Rosyjskie Ministerstwo Transportu włączyło w trybie testowym porty morskie do systemu tranzytu towarów objętych sankcjami przez terytorium Rosji.
Ministerstwo Transportu Rosji uruchomiło projekt pilotażowy mający na celu kontrolę transportu tranzytowego sankcjonowanych towarów na trasie multimodalnej z wykorzystaniem elektronicznych plomb nawigacyjnych. Od początku kwietnia „Russian Railways Logistics” i „UTLC ERA” wykonują testowe przewozy tranzytowe sankcjonowanych towarów z Europy do Chin koleją. Wcześniej Rosja i Kazachstan przeprowadziły udany projekt pilotażowy w zakresie monitorowania tranzytu drogowego w ramach EAEU.
W ubiegłym tygodniu 40-stopowy kontener Maersk,a z produktami przemysłowymi został wysłany z Finlandii do Korei Południowej. Został on dostarczony do Rosji przez port w Petersburgu. W punkcie celnym „Turukhtanny” na kontener nałożono elektroniczną plombę nawigacyjną. Następnie kontener wyjechał koleją do Portu Wostocznyj skąd po zdjęciu plomby trafi do Korei Południowej. Podróż przez Rosję zajmie 10 dni. Informacje o trasie i statusie plomby elektronicznej są dostępne online dla wszystkich uczestników procesu transportowego.
W ramach realizacji dekretu prezydenckiego z dnia 24 czerwca 2019 r. nr 290 powstaje państwowy system śledzenia przewozu sankcjonowanych towarów przy użyciu elektronicznych plomb nawigacyjnych na podstawie GLONASS.
Wiceminister transportu Rosji Aleksiej Siemionow zauważył, że pilotażowy projekt trasy multimodalnej zwiększy wydajność i atrakcyjność systemu dla nadawców i przewoźników ładunków. „Otwarcie tranzytu towarów poprzez wprowadzenie technologii cyfrowych zwiększy wolumen międzynarodowego ruchu towarowego w naszym kraju o ponad 10%. Jednocześnie rosyjskie korytarze transportowe mają duży potencjał do dalszego zwiększenia tranzytu ze względu na krótszą odległość i czas dostawy w porównaniu z trasami morskimi”, wyjaśnił wiceminister.
W ramach projektu pilotażowego stosowane są elektroniczne plomby nawigacyjne wykonane w Rosji, dostarczone przez operatora systemu śledzenia transportu – firmę „Centrum Rozwoju Platform Cyfrowych„. Zastosowane technologie cyfrowe zapewniają integrację z systemami informatycznymi organów kontroli i nadzoru oraz prawne znaczenie informacji. Wymagania stawiane operatorom oraz procedurę nakładania plomb elektronicznych określa rozporządzenie Ministerstwa Transportu Rosji nr 13 z 14.01.2020.
„Podłączenie różnych środków transportu do tego systemu zapewnia cyfrową identyfikowalność towarów w całym łańcuchu transportowym. To są absolutnie nowe możliwości rozwoju multimodalności” – powiedział Dmitrij Bakanow, dyrektor Departamentu Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Transportu Rosji.