Partnerzy portalu

Inauguracja stałego połączenia kolejowego między Warszawą a Portem Gdynia

W czwartek 9. lipca do terminalu BCT w Porcie Gdynia wjechał pierwszy pociąg operatorski sieci Connect Operator. Składy będą odjeżdżały według stałego rozkładu jazdy, w każdy czwartek i niedzielę  – pociągi typu ‘block train’. W kilkunastu kontenerach znalazły się polskie produkty eksportowane do Chin. Skład przewiózł żywność i wyroby przemysłowe – kontenery zostaną załadowane w Gdyni na statek i popłyną do Chin. Pociąg w powrotną drogę do Warszawy zabierze kontenery, które przypłynęły z Chin do terminala w Porcie Gdynia.

fot. Port Gdynia

Połączenie Warszawa – Gdynia – Warszawa realizowane jest przez PKP Cargo Connect, spółkę z Grupy PKP Cargo. Sieć pociągów operatorskich nosi nazwę Connect Operator – odjeżdżają one według stałego rozkładu jazdy w każdy czwartek i niedzielę. 

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Jak przyznają przedstawiciele PKP Cargo: „Gdynia to dla nas ważna destynacja ze względu na rosnący w tutejszym porcie przeładunek kontenerów a pociągi operatorskie to produkt dedykowany właśnie do przewozu kontenerów. Na początku, pociągi na trasie Gdynia-Warszawa będą jeździć dwa razy w tygodniu, ale liczymy na zwiększenie tej częstotliwości”.

 „W tym momencie, drogą kolejową przewozimy ponad 20% kontenerów, ale oczekujemy, że kiedy powstanie Port Zewnętrzny, wielkość ta wzrośnie do ponad 40%. Nowe połączenie doskonale wpisuje się w naszą strategię Green Port – jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek. To rozwiązanie dużo bardziej efektywne, znacznie zmniejszające negatywny wpływ na środowisko”. – dodaje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Pociągi kursujące po nowej linii kolejowej są elementem inwestycji ZMPG SA „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia, przebudowa i elektryfikacja”. Jej wartość to 69 821 304 zł brutto z dofinansowaniem UE 19 800 000 zł. Jak dodaje Wojciech Szymulewicz, prezes zarządu BCT Gdynia: „Nowe połączenie to owoc szeroko zakrojonej współpracy wielu podmiotów działających na rynku logistycznym. W Porcie Gdynia promujemy zrównoważony transport, bo przeniesienie ciężkich towarów na tory kolejowe to rozwiązanie dużo bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne”.

Otwarcie kolejnej linii transportowej potwierdza również zasadność realizacji strategicznej inwestycji w Porcie Gdynia – Portu Zewnętrznego, którego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz wobec prognoz popytu na przeładunki kontenerowe, przewidujących wzrost w polskich portach morskich do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r.

Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspiesza realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów. Poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia jednocześnie stymuluje rozwoju regionu, ale także jest wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego. 

Port Gdynia pełni funkcję punktu węzłowego międzynarodowej sieci bazowej TEN-T. Znajduje się na wejściu korytarza Bałtyk–Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia–Karlskrona.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close