Kto będzie partycypować w kosztach poprawy torów, otrzyma zniżki dostępu do nich
Od 16 czerwca wejdą (z możliwością przesunięcia o 3 miesiące z powodu koronawirusa) przepisy filaru technicznego IV pakietu kolejowego. Wśród nich wprowadza się możliwość zawierania nowego rodzaju umów między przewoźnikiem a zarządcą infrastruktury kolejowej oraz wskazuje możliwość negocjowania wysokości opłat za dostęp do infrastruktury
Pisaliśmy tu o tym (IV Pakiet Kolejowy wchodzi w życie. Jakie zmiany dotyczą intermodalu?). O szczegóły tych przepisów zapytaliśmy Tomasza Frankowskiego, rzecznika prasowego Urzędu Transportu Kolejowego, który będzie sprawował nadzór nad tego typu umowami.
Oto nasze pytania i uzyskane odpowiedzi.
W jakich przypadkach lub sytuacjach będą stosowane te nowe przepisy?
– TF: Umowy tego typu będą związane z realizacją prac w zakresie: utrzymania, odnowienia i udziału w rozwoju infrastruktury kolejowej.
Dotyczyć to będzie zatem najczęściej przypadków, w których przewoźnicy byliby zainteresowani realizacją tego typu zadań w celu poprawy czy utrzymania parametrów infrastruktury kolejowej, do której potrzebują dostępu.
Czy z nowego rozwiązania będą mogli skorzystać wszyscy przewoźnicy kolejowi?
– Dotyczyć one będą tych przewoźników, którzy będą zainteresowani podejmowaniem wspólnych działań z zarządcą infrastruktury, w szczególności w zakresie zadań wskazanych w punkcie wyżej.
Czy w szczególności dotyczy to transportu intermodalnego?
– Nie, dotyczy to wszystkich rodzajów transportu kolejowego.
Czy określono, jakie są możliwe upusty w opłatach za dostęp do infrastruktury?
– Umowy, o których mowa w art. 9mm ustawy o transporcie kolejowym nie wiążą się z wprost z upustami (kwestie upustów reguluje art. 34 ustawy o transporcie kolejowym).
W przypadku nowych regulacji jest mowa o możliwości zapewnienia klientom korzyści, takich jak obniżenie kosztów lub lepsze funkcjonowanie na części infrastruktury objętej umową.
Jaki był zatem cel wprowadzenia takich rozwiązań – pomoc mniejszym przewoźnikom, w tym samorządowym kolejom pasażerskim?
– Celem wprowadzenia tego przepisu było dostosowanie ustawy o transporcie kolejowym do zapisów dyrektywy 2012/34/UE znowelizowanej dyrektywą 2016/2370.
W tym przypadku art. 7c tej dyrektywy określa dopuszczalne ramy zlecania przez zarządcę infrastruktury wykonywania jego obowiązków innym podmiotom, w tym przewoźnikom kolejowym. W ślad za tym umożliwia to korzyści dla rynku.