Trzeci miesiąc z ponad 1000 pociągami odprawionymi NJS
W lipcu z Chin do Europy wysłano Nowym Jedwabnym Szlakiem łącznie 1232 pociągów, tj. aż o 68 procent więcej w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku. To trzeci miesiąc z rzędu, gdy odprawianych jest ponad 1000 składów, a piąty z dwucyfrową dynamiką wzrostu rdr.

Dane te przekazały portale South China Morning Post oraz ChinaDaily, powołując się na Chińskie Koleje.
Jak podkreślają, pociągi towarowe odegrały ważną rolę w stabilizacji międzynarodowego łańcucha dostaw towarów, w tym w wysyłce środków medycznych pomagających walczyć z Covid-19, w sytuacji rosnącego popytu na transport a ograniczonej podaży usług przewozu lotniczego i morskiego.
Tylko w lipcu wolumen ładunków wysyłanych pociągami wzrósł o 73 procent rok do roku – do 113 tys. TEU. Do końca lipca pociągami towarowymi wysłano m.in. 4,97 mln sztuk środków antyepidemiologicznych, ważących 39 tys. ton.
W informacjach podkreśla się też, że dynamika przewozów koleją świadczy zarówno o tym, że gospodarka chińska stopniowo odzyskiwała siły po ograniczeniu pandemii koronawirusa oraz o tym, że Chiny opracowały już „niezawodną trasę transportową”, aby wysłać produkowane w tym kraju produkty za granicę.
Jak informowaliśmy, po I połowie 2020 r. NJS między Chinami a Europą odprawiono 5122 pociągów towarowych, co stanowiło wzrost o 36 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 r.
Dokładając dane z lipca można szacować, że w okresie pierwszych siedmiu miesięcy br. NJS kursowało 6354 pociągów. Zapowiada się zatem nowy rekordowy poziom uruchamianych pociągów w całym 2020 roku, po ok. 8000 w 2019 r.
W cytowanych doniesieniach portali chińskich nie ma informacji, czy tak dużej dynamice przewozów nadal towarzyszą różne problemy, w tym opóźnienia w odprawach granicznych podczas zmiany rozstawu osi, zarówno na chińsko – kazachskich przejściach, jak i w Europie, w tym w Małaszewiczach. Pisaliśmy o tym przed miesiącem.
Media chińskie donoszą także o dwu innych sprawach związanych z transportem kolejowym.
Po pierwsze, Chińskie Koleje przewiozły w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. 2 miliardy ton ładunków, o 4,3 procent więcej niż w tym samym okresie 2019 r. Wskazuje to, że chińska gospodarka wróciła do zdrowia po szoku epidemii Covid-19, stwierdzają tamtejsze źródła.
Po drugie, nie udaje się jednak realizacja trzyletniego planu (na okres 2018-20) zmniejszenia emisji spalin transportu, poprzez przejmowanie większego wolumenu towarów przez kolej z dróg. Do 2020 r. co najmniej 80 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i wydobywczych o rocznym wolumenie ekspedycji towarów ponad 1,5 mln ton miało być podłączonych do systemu kolejowego. Ponadto wszystkim głównym portom kazano przenosić transport rudy żelaza i węgla z ciężarówek na statki i koleje.
Jednak oficjalne dane pokazują, że plan ten pozostaje „daleko w tyle za harmonogramem i nie ma szans na to, że cele zostaną osiągnięte do końca 2020 roku”.