Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia w I kwartale
Port Gdynia odnotował wzrost przeładunków w I kwartale 2020 r. Na pozytywny wynik wpłynęły zwłaszcza przeładunki zbóż. Gdynia zapewnia ciągłość dostaw towarów niezbędną dla funkcjonowania gospodarki w czasie epidemii koronawirusa.
W pierwszym kwartale 2020 w Porcie Gdynia przeładowano 6,35 mln ton ładunków — o 4,9% więcej niż w pierwszym kw. 2019 r. Największy wzrost przeładunków dotyczy zbóż, których przeładowano 578,7 mln ton, (więcej o 87,8% rdr) ropy naftowej (wynik: 161,6 mln ton, wzrost o 26,7%) oraz kategorii inne towary masowe (wzrost o 29,8%). Zmniejszyły się natomiast przeładunki węgla i drewna, na co wpływ miała zapewne ciepła zima. Niewielki spadek odnotowano też w transporcie kontenerowym. W pierwszym kwartale 2020 r. w terminalach na terenie Port Gdynia przeładowano łącznie 224257 TEU – o 2,2% mniej niż rok wcześniej.
Ogółem w pierwszym kwartale 2020 r. Gdynia okazała się jednym z nielicznych portów europejskich, które utrzymały wzrost pracy przeładunkowej. Porty w Gdańsku, Hamburgu i Rotterdamie zanotowały spadek przeładowanej masy towarów.
— Równolegle do rekordowych przeładunków na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest szereg kluczowych inwestycji w tym przygotowanie największej z nich czyli budowy Portu Zewnętrznego. Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość przekraczającą 1,8 miliarda złotych — czytamy w komunikacie prasowym Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Wstępne dane na kwiecień wskazują, że również i w tym miesiącu wzrosły przeładunki zbóż. Wpływ epidemii jest jednak wyraźny w przeładunkach kontenerów (spadek o 28%). Natomiast w całym okresie styczeń – kwiecień praca przeładunkowa Portu Gdynia wzrosła o 2,3%.
Zmniejszenie przewozów i przeładunków kontenerów widoczne jest od kilku tygodni we wszystkich portach europejskich i jest wynikiem czasowego wstrzymania pracy w fabrykach z powodu restrykcji związanych z pandemią. W maju kraje, które były silnie dotknięte kryzysem rozpoczęły proces przywracania aktywności gospodarczej co pozwala przypuszczać, że ta negatywna tendencja widoczna w sektorze intermodalnym ulegnie na następnych miesiącach odwróceniu i przeładunki kontenerów wrócą do wyższego poziomu.