Rekordowy I kwartał w kolei intermodalnej w Polsce
W I kwartale tego roku transportem intermodalnym na kolei przewieziono w Polsce 592 986 TEU, co oznacza wzrost o 15% w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2019 r. Początek roku okazał się rekordowy pod względem pracy przewozowej kolei intermodalnej w Polsce.

Urząd Transportu Kolejowego podał informacje o wynikach przewozowych kolei intermodalnej w I kw. 2020 roku. Koleją przetransportowano w tym okresie 383 179 jednostek intermodalnych – o 11% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. UTK nie podał informacji o udziale poszczególnych rodzajów jednostek w transporcie kolejowym. Jednak różnica pomiędzy liczbą przetransportowanych jednostek a wynikiem w TEU wskazuje, że dominują kontenery 30 i 40-stopowe.
Łączna masa przewieziona w przewozach intermodalnych w I kwartale 2020 roku wyniosła ponad 5,4 mln ton i jak wskazuje UTK jest to najlepszy wynik kwartalny w historii. Wykonana praca przewozowa wyniosła ponad 1,7 mld tonokilometrów. Oznacza to wzrost odpowiednio o 16,9% i 3,7 % w stosunku do I kwartału 2019 roku. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 10 % (wg masy) i 14 % (wg wykonanej pracy). W ubiegłym roku udział intermodalu w przewozach towarowych na kolei wynosił 8,25% pod względem masy i 12,65% pod względem pracy przewozowej. Widać zatem, że kolej intermodalna z roku na rok odgrywa coraz większą rolę.
– Rynek przewozów intermodalnych systematycznie się rozwija, a dane za I kwartał 2020 r. potwierdzają ten trend. Pomimo wielu ograniczeń spowodowanych epidemią koronawirusa widoczne są wzrosty wszystkich parametrów. Dla dalszego rozwoju istotne są przemyślane działania w zakresie rozbudowy i modernizacji infrastruktury. Sprawne połączenia zapewniające efektywne wykorzystanie taboru oraz terminowy transport mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie kolei jako alternatywy do przewozów drogowych na dłuższych dystansach – skomentował Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.
Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że udział przewozów wg masy ładunków i pracy przewozowej podawanej w tonokilometrach nie do końca odzwierciedla znaczenie intermodalu dla przedsiębiorstw kolejowych, gdyż stawki frachtu zależą najczęściej od liczby przewiezionych jednostek. Bardziej adekwatny obraz znaczenia sektora intermodalnego pokazuje wielkość pracy eksploatacyjnej podawanej w pociągokilometrach. W komunikacie UTK nie podano tej wielkości.
W I kwartale 2020 roku kolejowe przewozy intermodalne wykonywało 17 licencjonowanych przewoźników. Największymi przewoźnikami pod względem przetransportowanej masy byli: PKP Cargo, którego udział w rynku wyniósł 36,38% podczas gdy w 2019 r. wynosił 44,11%. Rosną mniejsi przewoźnicy. DB Cargo przewiozło 12,22% a trzeci Captrain 11,76% masy w kolejowym transporcie intermodalnym w Polsce.