Partnerzy portalu

Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia w I kwartale

Port Gdynia odnotował wzrost przeładunków w I kwartale 2020 r. Na pozytywny wynik wpłynęły zwłaszcza przeładunki zbóż. Gdynia zapewnia ciągłość dostaw towarów niezbędną dla funkcjonowania gospodarki w czasie epidemii koronawirusa. 

Rys. Port Gdynia

W pierwszym kwartale 2020 w Porcie Gdynia przeładowano 6,35 mln ton ładunków — o 4,9% więcej niż w pierwszym kw. 2019 r. Największy wzrost przeładunków dotyczy zbóż, których przeładowano 578,7 mln ton, (więcej o 87,8% rdr) ropy naftowej (wynik: 161,6 mln ton, wzrost o 26,7%) oraz kategorii inne towary masowe (wzrost o 29,8%). Zmniejszyły się natomiast przeładunki węgla i drewna, na co wpływ miała zapewne ciepła zima. Niewielki spadek odnotowano też w transporcie kontenerowym. W pierwszym kwartale 2020 r. w terminalach na terenie Port Gdynia przeładowano łącznie 224257 TEU – o 2,2% mniej niż rok wcześniej. 

Ogółem w pierwszym kwartale 2020 r. Gdynia okazała się jednym z nielicznych portów europejskich, które utrzymały wzrost pracy przeładunkowej. Porty w Gdańsku, Hamburgu i Rotterdamie zanotowały spadek przeładowanej masy towarów. 

ilustracja: IntermodalNews.pl

— Równolegle do rekordowych przeładunków na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest szereg kluczowych inwestycji w tym przygotowanie największej z nich czyli budowy Portu Zewnętrznego. Dziś Port Gdynia to wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość przekraczającą 1,8 miliarda złotych — czytamy w komunikacie prasowym Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Wstępne dane na kwiecień wskazują, że również i w tym miesiącu wzrosły przeładunki zbóż. Wpływ epidemii jest jednak wyraźny w przeładunkach kontenerów (spadek o 28%). Natomiast w całym okresie styczeń – kwiecień praca przeładunkowa Portu Gdynia wzrosła o 2,3%. 

Rys. Port Gdynia

Zmniejszenie przewozów i przeładunków kontenerów widoczne jest od kilku tygodni we wszystkich portach europejskich i jest wynikiem czasowego wstrzymania pracy w fabrykach z powodu restrykcji związanych z pandemią. W maju kraje, które były silnie dotknięte kryzysem rozpoczęły proces przywracania aktywności gospodarczej co pozwala przypuszczać, że ta negatywna tendencja widoczna w sektorze intermodalnym ulegnie na następnych miesiącach odwróceniu i przeładunki kontenerów wrócą do wyższego poziomu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close