Wzrosła konkurencyjność kolei w transporcie kontenerów z Chin
Coraz więcej firm jest zainteresowanych transportem ładunków w kontenerach na Nowym Jedwabnym Szlaku. Przy spełnieniu określonych warunków kolej okazuje się najtańszą opcją przewozu oferując przy tym znacznie krótszy czas transportu.

Rozwój usług na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku powoduje, że kolejne firmy zainteresowane są transportem kolejowym na trasach euroazjatyckich. Spotyka się jednak czasem pewne nieporozumienia odnośnie czasu przejazdu i kosztów. Biorąc pod uwagę czas przewiezienia towaru od producenta do klienta końcowego to wynosi on ok 45 dni w przypadku drogi morskiej, 23 dni w przypadku kolei i 7 dni przy wykorzystaniu samolotu. Kosztowo najbardziej opłacalny jest transport morski, jednak w przypadku niektórych ładunków tańsza jest kolej.
— Koszt transportu zależy od gabarytów, masy towaru i warunków realizacji usługi. Im większe gabaryty i masa ładunku tym bardziej opłacalny jest transport morski. Natomiast jeśli usługa realizowana jest w warunkach EXW i dotyczy mniejszych gabarytów to całkowity koszt realizacji przesyłki koleją jest niższy niż transportem morskim. Warunki EXW te są też wygodne i bezpieczne dla operatorów i spedytorów. — zapewnia Dominika Wieczorek, specjalista do spraw obsługi klienta w Morskiej Agencja Gdynia.
Paletyzacja nie jest wymagana
Koszty cargo lotniczego w ostanim okresie znacznie wzrosły i obecnie przewóz kontenerów samolotami jest kilkanaście razy droższy niż koleją i statkiem. Eksperci radzą też by przy wyborze kolei do transportu kontenerów wykupywać dodatkowe ubezpieczenie cargo, zwłaszcza w przypadku przewozu drogich ładunków. Standardowe ubezpieczenie wymagane przez międzynarodowe konwencje transportowe określa wysokość odszkodowania w zależności od masy ładunku i często nie pokrywa ewentualnych strat. Ponadto wbrew rozpowszechnionym przekonaniom ładunku przewożone transportem intermodalnym nie muszą być spaletyzowane.
— Na kolei stosowane są najczęściej kontenery drobnicowe 40-stopowe . Ładunki w kontenerach nie musi być na paletach. Towar może być luzem, dotyczy to różnego rodzaju skrzyń, belek, szpul, a także ładunków nietypowych jak koparki, samochody, skutery. Co jednak jest ważne, ładunki muszą być odpowiednio zabezpieczone — wyjaśnia Dominika Wieczorek.