Partnerzy portalu

Polska liderem przeładunków kontenerów na Morzu Bałtyckim

Polska jest liderem jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w bałtyckich portach. Dynamika rozwoju przeładunków w Gdyni i Gdańsku w ostatnich latach była wyższa niż rozwój lądowego transportu intermodalnego w naszym kraju – wynika z raportu o rynku kolejowym w 2019 r. opublikowanym przez UTK.

fot. Port Gdynia

W 2019 r. polskie porty kontenerowe zanotowały większą dynamikę wzrostu przeładunków niż pozostałe porty na Morzu Bałtyckim. W Gdyni wzrost wyniósł 12% i był to drugi najlepszy wynik na Bałtyku. W Gdańsku wzrost wyniósł 6%, a w porcie Szczecin-Świnoujście 7%. Natomiast ogółem w portach zlokalizowanych w basenie Morza Bałtyckiego wzrost wyniósł 3%. Najwyższy wzrost przeładunków zanotowano w Kaliningradzie (14%).

Dzięki dobrym wynikom w 2019 r. Polska pozostała liderem w całkowitej liczbie przeładowanych kontenerów w portach Bałtyku. W ubiegłym roku na Bałtyku przeładowano 11,24 mln TEU, z czego w polskich portach 3,05 mln TEU co stanowi 27% przeładunków na tym akwenie. Drugie miejsce zajmuje Rosja, na terenie której znajduje się największy bałtycki port kontenerowy – St. Petersburg. Kolejną pozycję zajmuje Finlandia z wynikiem ponad 1,6 mln TEU. Stawkę zamykają kraje nadbałtyckie w kolejności Litwa – 0,7 mln TEU, Łotwa – 0,5 mln TEU i Estonia – 0,2 mln TEU — informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Polskim terminalem będącym częścią globalnych łańcuchów dostaw jest DCT, który obsługuje największe kontenerowce. Warto zwrócić uwagę na szybki wzrost tego terminalu, dzięki któremu Gdańsk w 15 lat awansował z miejsca 63 na 15 na liście największych portów kontenerowych Europy.

— Terminal w ramach współpracy z największymi armatorami obsługuje stałe serwisy oceaniczne zrzeszone w aliansach: 2M (Korea, Chiny, Malezja) i OCEAN (Chiny, Singapur, Hong Kong,). W zakresie stałych połączeń morskich DCT połączony jest z portami: Gavle, Goteborg, Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam, Felixtowe, Zeebruge, Helsingborg, Helsinki, Kaliningrad, Kłajpeda, Kopenhaga, Kotka, Norrkoping, Pireus, Riga, Rauma, St. Petersburg, Tallinn, Ust-Luga oraz Wilhelmshaven. W 2019 r. padł również kolejny rekord przewozu kontenerów koleją z/do DCT. Liczba pociągów przyjeżdżająca i wyjeżdżająca z terminala przekroczyła 6000. Główne relacje to: Brzesko Okocim, Dąbrowa Górnicza, Ełk, Gliwice, Kąty Wrocławskie, Kutno, Sławków, Lublin, Łódź, Paskov, Poznań, Radomsko, Stryków, Swarzędz, Szamotuły, Warszawa, Włocławek oraz Wróblin Głogowski. Ponad 2% pociągów zrealizowało przewóz z Gdańska poza granice Polski do Czech przekraczając granicę przez przejście Zebrzydowice – Petrovice u Karvine. W 2019 r. uruchomionych zostało kilka pociągów w relacji Gdańsk – Małaszewicze — napisano w raporcie. 

Z kolei terminal BCT w Gdyni zajmuje trzecie miejsce na liście największych portów kontenerowych na Bałtyku. W ubiegłym roku w terminalu tym przeładowano ponad 1 mln TEU. Terminal BCT obsługuje 14 podstawowych serwisów morskich obejmujących swoim zasięgiem takie kraje jak: Wielka Brytania, Niderlandy, Niemcy, Litwa, Belgia, Hiszpania, Rosja, Włochy czy Islandia.

Jak stwierdza UTK, bardzo ciekawie przedstawia się sytuacja w portach Europy Zachodniej. Pod względem wolumenu w największych 15 portach Europy nie uległa drastycznej zmianie. Nadal liderem pozostaje Rotterdam, w którym przeładowano ponad 14,8 mln TEU notując ok. 2% wzrost rok do roku. Od kilkunastu lat trzy największe porty Europy: Rotterdam, Antwerpia i Hamburg utrzymują pozycję liderów pod względem przeładunków. Natomiast rośnie znaczenie greckiego portu Pireus, należącego do chińskiej grupy COSCO, która realizuje tam obecnie duże inwestycje. 

Również i w 2020 r. zanotowano wzrost liczby przeładowanych kontenerów w polskich portach. Na przykład w lipcu w Porcie Gdynia przeładowano o 18% więcej jednostek niż w lipcu 2019.

fot. Port Gdynia

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close