Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Europejski Jedwabny Szlak propozycją na wyjście z kryzysu

Pakiety stymulujące, które zaproponowała Komisja Europejska i rządy państw członkowskich jako odpowiedź na kryzys gospodarczy mogą nie wystarczyć do przezwyciężenia skutków pandemii. Ekonomiści z Austrii uważają, że Europa potrzebuje dużych inwestycji w transport intermodalnych na wzór chińskich projektów Nowego Jedwabnego Szlaku. 

fot. WIIW

Jedną z propozycji działań stymulujących rozwój gospodarczy jest rozbudowa paneuropejskiej sieci magistral intermodalnych obejmującej również kraje wschodnioeuropejskie i Rosję. Budowa „Europejskiego Jedwabnego Szlaku” usprawniłaby przewóz towarów wewnątrz Europy. Obecnie większość połączeń intermodalnych obejmuje relacje łączące porty morskie z obszarami wewnątrz lądu. Natomiast niewiele jest połączeń pomiędzy krajami europejskimi. Jednym z czynników utrudniających rozwój takich usług intermodalnych jest zły stan infrastruktury kolejowej. Dotyczy to nawet krajów zachodnioeuropejskich.

Europa pod tym względem pozostaje w tyle za Chinami, gdzie w ostatnich latach zbudowano rozległą sieć kolejową z zasilaniem w systemie 25 kV, po której kursują pociągi przewożące dwie warstwy kontenerów, co jest niemożliwe do wykonania na zelektryfikowanych liniach kolejowych w Europie. Jednym z kluczowych wyzwań dla Europy jest dostosowanie infrastruktury do dłuższych pociągów towarowych, co zwiększy konkurencyjność transportu szynowego. O umożliwienie kursowania w Europie pociągów intermodalnych o długości 1500m (takie składy kursują m.in. w USA) apelują organizacje branżowe takie jak FERRMED, który wskazuje że dostosowanie infrastruktury do dłuższych pociągów nie wymaga wielkich nakładów na inwestycje.

Niewystarczające działania

Zdaniem ekspertów Europa musi zintensyfikować działania w zakresie poprawy warunków funkcjonowania transportu kombinowanego.— Obecne europejskie inicjatywy infrastrukturalne są niewystarczające i fragmentaryczne. W tym kontekście nowa infrastruktura transportowa „Europejski Jedwabny Szlak” czyli kombinacja dróg z elektromobilnością, kolei dużych prędkości, portów i centrów logistycznych mogłaby połączyć obszary uprzemysłowione na zachodzie z zaludnionymi lecz słabiej rozwiniętymi regionami na wschodzi kontynentu — stwierdza raport Wiedeńskiego Instytutu Międzynarodowych Badań Gospodarczych. 

Instytut proponuje budowę dwóch magistral transportowych – północną która połączy Lizbonę z Uralskiem na granicy rosyjsko – kazachskiej i południową, która połączy Mediolan z Rumunią i przez Morze Czarne dotrze do Gruzji i Azerbejdżanu. Eksperci Instytutu szacują że realizacja takich projektów dzięki stymulującemu wpływowi na gospodarkę zwiększy PKB Europy o 3,5% i stworzy 2 mln miejsc pracy. Wymiana handlowa między Rosją a Europą mogłaby zwiększyć się o 11%. Realizacją tych projektów powinna zająć się spółka celowa, która pozyska finansowanie na ten cel.

Poza propozycją Europejskiego Jedwabnego Szlaku naukowcy z wiedeńskiego instytutu proponują szereg innych działań, takich jak budowa transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości, rozwój elektromobilności, czy utworzenie europejskiej agencji zdrowia publicznego. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close