Koleje Litewskie wzmacniają swoją pozycję w Polsce
Wkrótce na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych pojawi się nowy gracz. Koleje Litewskie utworzyły własną spółkę zależną LTG Cargo Polska. Z jej pomocą Litwini planują rozwijać przewozy intermodalne między Litwą a Polską, a także dalej do Europy Zachodniej.

Koleje Litewskie (Lietuvos geležinkeliai) są zainteresowane umocnieniem swojej pozycji na polskim rynku. W tym celu państwowa firma z sąsiedniego kraju utworzyła spółkę zależną, która otrzymała nazwę LTG Cargo Polska. Ten krok pozwoli Litwinom usprawnić transport towarów, w tym kontenerów, do Polski i Europy Zachodniej. Ponadto litewski operator państwowy planuje osiągnąć cel, jakim jest zwiększenie rocznego przepływu ładunków do 65-70 mln ton (w 2019 roku było to nieco ponad 55 mln ton).
„Chociaż transport kolejowy w całej Europie pogrąża się w chaosie, obecny okres traktujemy jako otwartą okazję do aktywnego rozwoju. Niewątpliwie w dłuższej perspektywie celem jest zostanie międzynarodowym przewoźnikiem towarowym, oferującym szybki, niezawodny i konkurencyjny transport ładunków, a co najważniejsze – odważne rozwiązania dla klientów” – powiedział Egidius Lazauskas, prezes spółki macierzystej LTG Cargo.
Partnerstwo z PKP Cargo
Pod koniec czerwca firma LTG Cargo otrzymała certyfikat bezpieczeństwa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Dokument ten umożliwia litewskiemu operatorowi pracę w Polsce z taborem i wykwalifikowaną kadrą. Do tej pory firma wyraziła zainteresowanie ustanowieniem regularnego ruchu towarowego między stacją graniczną Motskawa a Białymstokiem. W tym celu LTG Cargo Polska będzie dążyć do strategicznego partnerstwa z polskimi przewoźnikami kolejowymi. Wśród najbardziej prawdopodobnych partnerów jest PKP Cargo, największa kolejowa spółka towarowa w Polsce, z którą LTG Cargo negocjuje obecnie wspólne przedsięwzięcie. Należy zauważyć, że obaj operatorzy mają już pozytywne doświadczenia w zakresie współpracy, w szczególności przy uruchomieniu pociągu typu piggyback z Litwy do Niemiec.
Rebranding
Powstanie polskiej spółki zależnej nastąpiło równolegle ze zmianami strukturalnymi samych Kolei Litewskich. W ubiegłym roku, wraz z utworzeniem trzech wyspecjalizowanych firm (do przewozów pasażerskich i towarowych oraz utrzymania infrastruktury), została zakończona reforma korporacyjna państwowego holdingu kolejowego.
W tym roku Koleje Litewskie przeszły kolejną transformację. Na początku lipca holding przeszedł rebranding, zmieniając skróconą nazwę z LG na LTG, dostosowując nazwy wyspecjalizowanych firm oraz wprowadzając nowe kolory korporacyjne. Przewoźnik towarowy LG Cargo otrzymał nazwę LTG Cargo, a jego lokomotywy zostały przemalowane z koloru czerwonego na pomarańczowy.
Zagraniczni przewoźnicy w Polsce
LTG Cargo Polska powiększy listę spółek zależnych działających na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych, należących do zagranicznych holdingów. W przeciwieństwie do Litwinów większość zagranicznych koncernów woli raczej przejmować istniejące firmy niż tworzyć nowe. Np. DB Cargo ugruntowało swoją pozycję na polskim rynku, przejmując kilku małych przewoźników, których następnie połączono w DB Cargo Polska.