Partnerzy portalu

Kto będzie partycypować w kosztach poprawy torów, otrzyma zniżki dostępu do nich

Od 16 czerwca wejdą (z możliwością przesunięcia o 3 miesiące z powodu koronawirusa) przepisy filaru technicznego IV pakietu kolejowego. Wśród nich wprowadza się możliwość zawierania nowego rodzaju umów między przewoźnikiem a zarządcą infrastruktury kolejowej oraz wskazuje możliwość negocjowania wysokości opłat za dostęp do infrastruktury

Fot. Holger Schué / Pixabay

Pisaliśmy tu o tym (IV Pakiet Kolejowy wchodzi w życie. Jakie zmiany dotyczą intermodalu?). O szczegóły tych przepisów zapytaliśmy Tomasza Frankowskiego, rzecznika prasowego Urzędu Transportu Kolejowego, który będzie sprawował nadzór nad tego typu umowami.

Oto nasze pytania i uzyskane odpowiedzi.

W jakich przypadkach lub sytuacjach będą stosowane te nowe przepisy?

– TF: Umowy tego typu będą związane z realizacją prac w zakresie: utrzymania, odnowienia i udziału w rozwoju infrastruktury kolejowej.
Dotyczyć to będzie zatem najczęściej przypadków, w których przewoźnicy byliby zainteresowani realizacją tego typu zadań w celu poprawy czy utrzymania parametrów infrastruktury kolejowej, do której potrzebują dostępu.

Czy z nowego rozwiązania będą mogli skorzystać wszyscy przewoźnicy kolejowi?

Dotyczyć one będą tych przewoźników, którzy będą zainteresowani podejmowaniem wspólnych działań z zarządcą infrastruktury, w szczególności w zakresie zadań wskazanych w punkcie wyżej.

Czy w szczególności dotyczy to transportu intermodalnego?

– Nie, dotyczy to wszystkich rodzajów transportu kolejowego.

Czy określono, jakie są możliwe upusty w opłatach za dostęp do infrastruktury?

– Umowy, o których mowa w art. 9mm ustawy o transporcie kolejowym nie wiążą się z wprost z upustami (kwestie upustów reguluje art. 34 ustawy o transporcie kolejowym).
W przypadku nowych regulacji jest mowa o możliwości zapewnienia klientom korzyści, takich jak obniżenie kosztów lub lepsze funkcjonowanie na części infrastruktury objętej umową.

Jaki był zatem cel wprowadzenia takich rozwiązań – pomoc mniejszym przewoźnikom, w tym samorządowym kolejom pasażerskim?

– Celem wprowadzenia tego przepisu było dostosowanie ustawy o transporcie kolejowym do zapisów dyrektywy 2012/34/UE znowelizowanej dyrektywą 2016/2370. 
W tym przypadku art. 7c tej dyrektywy określa dopuszczalne ramy zlecania przez zarządcę infrastruktury wykonywania jego obowiązków innym podmiotom, w tym przewoźnikom kolejowym. W ślad za tym umożliwia to korzyści dla rynku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close