NSRN: Europa i Chiny pogłębiają współpracę transportową
Organizacja New Silk Road Network (NSRN) skupiająca firmy zaangażowane w rozwój kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku wspiera dalszą integrację gospodarczą Chin i Europy. Zdaniem NSRN chińskie firmy spełniają wszystkie unijne wymogi jakości usług budowlanych i produktów.
Europa i Chiny czynią starania w celu głębszej integracji handlu i rozwoju gospodarek. O rozwoju współpracy gospodarczej rozmawiano podczas spotkania przedstawiciel Chin i Europy na Łotwie gdzie omawiano inicjatywę Jeden Pas i Jedna Droga – Belt and Road (BRI) oraz rozwój transeuropejskiej sieci TEN-T.
Chińsko – europejska współpraca w zakresie transportu intermodalnego rozwija się intensywnie od czasu gdy w 2013 r. w Kazachstanie zainaugurowano inicjatywę BRI. Chociaż nie zawarto porozumienia formalnego między Pekinem a EU, Chiny zawarły szereg bilateralnych umów z poszczególnymi państwami biorącymi udział w inicjatywie BRI. Również szereg unijnych instytucji zawarło memoranda porozumienia z chińskim rządem w zakresie inicjatyw rozwojowych.
— Szczególnie interesujące są ramy współpracy 16 + 1 które obejmują 11 państw członkowskich UE oraz 5 krajów bałkański. Te porozumienia mają na celu budowę efektywnej sieci połączeń między Chinami a Europą poprzez rozwój Chińsko-Europejskiej Linii Ekspresowej Lądowo-Morskiej. Współpraca na poziomie federalna ułatwia rozwój biznesu i wzrostu partnerów na poziomie lokalnym — stwierdza NSRN.
W uchwalonym w 2015 przez chińską Narodową Komisję Rozwoju i Reform dokumencie „Wizja i Działanie” szczególną uwagę poświęcono rozbudowie sektora transportowego. Jednym z przykładów takich działań jest umowa między DB a Kolejami Chińskim ws. modernizacji połączenia kolejowego euroazjatyckiego. Koleje w EU współpracują z chińskimi władzami w celu zwiększenia możliwości transportowych.
Oprócz kolei drugim ważnym obszarem współpracy jest rozbudowa portów na Morzu Bałtyckim i Północnym. Eksperci przewidują że do 2030 możliwości infrastruktury kolejowej spełnią prognozowane zapotrzebowanie. Oznacza to konieczność dalszych inwestycji. NSRN zapewnia że chińskie firmy mogą realizować inwestycje w Europie wg najwyższych standardów.
— Nierzadko europejskie firmy wyobrażają sobie, że jakość pracy chińskich firm w zakresie infrastruktury i produktów nie spełnia standardów. Agencje UE obawiają się, że poziomy normalizacji w UE zostaną poluzowane, jeśli chińscy gracze zwiększą swoją aktywność w regionie. Są to jednak bezpodstawne obawy, ponieważ badania pokazują, że chińscy kontrahenci ściśle przestrzegają unijnych przepisów i norm, wytwarzając produkty, które są w równym stopniu dopasowane — argumentuje NSRN.