Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Spółki Cargotec w unijnym programie automatyzacji transportu wodnego

Spółki z grupy Cargotec: Kalmar i MacGregor, produkujące urządzenia i maszyny dla portów i terminali intermodalnych uczestniczą w unijnym programie AEGIS, którego celem jest rozwój zautomatyzowanego transportu wodnego śródlądowego i short sea. KE chce odwrócić widoczną w ostatnich latach tendencję spadkową w tej branży.

fot. Duisport

Długofalowy cel przedstawiony w Transportowej Białej Księdze UE zakłada, że transport kolejowy i wodny przejmą 50% ładunków w przewozach wewnątrz kontynentu. Niestety jak dotąd Europa nie przybliża się do osiągnięcia tych wytycznych. Kolej intermodalna rozwija się głównie na połączeniach z portów do wnętrza lądu, a jej udział w przewozach pomiędzy krajami UE nie rośnie tak szybko jak zakłada polityka transportowa UE. 

Spada też znaczenie transportu wodnego, który uważany jest za mało elastyczny. Tendencja spadkowa widoczna jest zarówno w transporcie śródlądowym jak i w żegludze short sea. Z tego powodu Komisja Europejska chce pokazać, że autonomiczne statki i technologie automatyzacji portów mogą uczynić transport bardziej elastycznym, a jednocześnie jeszcze bardziej zmniejszyć wpływ transportu na środowisko w UE. Transport wodny oparty ma być na ekologicznych paliwach i napędzie bateryjnym. 

Odwrócić trend

AEGIS (Advanced, Efficient and Green Intermodal Systems) to trzyletni projekt finansowany przez w ramach unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020. Celem projektu jest opracowanie nowego system transportu wodnego dla Europy, który wykorzystuje zalety statków i barek, a jednocześnie rozwiązuje problemy, takie jak zależność od terminali, wysokie koszty przeładunku, mała prędkość i częstotliwość oraz niska automatyzacja przetwarzania informacji. Kalmar i MacGregor ogłosiły przystąpienie do AEGIS i w ramach projektu będą dostawcami technologii.

— Zwiększenie poziomu automatyzacji w obsłudze ładunków na pokładzie statków i w portach ma kluczowe znaczenie dla rozwoju wodnych systemów logistycznych w transporcie towarów w Europie. Oczekujemy, że nasze zaangażowanie w AEGIS zapewni cenny wkład w nasze strategiczne inicjatywy mające na celu opracowanie wiodącej na świecie technologii przeładunkowej dla transportu połączonego i automatycznego — komentuje Janne Suominen, menadżer w MacGregor.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close