Rekordowe przychody lotniczego cargo
W tym roku drogą powietrzną zostanie przewiezionych ok. 51 mln ton, o 10,3 mln ton mniej (o 15,5 proc.) w porównaniu z 2019 rokiem. Pomimo tego przychody z tej działalności będą rekordowej wartości i dojdą do blisko 111 mld dolarów, w porównaniu ze 101 mld USD w 2019 roku.
Przyczynią się do tego głównie wyższe stawki frachtu, ponieważ brakuje mocy przewozowych, stwierdza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Tradycyjnie nieco ponad połowę towarów jest przewożonych w lukach samolotów pasażerskich, a te nadal w 90 proc. są uziemione administracyjne w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się koronawirusa.
Niedobór mocy przewozowych w transporcie lotniczym wyniesie w całym 2020 roku około 30 proc. Natomiast samymi frachtowcami przewiezionych zostanie o ok. 26 proc. więcej towarów, ocenia IATA.
Zgodnie z uaktualnionymi prognozami IATA przewiduje też, że właśnie z powodu ograniczonego administracyjnie ruchu pasażerskiego, przychody linii lotniczych spadną w tym roku o połowę – do 419 mld USD (838 mld USD w 2019 r.). Poniosą one straty wartości 84,3 mld USD, w efekcie czego ich marża zysku netto będzie ujemna (- 20,1 proc.). IATA szacuje też, że w 2021 r. straty linii lotniczych zostaną zmniejszone do 15,8 mld USD, ponieważ przychody wzrosną do 598 mld USD.
„Patrząc na cały sektor lotniczy, pod względem finansowym rok 2020 będzie najgorszym w historii lotnictwa. Średnio każdy dzień tego roku doda 230 milionów dolarów do strat w branży. Jedynym jasnym punktem w tej ponurej perspektywie są przewozy cargo” – powiedział Alexandre de Juniac prezes i dyrektor generalny IATA.
Zgodnie z szacunkami firmy analitycznej WorldACD, w kwietniu łączny transport towarów drogą powietrzną (frachtowcami i samolotami pasażerskimi) zmalał o 31,7 proc. w porównaniach rok do roku i o 22,8 proc. w porównaniu do marca 2020 roku.
Ale na skutek wzrostu stawek frachtu (co WorldACD tłumaczy szeregiem dodatkowych czynności i obostrzeń) oraz spadku cen paliwa, przychody linii lotniczych z przewozów towarów w kwietniu, tj. w środku największego kryzysu, wzrosły o 36 proc. rdr ,a zysk z transportu 1 kilograma cargo lotniczego wzrósł aż o 99 proc. w porównaniach rocznych.