Europejski Jedwabny Szlak propozycją na wyjście z kryzysu
Pakiety stymulujące, które zaproponowała Komisja Europejska i rządy państw członkowskich jako odpowiedź na kryzys gospodarczy mogą nie wystarczyć do przezwyciężenia skutków pandemii. Ekonomiści z Austrii uważają, że Europa potrzebuje dużych inwestycji w transport intermodalnych na wzór chińskich projektów Nowego Jedwabnego Szlaku.

Jedną z propozycji działań stymulujących rozwój gospodarczy jest rozbudowa paneuropejskiej sieci magistral intermodalnych obejmującej również kraje wschodnioeuropejskie i Rosję. Budowa „Europejskiego Jedwabnego Szlaku” usprawniłaby przewóz towarów wewnątrz Europy. Obecnie większość połączeń intermodalnych obejmuje relacje łączące porty morskie z obszarami wewnątrz lądu. Natomiast niewiele jest połączeń pomiędzy krajami europejskimi. Jednym z czynników utrudniających rozwój takich usług intermodalnych jest zły stan infrastruktury kolejowej. Dotyczy to nawet krajów zachodnioeuropejskich.
Europa pod tym względem pozostaje w tyle za Chinami, gdzie w ostatnich latach zbudowano rozległą sieć kolejową z zasilaniem w systemie 25 kV, po której kursują pociągi przewożące dwie warstwy kontenerów, co jest niemożliwe do wykonania na zelektryfikowanych liniach kolejowych w Europie. Jednym z kluczowych wyzwań dla Europy jest dostosowanie infrastruktury do dłuższych pociągów towarowych, co zwiększy konkurencyjność transportu szynowego. O umożliwienie kursowania w Europie pociągów intermodalnych o długości 1500m (takie składy kursują m.in. w USA) apelują organizacje branżowe takie jak FERRMED, który wskazuje że dostosowanie infrastruktury do dłuższych pociągów nie wymaga wielkich nakładów na inwestycje.
Niewystarczające działania
Zdaniem ekspertów Europa musi zintensyfikować działania w zakresie poprawy warunków funkcjonowania transportu kombinowanego.— Obecne europejskie inicjatywy infrastrukturalne są niewystarczające i fragmentaryczne. W tym kontekście nowa infrastruktura transportowa „Europejski Jedwabny Szlak” czyli kombinacja dróg z elektromobilnością, kolei dużych prędkości, portów i centrów logistycznych mogłaby połączyć obszary uprzemysłowione na zachodzie z zaludnionymi lecz słabiej rozwiniętymi regionami na wschodzi kontynentu — stwierdza raport Wiedeńskiego Instytutu Międzynarodowych Badań Gospodarczych.
Instytut proponuje budowę dwóch magistral transportowych – północną która połączy Lizbonę z Uralskiem na granicy rosyjsko – kazachskiej i południową, która połączy Mediolan z Rumunią i przez Morze Czarne dotrze do Gruzji i Azerbejdżanu. Eksperci Instytutu szacują że realizacja takich projektów dzięki stymulującemu wpływowi na gospodarkę zwiększy PKB Europy o 3,5% i stworzy 2 mln miejsc pracy. Wymiana handlowa między Rosją a Europą mogłaby zwiększyć się o 11%. Realizacją tych projektów powinna zająć się spółka celowa, która pozyska finansowanie na ten cel.
Poza propozycją Europejskiego Jedwabnego Szlaku naukowcy z wiedeńskiego instytutu proponują szereg innych działań, takich jak budowa transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości, rozwój elektromobilności, czy utworzenie europejskiej agencji zdrowia publicznego.