PLK zabudują ERTMS/ETCS poziomu 2 na CMK
Kolejny krok do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h z Warszawy do Krakowa. Na Centralnej Magistrali Kolejowej europejski system zarządzania ruchem kolejowym za 314 mln zł zapewni szybkie i bezpieczne podróże. PKP PLK podpisały umowę na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na 210 km linii CMK. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym gwarantują nowe wiadukty.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości 314 mln zł na zaprojektowanie i budowę systemu i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na ok. 210 km linii Centralnej Magistrali Kolejowej. Umowa obejmuje odcinek od Korytowa do Zawiercia. Zawarto tez umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii za ok. 26 mln zł. Inwestycje zapewnią w szczególności podnoszenie prędkości pociągów na linii do 250 km/h.
– Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego poprawiają dostęp do kolei i ofertę połączeń w regionach i między nimi. Nowoczesne systemy i zmodernizowane tory na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewnią wyższy komfort i bezpieczeństwo podróżującym między Warszawą a południem Polski. W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 h. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Modernizacja urządzeń
Wykonawca inwestycji na trasie zamontuje urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Kolejarze dostosują do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Nowe wyposażenie linii m.in. tzw. czterostawna samoczynna blokada liniowa zapewni w szczególności wymagany poziom bezpieczeństwa pociągów jadących z prędkością do 250 km/h. Natomiast nowe lokalne centrum sterowania (LCS) w Idzikowicach będzie nadzorowało ruch pociągów i pracę urządzeń na linii od Korytowa do Zawiercia.
W LCS przewidziano również symulator urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie on odwzorowywał urządzenia i prace na Centralnej Magistrali Kolejowej i służył szkoleniu przede wszystkim dyżurnym pracującym na CMK.
– Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 to kolejna inwestycja PLK na ważnej magistrali. Modernizowana jest obecnie stacja techniczna w Idzikowicach, która usprawni przejazd pociągów. Przebudowujemy i budujemy bezkolizyjne skrzyżowania, by CMK była przystosowana do bezpiecznego przejazdu z prędkością do 250 km/hi. Efektem inwestycji na Centralnej Magistrali Kolejowej będzie także sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągi przyspieszą
Z kolei w 2023 r., po wykonaniu prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK nastąpi pociągów z prędkością do 250 km/h.
Projekt zabudowy nowego systemu jest częścią inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Prace w systemie „projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2019 – 2023. Inwestycja o wartości 314 mln zł jest finansowana ze środków budżetowych. Budowa systemu GSM-R na CMK jest natomiast częścią komplementarnego ogólnopolskiego projektu.
Dziś PLK podpisały również umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii (łódzkie). W miejscu istniejącego przejazdu wykonawca wybuduje wiadukt drogowy. Przewidziano również po dwa pasy jezdni o szerokości 3 m. Dla pieszych i rowerzystów powstanie również pas pieszo-rowerowy. Prace zaplanowano na lata 2019-21. Wartość prac to 25, 6 mln zł.
Na CMK obecnie postępuje modernizacja stacji w Idzikowicach oraz modernizacja 14 obiektów inżynieryjnych na szlaku Idzikowice – Opoczno. Rozpocznie się budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Koziej Wsi i Motycznie.