Wybrano wykonawcę rozbudowy terminalu kontenerowego Portu Koper
Port Koper zakończył wybór wykonawcy rozbudowy terminalu kontenerowego. Prace budowlane związane z projektem wydłużenia pirsu o 98,5 m rozpoczną się latem.
Wykonawcą rozbudowy terminalu kontenerowego Portu Koper jest konsorcjum firm Kolektor, Grafist i Adriaing. Prace przygotowawcze ruszyły tuż po podpisaniu umowy. Dzięki wydłużeniu o blisku 100 m Pirsu I terminal zyska dodatkowe 24,830 mkw. powierzchni przeładunkowej. Nowa konstrukcja zostanie zbudowana na 770 stalowych belkach o długości 65 m. Prace budowlane będą prowadzone miedzy 7.00 a 18.00 – takie wymagania odnośnie godzin pracy zawarto w decyzji środowiskowej.
Uzyskanie decyzji środowiskowej było poprzedzone długimi negocjacjami z władzami miasta oraz z mieszkańcami, którzy obawiali się negatywnego wpływu samej rozbudowy oraz zwiększonego ruchu w porcie na komfort życia oraz na zabytki w starej części Kopra. W 2018 r. zarządzająca portem spółka Luka Koper zawarła porozumienie z władzami miasta, co umożliwiło rozpoczęcie prac projektowych oraz poszukiwania wykonawcy.
Nowe nabrzeże ma być zbudowane do końca marca 2021 a obszar przeładunkowy do października 2022. Rozbudowa terminala wydłuży nabrzeże o 695 m. Terminal zostanie wyposażony w dwie dodatkowe suwnice do obsługi statków klasy post-panamax. Inwestycja otrzymała wsparcie z funduszy unijnych w wysokości 45,6 mln euro.
Większe możliwości przeładunkowe
— Po zakończeniu prac terminal kontenerowy będzie miał pojemność 1,3 miliona TEU rocznie, ale dzięki optymalizacji procesów w terminalu zwiększymy możliwości przeładunkowe do 1,5 miliona TEU. Zapewni to długoterminową konkurencyjność naszego najważniejszego terminalu — powiedział Dimitrij Zadel, przewodniczący rady zarządzającej Luka Koper.
Port Koper odgrywa coraz większą rolę w siatce połączeń intermodalnych w Europie Środkowej. Na początku roku chęć zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń słoweńskiego portu z krajami Azjatyckimi zapowiedzieli armatorzy zrzeszenie w Ocean Alliance. Przez Koper przechodzą też ładunki transportowane między Polską i krajami środowoeuroprejskimi a Bliskim Wschodem.