Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Covid dławi plany inwestycyjne w portach kontenerowych

W następstwie skutków pandemii covid-19 rozbudowa zdolności przeładunkowych morskich terminali kontenerowych na świecie skurczy się w ciągu pięciu lat o 40 procent w porównaniu do średnich wieloletnich.

Covid dławi plany inwestycje w portach kontenerowych
Zdjęcie ilustracyjne. Jason Goh z Pixabay

W swoim najnowszym przeglądzie i prognozie („Global Container Terminal Operators Annual Review and Forecast”) brytyjska firma analityczna Drewry Maritime Research ocenia, że ta globalna przepustowość portów kontenerowych będzie rosła do 2024 roku w średnim rocznym tempie po ok. 2,1 procent, czyli po nieco ponad 25 milionów TUE rocznie. Będzie to zatem znacznie niższy przyrost mocy przeładunkowych, jaki obserwowano w ciągu ostatniej dekady (2010-19), kiedy średnio roczny wzrost przekraczał 40 milionów TEU, wynika z raportu.

Przewiduje się też w nim, że przepustowość portów kontenerowych na świecie wzrośnie z 801 mln TEU w 2019 r., do 951 mln TEU w  2024 r. Jednak i ten prognozowany poziom może być zagrożony, jeżeli druga i kolejne fale koronawirusa spowodują dalsze, powszechne blokady gospodarcze.

„Nasza pięcioletnia prognoza globalnej obsługi portów kontenerowych została drastycznie obniżona z powodu pandemii Covid-19, a ryzyka biznesowe pozostają mocno ważącymi czynnikami na spadek inwestycji” – skomentowała Eleanor Hadland, analityk Drewry, autorka raportu.
Wynika z niego też, że w wyniku braku efektów przyhamowania pandemii, operatorzy i władze portowe dokonują przeglądu realizacji planowanych projektów, uwzględniając kolejne warianty drastycznego spowolnienia wzrostu gospodarczego i niepewne perspektywy krótko- i średnioterminowe.

Na plany inwestycyjne operatorów terminali morskich i zarządów portów wpływają zapewne także prognozy możliwej zmiany łańcuchów dostaw. Jak wynika z badania z lipca br. zleconego przez DHL („COVID-19: The Future of Supply Chain”), ponad połowa pytanych menedżerów firm spedycyjnych (57,2 proc.) będzie dążyć po pandemii do dywersyfikacji bazy dostawców, a wielu z nich deklaruje zmniejszenie zależności od Dalekiego Wschodu (29,9 proc.), a w szczególności od Chin (kolejne 13,2 proc.). Dwie trzecie pytanych (66,2 proc.) stwierdziło, że ich firmy analizują pilnie możliwość pozyskiwania towarów „bardziej lokalnie”, podobnie jak możliwości dodatkowego gromadzenia zapasów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close