Przewozy intermodalne wzrosły w Polsce czterokrotnie w poprzedniej dekadzie
Rośnie znaczenie przewozów intermodalnych w kolei towarowej w Polsce. W 2019 udział intermodalu w przewozach towarowych wyniósł 8,3%. Ogółem polscy przewoźnicy przetransportowali 2 mln 137 tys TEU – o 10,6% więcej niż rok wcześniej. UTK opublikował raport nt. rynku kolejowego w Polsce w 2019 r.

Przewozy intermodalne rozwijają się stabilnie od ponad dekady. Od 2010 r. transport intermodalny koleją wzrósł ponad czterokrotnie jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów. W 2019 ponownie pobito rekord liczby przewizionych jednostek: 1 mln 394 tys. sztuk jednostek, z czego 1 mln 343 tys. stanowiły kontenery. W porównaniu z 2018 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 7,6%.
Rok 2019 przyniósł także kolejny wzrost masy ładunków przetransportowanych w transporcie kombinowanym. W ubiegłym roku pociągi intermodalne przewiozły 19,5 mln ton ładunków, podczas gdy w 2018 r. było to 17,7 mln ton. Oznacza to wzrost o 1,8 mln ton i 10,2% rok do roku. raca przewozowa wykonana w przewozie ładunków intermodalnych kształtowała się na poziomie 7,1 mld tono-km. Porównując to z 2018 r. odnotowano wzrost o ponad 0,6 mld tono-km (9,8%) — informuje UTK.
— Światowe statystyki wskazują na globalny wzrost liczby przewożonych kontenerów. Konteneryzacja towarów zwiększa się w przewozach międzykontynentalnych. Należy spodziewać się, że Polska ze względu na swoje położenie geograficzne wykorzysta ten trend i transport intermodalny będzie nadal rozwijał się w naszym kraju. Przez Polskę przebiegają korytarze transportowe północ-południe oraz wschód-zachód. Z roku na rok rośnie wolumen przeładunków w polskich portach morskich — czytamy w raporcie.
Dominują kontenery
UTK podał również informacje o rodzaju przewożonych jednostek. Jak można się spodziewać dominowały kontenery – ich udział w przewozach wyniósł 96,4%. Najwięcej przewożono kontenerów 20- i 40-stopowych, które stanowiły odpowiednio 45,8% i 43,1% ogólnej liczby. Udział pozostałych kontenerów wyniósł odpowiednio: 25-stopowych – 0,3%, 30- stopowych – 1,7%, 35-stopowych – 1,7% i 45-stopowych. 1,6% wykorzystywanych jednostek stanowiły naczepy i przyczepy, a 1,1% nadwozia wymienne. Warto tu wspomnieć o innowacjach takich jak systemy do przewozu standardowych naczep samochodowych.
Największym przewoźnikiem intermodalnym była, podobnie jak w poprzednich latach PKP Cargo z udziałem 44,1% (wg masy) i 49,1% (wg pracy przewozowej). Z roku na rok rośnie udział mniejszych przewoźników. Ogółem w 2019 takie usługi świadczyło 20 firm podczas gry rok wcześniej 21. Jak stwierdzono w raporcie znaczący udział wśród pozostałych przewoźników pod względem przewiezionej masy w transporcie intermodalnym w 2019 r. zanotowały: Captrain Polska, PCC Intermodal, DB Cargo Polska i LTE Polska. Ich łączny udział w rynku, biorąc pod uwagę przewiezioną masę, wyniósł ok. 39%
– Rynek przewozów intermodalnych jest otwarty i stwarza duże możliwości rozwoju. Na przestrzeni ostatnich lat następuje na nim wzrost znaczenia podmiotów o mniejszym udziale w rynku w tym segmencie, np. PCC Intermodal czy Metrans Polonia, które łączyły działalność przewoźnika i operatora logistycznego. Rosnąca liczba przewoźników intermodalnych stwarza konieczność przygotowania przez wszystkie podmioty konkurencyjnych ofert odpowiadających na potrzeby zleceniodawców – podsumowuje UTK