Ocean Alliance zainteresowany rozwojem portu Koper
Czterech armatorów wchodzących w skład Ocean Alliance uruchomiło nową usługę Day4. Armatorzy potwierdzili gotowość do rozwijania połączeń korzystających ze słoweńskiego portu Koper.
Na zawartej mocy umowy CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen i OOCL będą oferować 38 usług wykorzystujących 325 statków o szacunkowej ładowności około 3,8 miliona TEU. W związku z ogłoszoną reorganizacją usług aliansu w poniedziałek 13 stycznia 2020 r. port Koper gościł delegację wysokich przedstawicieli COSCO i OOCL.
— Spotkanie było okazją do dyskusji na temat usprawnienia istniejącej współpracy i skupienia się na wspólnych możliwościach biznesowych, również w kontekście oczekiwanych kwietniowych zmian w usługach liniowych AEM6, łączących porty azjatyckie z Koper. Port Koper pozostaje pierwszym portem na Adriatyku z najkorzystniejszym czasem tranzytu w kierunku zachodnim, importowym. W porównaniu z innymi liniowcami obecnymi w Koper, COSCO odnotowuje najwyższy wzrost wolumenów ostatnio i zajął 4 miejsce pod względem wielkości obsługiwanych w 2019 r. Wśród wszystkich linii żeglugi kontenerowej obecnych w Koper — napisano w informacji prasowej.
Władze słoweńskiego portu poinformowały o pracach nad projektem rozbudowy terminalu kontenerowego. Obecnie wybierany jest wykonawca głównych robót budowlanych. Rozbudowa terminalu ma zapewnić poprawę wydajności miejsc do cumowania i kolei oraz gotowość do przyjmowania większych statków.
— Wiele środków operacyjnych podjętych w ubiegłym roku przez Lukę Koper i słoweńskie koleje pomogło zwiększyć niezawodność i punktualność przewozów kolejowych. Uzyskano to dzięki ulepszeniom infrastruktury kolejowej i ulepszeniom w porcie. Obecna średnia dzienna liczba przyjeżdżających, odjeżdżających pociągów w terminalu Koper Container wynosi od 20 do 24, zaś przepustowość terminala kontenerowego wynosi 30 – 32 pociągów dziennie — napisano w komunikacie.
Port Koper jest ważnym hubem transportowym dla Europy Środkowej. W miejscu tym początek ma korytarz Amber, który dociera m.in do Polski. Do słoweńskiego portu regularnie jeżdżą pociągi polskich przewoźników intermodalnych w tym PKP Cargo International (d. AWT) i PCC Intermodal.