Partnerzy portalu

Przewozy intermodalne wzrosły w Polsce czterokrotnie w poprzedniej dekadzie

Rośnie znaczenie przewozów intermodalnych w kolei towarowej w Polsce. W 2019 udział intermodalu w przewozach towarowych wyniósł 8,3%. Ogółem polscy przewoźnicy przetransportowali 2 mln 137 tys TEU – o 10,6% więcej niż rok wcześniej. UTK opublikował raport nt. rynku kolejowego w Polsce w 2019 r. 

fot. UTK

Przewozy intermodalne rozwijają się stabilnie od ponad dekady. Od 2010 r. transport intermodalny koleją wzrósł ponad czterokrotnie jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów. W 2019 ponownie pobito rekord liczby przewizionych jednostek: 1 mln 394 tys. sztuk jednostek, z czego 1 mln 343 tys. stanowiły kontenery. W porównaniu z 2018 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 7,6%. 

Rok 2019 przyniósł także kolejny wzrost masy ładunków przetransportowanych w transporcie kombinowanym. W ubiegłym roku pociągi intermodalne przewiozły 19,5 mln ton ładunków, podczas gdy w 2018 r. było to 17,7 mln ton. Oznacza to wzrost o 1,8 mln ton i 10,2% rok do roku. raca przewozowa wykonana w przewozie ładunków intermodalnych kształtowała się na poziomie 7,1 mld tono-km. Porównując to z 2018 r. odnotowano wzrost o ponad 0,6 mld tono-km (9,8%) — informuje UTK.

— Światowe statystyki wskazują na globalny wzrost liczby przewożonych kontenerów. Konteneryzacja towarów zwiększa się w przewozach międzykontynentalnych. Należy spodziewać się, że Polska ze względu na swoje położenie geograficzne wykorzysta ten trend i transport intermodalny będzie nadal rozwijał się w naszym kraju. Przez Polskę przebiegają korytarze transportowe północ-południe oraz wschód-zachód. Z roku na rok rośnie wolumen przeładunków w polskich portach morskich — czytamy w raporcie. 

Dominują kontenery

UTK podał również informacje o rodzaju przewożonych jednostek. Jak można się spodziewać dominowały kontenery – ich udział w przewozach wyniósł 96,4%. Najwięcej przewożono kontenerów 20- i 40-stopowych, które stanowiły odpowiednio 45,8% i 43,1% ogólnej liczby. Udział pozostałych kontenerów wyniósł odpowiednio: 25-stopowych – 0,3%, 30- stopowych – 1,7%, 35-stopowych – 1,7% i 45-stopowych. 1,6% wykorzystywanych jednostek stanowiły naczepy i przyczepy, a 1,1% nadwozia wymienne. Warto tu wspomnieć o innowacjach takich jak systemy do przewozu standardowych naczep samochodowych

Największym przewoźnikiem intermodalnym była, podobnie jak w poprzednich latach PKP Cargo z udziałem 44,1% (wg masy) i 49,1% (wg pracy przewozowej). Z roku na rok rośnie udział mniejszych przewoźników. Ogółem w 2019 takie usługi świadczyło 20 firm podczas gry rok wcześniej 21. Jak stwierdzono w raporcie znaczący udział wśród pozostałych przewoźników pod względem przewiezionej masy w transporcie intermodalnym w 2019 r. zanotowały: Captrain Polska, PCC Intermodal, DB Cargo Polska i LTE Polska. Ich łączny udział w rynku, biorąc pod uwagę przewiezioną masę, wyniósł ok. 39%

– Rynek przewozów intermodalnych jest otwarty i stwarza duże możliwości rozwoju. Na przestrzeni ostatnich lat następuje na nim wzrost znaczenia podmiotów o mniejszym udziale w rynku w tym segmencie, np. PCC Intermodal czy Metrans Polonia, które łączyły działalność przewoźnika i operatora logistycznego. Rosnąca liczba przewoźników intermodalnych stwarza konieczność przygotowania przez wszystkie podmioty konkurencyjnych ofert odpowiadających na potrzeby zleceniodawców – podsumowuje UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close