Rozpocznie się budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Koziej Wsi i Motycznie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close