Partnerzy portalu

Minorowe prognozy morskiego transportu drobnicy w kontenerach

Ożywienia popytu na oceaniczne przewozy towarów w kontenerach nie należy oczekiwać późnym latem, a nawet jesienią, zamiast niego bardziej prawdopodobny jest dalszy jego spadek, oceniają analitycy Bimco (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa). Także inne prognozy kreślone są w barwach od umiarkowanego pesymizmu do ponurych.

kontenerowiec NYK LINE / zdjecie IngoMoringo / Pixabay
Zdjęcie: IngoMoringo / Pixabay

„Wygląda na to, że pandemia koronawirusa nadal dusi popyt na wysyłkę kontenerów i nie widać oznak nagłego jego odbicia” – powiedział Peter Sand, główny analityk ds. żeglugi Bimco. Przypomniał on, że nawet w optymistycznym scenariuszu WTO (Światowej Organizacji Handlu) popyt na transport kontenerowy spadnie w 2020 r. o 10 proc.

Minorowe są także prognozy duńskiej firmy analitycznej Sea-Intelligence. „Linie kontenerowe przywróciły w ostatnim czasie niektóre odwołane połączenia, ale nie oznacza to wcale, że nastąpiło odbicie popytu na transport towarów w kontenerach”, powiedział jej prezes Alan Murphy. Według niego, „całkowita liczba pustych rejsów wykazuje stabilizację na kilka tygodni”.

W kwietniu i maju linie żeglugowe zawiesiły, z powodu braku nowych ładunków, jeden spośród każdych sześciu rejsów kontenerowców z Azji do Europy i Ameryki Północnej. Obecne przywracanie „pojedynczych” rejsów polega raczej na „agresywnym wyłowieniu popytu” i sprawdzaniu, czy statki można lepiej wykorzystać, wynika z informacji Sea-Intelligence. Innym zjawiskiem jest niewielki wzrost średniej wielkości statków, wysyłanych na trasy Azja – Europa, z 16 tys. TEU do 17 tys.

W tej kwestii Peter Sand z Bimbo szacuje, że w maju bezczynna flota kontenerowców osiągnęła nowy rekord, 2,65 mln TEU pojemności. Przewiduje on, że w II połowie roku na kotwicy stać będą kontenerowce mające 10 proc. potencjału przewozu.

Złudzeń co do rozwoju sytuacji nie pozostawiają też analitycy z brytyjskiej firmy konsultingowej Drewry. Według nich w drugim kwartale br. oceaniczne przewozy towarów w kontenerach zmaleją o 16 proc. w porównaniach rdr, a w całym 2020 r. „w najlepszym przypadku” będą o 8 proc. mniejsze, tj. pod warunkiem, że zostanie zduszona pandemia koronawirusa w większości państw. Jeżeli jednak utrzyma się ona na podobnym poziomie lub w kolejnych miesiącach jej skutki się rozszerzą, transport kontenerowy zmaleje w 2020 r. o 12 proc. w porównaniach rdr. Co równie istotne, skutki długotrwałej pandemii będą odczuwalne w 2021 r., dlatego przewozy kontenerowe spadną o 6 proc., w porównaniu z 2020 rokiem.

W bardziej optymistycznej prognozie (spadek popytu globalnych przewozów w br. o 8 proc.) oznacza to zmniejszenie przychodów przewoźników kontenerowych o około 18 miliardów dolarów w tym roku. Dlatego sytuacja ta wymagać będzie bardziej radykalnych działań operatorów, poza odwołanymi już dużej skali rejsami, skomentował Simon Heaney, analityk w Drewry. Jednak takie działania, jak zauważa, zwiększą poważnie ryzyko bankructw wielu przewoźników. Już obecnie osiem z jedenastu największych linii kontenerowych przeżywa poważne problemy finansowe. Odczuwają je także inne firmy w łańcuchu logistycznym, np. największa na świecie firma leasingu kontenerowców, Seaspan Corp z siedzibą w Vancouver.

Philip Damas z Drewry zauważa również, że występuje inny poważny problemy w żegludze kontenerowej, który dodatkowo może zakłócić globalny handel i łańcuchy dostaw. Chodzi o wymianę marynarzy, dla których wygasły umowy o pracę na statku, ale nie mogą wrócić do swoich baz z powodu międzynarodowych ograniczeń w podróżowaniu. Z tego samego powodu nie mogą ich zmienić nowe załogi.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close