Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Gdynia nie zwalnia dynamiki inwestycji

Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym. Określona w  Strategii Rozwoju Portu Gdynia misja podkreśla konieczność zapewnienia zrównoważonego rozwoju sektora usługowego w porcie. Wśród wyzwań technologicznych i gospodarczych determinujących kierunki rozwoju jest niewątpliwie konieczność dostosowania infrastruktury portowej do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk.

Port Gdynia nie zwalnia dynamiki inwestycji
Fot. Port Gdynia

Dlatego  jednym z najważniejszych, realizowanych obecnie zadań inwestycyjnych jest pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia oraz związana z tym przebudowa nabrzeży. Zadanie to przyczyni się do poprawy warunków nawigacyjnych, stanu bezpieczeństwa budowli. Celem wykonywanych na dużą skalę prac jest umożliwienie zawijania do portu znacznie większych statków, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 15 m. Znaczące zwiększenie  głębokości w Kanale Portowym wymusza przebudowę przyległych do Kanału nabrzeży: Nabrzeża Norweskiego (rozpoczęcie robót planowane jest na październik 2020), Nabrzeża Włoskiego (trwają prace odbiorowe) i właśnie Nabrzeża Słowackiego.

Na obecnym etapie realizacji inwestycji zakończona została przebudowa Nabrzeża Słowackiego. W latach 2017-2018 trwały prace projektowe realizowane przez firmę WUPROHYD Sp. z o.o. Wykonawcą zadania była wyłoniona w procedurze przetargowej firma STRABAG Sp. z o.o.  25 czerwca br. podpisano protokół odbioru końcowego przeprowadzonych robót. Celem przebudowy Nabrzeża Słowackiego było dostosowanie jego konstrukcji do głębokości technicznej 16,0 m, w związku z planowanym pogłębieniem akwenów wewnętrznych Portu Gdynia bezpośrednio przy tym nabrzeżu. Przebudowa polegała na wykonaniu na całej jego długości (ok. 186 m) nowej ściany nabrzeża w postaci zakotwionej ścianki szczelnej. Została ona zwieńczona nowym oczepem żelbetowym. Nabrzeże zostało wyposażone w urządzenia odbojowe, polery cumownicze i drabinki wyjściowe. Jednocześnie, w celu dostosowania Nabrzeża Słowackiego do planowanej przebudowy Nabrzeża Węgierskiego, w ramach umowy dodatkowej dokonano skrócenia narożnika pomiędzy tymi nabrzeżami. W tym celu wykonano rozbiórkę połowy istniejącej skrzyni narożnej, a następnie pozostałą konstrukcję zabudowano ścianką szczelną i zwieńczono nowym oczepem żelbetowym. Przebudowa Nabrzeża Słowackiego jest elementem dofinansowanego ze środków unijnych projektu inwestycyjnego pn.: „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.

Pomimo ogólnoświatowego spadku aktywności w portach i na szlakach morskich w dobie epidemii koronawirusa, Port Gdynia utrzymał ubiegłoroczny poziom przeładunków w pierwszym półroczu bieżącego roku  –  do końca czerwca w Gdyni przeładowano ponad
12 mln ton ( w analogicznym okresie 2019 r – 12,1 mln ton). W największych portach regionu skutki kryzysu są bardziej widoczne. Jednak eksperci prognozują, iż  przed gospodarką morską – jak i całym sektorem logistyki – stoi perspektywa mocnego odbicia w III lub IV kwartale br. Warto podkreślić fakt, iż do końca maja br  na realizację inwestycji portowych pozyskano niemal 424 mln zł w  ramach dofinansowania z  funduszy Unii Europejskiej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close