Polska liderem przeładunków kontenerów na Morzu Bałtyckim
Polska jest liderem jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w bałtyckich portach. Dynamika rozwoju przeładunków w Gdyni i Gdańsku w ostatnich latach była wyższa niż rozwój lądowego transportu intermodalnego w naszym kraju – wynika z raportu o rynku kolejowym w 2019 r. opublikowanym przez UTK.

W 2019 r. polskie porty kontenerowe zanotowały większą dynamikę wzrostu przeładunków niż pozostałe porty na Morzu Bałtyckim. W Gdyni wzrost wyniósł 12% i był to drugi najlepszy wynik na Bałtyku. W Gdańsku wzrost wyniósł 6%, a w porcie Szczecin-Świnoujście 7%. Natomiast ogółem w portach zlokalizowanych w basenie Morza Bałtyckiego wzrost wyniósł 3%. Najwyższy wzrost przeładunków zanotowano w Kaliningradzie (14%).
Dzięki dobrym wynikom w 2019 r. Polska pozostała liderem w całkowitej liczbie przeładowanych kontenerów w portach Bałtyku. W ubiegłym roku na Bałtyku przeładowano 11,24 mln TEU, z czego w polskich portach 3,05 mln TEU co stanowi 27% przeładunków na tym akwenie. Drugie miejsce zajmuje Rosja, na terenie której znajduje się największy bałtycki port kontenerowy – St. Petersburg. Kolejną pozycję zajmuje Finlandia z wynikiem ponad 1,6 mln TEU. Stawkę zamykają kraje nadbałtyckie w kolejności Litwa – 0,7 mln TEU, Łotwa – 0,5 mln TEU i Estonia – 0,2 mln TEU — informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Polskim terminalem będącym częścią globalnych łańcuchów dostaw jest DCT, który obsługuje największe kontenerowce. Warto zwrócić uwagę na szybki wzrost tego terminalu, dzięki któremu Gdańsk w 15 lat awansował z miejsca 63 na 15 na liście największych portów kontenerowych Europy.
— Terminal w ramach współpracy z największymi armatorami obsługuje stałe serwisy oceaniczne zrzeszone w aliansach: 2M (Korea, Chiny, Malezja) i OCEAN (Chiny, Singapur, Hong Kong,). W zakresie stałych połączeń morskich DCT połączony jest z portami: Gavle, Goteborg, Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Felixtowe, Zeebruge, Helsingborg, Helsinki, Kaliningrad, Kłajpeda, Kopenhaga, Kotka, Norrkoping, Pireus, Riga, Rauma, St. Petersburg, Tallinn, Ust-Luga oraz Wilhelmshaven. W 2019 r. padł również kolejny rekord przewozu kontenerów koleją z/do DCT. Liczba pociągów przyjeżdżająca i wyjeżdżająca z terminala przekroczyła 6000. Główne relacje to: Brzesko Okocim, Dąbrowa Górnicza, Ełk, Gliwice, Kąty Wrocławskie, Kutno, Sławków, Lublin, Łódź, Paskov, Poznań, Radomsko, Stryków, Swarzędz, Szamotuły, Warszawa, Włocławek oraz Wróblin Głogowski. Ponad 2% pociągów zrealizowało przewóz z Gdańska poza granice Polski do Czech przekraczając granicę przez przejście Zebrzydowice – Petrovice u Karvine. W 2019 r. uruchomionych zostało kilka pociągów w relacji Gdańsk – Małaszewicze — napisano w raporcie.
Z kolei terminal BCT w Gdyni zajmuje trzecie miejsce na liście największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku w terminalu tym przeładowano ponad 1 mln TEU. Terminal BCT obsługuje 14 podstawowych serwisów morskich obejmujących swoim zasięgiem takie kraje jak: Wielka Brytania, Niderlandy, Niemcy, Litwa, Belgia, Hiszpania, Rosja, Włochy czy Islandia.
Jak stwierdza UTK, bardzo ciekawie przedstawia się sytuacja w portach Europy Zachodniej. Pod względem wolumenu w największych 15 portach Europy nie uległa drastycznej zmianie. Nadal liderem pozostaje Rotterdam, w którym przeładowano ponad 14,8 mln TEU notując ok. 2% wzrost rok do roku. Od kilkunastu lat trzy największe porty Europy: Rotterdam, Antwerpia i Hamburg utrzymują pozycję liderów pod względem przeładunków. Natomiast rośnie znaczenie greckiego portu Pireus, należącego do chińskiej grupy COSCO, która realizuje tam obecnie duże inwestycje.
Również i w 2020 r. zanotowano wzrost liczby przeładowanych kontenerów w polskich portach. Na przykład w lipcu w Porcie Gdynia przeładowano o 18% więcej jednostek niż w lipcu 2019.
