Spółki Cargotec w unijnym programie automatyzacji transportu wodnego
Spółki z grupy Cargotec: Kalmar i MacGregor, produkujące urządzenia i maszyny dla portów i terminali intermodalnych uczestniczą w unijnym programie AEGIS, którego celem jest rozwój zautomatyzowanego transportu wodnego śródlądowego i short sea. KE chce odwrócić widoczną w ostatnich latach tendencję spadkową w tej branży.
Długofalowy cel przedstawiony w Transportowej Białej Księdze UE zakłada, że transport kolejowy i wodny przejmą 50% ładunków w przewozach wewnątrz kontynentu. Niestety jak dotąd Europa nie przybliża się do osiągnięcia tych wytycznych. Kolej intermodalna rozwija się głównie na połączeniach z portów do wnętrza lądu, a jej udział w przewozach pomiędzy krajami UE nie rośnie tak szybko jak zakłada polityka transportowa UE.
Spada też znaczenie transportu wodnego, który uważany jest za mało elastyczny. Tendencja spadkowa widoczna jest zarówno w transporcie śródlądowym jak i w żegludze short sea. Z tego powodu Komisja Europejska chce pokazać, że autonomiczne statki i technologie automatyzacji portów mogą uczynić transport bardziej elastycznym, a jednocześnie jeszcze bardziej zmniejszyć wpływ transportu na środowisko w UE. Transport wodny oparty ma być na ekologicznych paliwach i napędzie bateryjnym.
Odwrócić trend
AEGIS (Advanced, Efficient and Green Intermodal Systems) to trzyletni projekt finansowany przez w ramach unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020. Celem projektu jest opracowanie nowego system transportu wodnego dla Europy, który wykorzystuje zalety statków i barek, a jednocześnie rozwiązuje problemy, takie jak zależność od terminali, wysokie koszty przeładunku, mała prędkość i częstotliwość oraz niska automatyzacja przetwarzania informacji. Kalmar i MacGregor ogłosiły przystąpienie do AEGIS i w ramach projektu będą dostawcami technologii.
— Zwiększenie poziomu automatyzacji w obsłudze ładunków na pokładzie statków i w portach ma kluczowe znaczenie dla rozwoju wodnych systemów logistycznych w transporcie towarów w Europie. Oczekujemy, że nasze zaangażowanie w AEGIS zapewni cenny wkład w nasze strategiczne inicjatywy mające na celu opracowanie wiodącej na świecie technologii przeładunkowej dla transportu połączonego i automatycznego — komentuje Janne Suominen, menadżer w MacGregor.